dilluns, 29 de maig del 2023

Lectura 6A: Nascuts per llegir

 

Síntesi de lectura

La lectura ens parla d’un programa de salut i cultura amb l’objectiu de fomentar la lectura en infants de 0 a 3 anys.

A través d’experiències positives entre les famílies i els infants, persegueixen l’objectiu d’afavorir al gust per la lectura.

Es tracta d’una acció que participen diversos agents de manera cooperativa, les famílies, les biblioteques públiques i els centres d’atenció primària. La lectura és un bon recurs per afavorir al desenvolupament dels infants, per exemple, té molts beneficis explicar un conte amb veu alta des dels primers mesos de vida.

Els centres d’atenció primària proporcionen coneixements sobre el projecte en els cursos de prepart i postpart. El projecte s’inicia al centre d’atenció primària i segueix a la biblioteca. A la biblioteca hi ha un racó per les famílies on troben a la seva disposició materials de diversos aspectes relacionats, com materials d’orientació.

Cal aclarir, que l’objectiu no és a través de l’hiperestimulació crear lectors des d’edats primerenques, sinó vetllar per un bon clima familiar i uns hàbits que permetin gaudir i estimar la lectura.

La lectura ajuda a crear vincles sans i afectius amb els infants, a més de demostrar que el dia a dia és canviant i com passa als contes, la realitat pot canviar en un moment. És rellevant que estigui present a la vida dels infants perquè ajuda a socialitzar, construeix el subjecte en totes les dimensions possibles, educa la sensibilitat, estimula la imaginació i creativitat i ajuda a comprendre el món que l’envolta i el seu propi interior.

Quan l’infant té tres anys, el personal sanitari li ofereix la possibilitat d’anar a la biblioteca a recollir un diploma i el convida a seguir llegint.

Malgrat els centres d’educació infantil no apareixen al programa, les biblioteques i els centres han creat vincles i projectes per dur a terme aquesta motivació per la lectura. Un dels exemples és, la motxilla viatgera.

L’article ens exposa diverses conclusions extretes després de set anys de treball. Aquest projecte ha permès que en un 45’8% de les famílies que han participat arribin a la biblioteca i allà puguin gaudir de les activitats.

 

Relació d’aspecte que sembli rellevant

El projecte que explica l’article em sembla molt interessant i considero que és un molt bon mètode per introduir la lectura en edats primerenques. Tenint en compte que hi ha famílies que no tenen recursos o no saben com fer-ho per fomentar hàbits lectors, crec que aquest projecte ofereix l’oportunitat de proporcionar coneixements, mètodes, recursos i motivació per tal que puguin implementar-ho des de casa.

Recordo des de l’escola, un projecte molt interessant. Cada setmana i una vegada per dia penjaven una pista a la biblioteca de l’escola. Aquesta pista era sobre un personatge de les lectures que podíem trobar dins la biblioteca, així doncs al final de la setmana havies d’introduir un paper dins d’una bústia amb el nom del personatge que creies que era. Recordo aquest projecte perquè actualment penso que va ser un molt bon mètode per fomentar la lectura i el factor que sigui lúdic ajuda a veure-ho des d’una perspectiva més motivadora, podies compartir les idees amb els companys, les lectures amb els altres i cada setmana arribaves a la biblioteca i tenies una sorpresa nova.

 

Interrogants

-        Quin mètode utilitzaries per fomentar la lectura en la franja d’edat de tres a sis?

 

Paraules

LECTURA, HÀBITS LECTORS, COHESIÓ, COOPERACIÓ, PROJECTE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...