dimecres, 17 de maig del 2023

POTENCIAR LA COMUNICACIÓN EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. CRITERIOS Y PAUTAS DE ACTUACIÓN

POTENCIAR LA COMUNICACIÓN EN EL PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN INFANTIL. CRITERIOS Y PAUTAS DE ACTUACIÓN



3-5 PARAULES CLAU DEL TEXT

Comunicació, interaccions socials, primer cicle, infants.


SÍNTESI LECTURA

La cerca sobre el desenvolupament comunicatiu primerenc ha posat de manifest que els adults que són pròxims als infants desenvolupen, de manera espontània, tot un conjunt de conductes comunicatives de manera que faciliten el seu desenvolupament comunicatiu-lingüístic. A més a més, aquesta cerca ha ajudat a conèixer com el tipus de llenguatge que l'adult empra s'adapta a les noves capacitats lingüístiques dels infants i proporciona capacitats cada vegada més elaborades i complexes.


Les persones som éssers socials des que naixem. És per això que els nadons també formen part d'aquest món social, pel fet que per tal de sobreviure, necessita la figura de l'adult per tal de satisfer les seves necessitats. En aquest cas, és essencial la companyia i l'afecte dels altres per al desenvolupament dels infants. Les interaccions entre la mare i l'infant s'inicien de manera espontània. És per això que la figura referent adulta és essencial per guiar i potenciar les conductes de l'infant. En un primer instant és la mare la que pren la iniciativa en la interacció. A més a més, si ens fixem en com és la parla de la qual fa ús la mare quan parla a l'infant, podem veure que fa servir un to de veu relaxat, tranquil i pacient, de manera que convida a l'infant a participar en la interacció, al fet que expressi els seus interessos, adaptant-se a ells, donant-li temps per a acomodar-se i assimilar la nova informació.


Els criteris per tal de potenciar el desenvolupament comunicatiu dels infants tenint en compte que cada infant és diferent i únic, han d'estar adaptats en tot moment a unes propostes adequades a la seva pròpia realitat. Per començar, hem de tenir ben clar que tots els horaris escolars són vàlids per a potenciar la comunicació. No hi ha uns moments millors que uns altres. Sobretot, els moments de canvis de bolquer o de roba, són essencials i rics per a reforçar la comunicació, perquè són situacions semblants a les que succeeixen en el context familiar. És a dir, són ocasions ideals per introduir jocs que serveixen perquè prengui la iniciativa en els jocs pel fet de veure's implicat en ells una vegada i una altra amb la mateixa persona. Amb això aconseguim que l'infant prengui un paper actiu en la comunicació, la qual cosa resulta determinant per al seu progrés. Tanmateix, és molt important atribuir intenció comunicativa a gestos infantils per part de les mares i pares, i després de les educadores, ja que té efectes positius en el seu desenvolupament comunicatiu, emocional i socioafectiu. A més a més, aquesta actitud és crucial perquè l'infant manifesti intencions comunicatives reals. Tot i això, el més destacat no és la simple lectura d'un conte, sinó que és el treball d'indagació sobre la capacitat de comprensió dels infants. Per exemple, fer preguntes mentre es llegeix i fer preguntes cada vegada més elaborades d'acord amb la capacitat lingüística dels infants, fa que s'interessin pels textos escrits i, sobretot, que s'iniciïn en el procés de comprensió d'aquests.

Finalment, és molt rellevant adoptar un estil comunicatiu on la proximitat i el contacte directe, afectuós, és una condició molt afavoridora. 

COMENTARI PERSONAL

Quan vaig estar treballant de monitora a l'aula d'acollida matinal, recordo que hi havia un infant d'I-3 que no parlava. A l'hora de marxar a casa la seva àvia em va explicar que li passava això perquè de petit no el van estimular gairebé res pel que fa a la parla i a la comunicació, ja que no el deixaven expressar-se, sinó que li deien tot els seus pares sense donar l'oportunitat a l'infant d'aprendre i d'expressar-se, i a més a més ho feien per mitjà d'un llenguatge vulgar i amb un to de veu elevat i gens afectuós. És per això que aquell infant tot el que necessitava ho demanava per mitjà de signes o expressions. Va ser una experiència bastant trista, és per això que aquesta lectura crec que l'hauria de llegir tothom perquè el que explica em sembla molt interessant per tal de tenir en compte aquest àmbit del desenvolupament dels infants, la comunicació primerenca dels infants.



PREGUNTES A L’AUTORA

Pel que fa a les preguntes que li faríem a l'autora, m'han sorgit algunes qüestions, és per això que he triat les següents:

  • Quins jocs o activitats podríem fer per tal d’afavorir la comunicació dels infants de 0-3 anys a l’escola?

  • Com podríem fer una activitat a l’aula que estigués adaptada a l’etapa comunicativa de tots els infants de l’aula?

  • De quina manera podem saber si un infant evoluciona adequadament en l’àmbit de la comunicació?







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...