dilluns, 29 de maig del 2023

TASCA 11 - Els nens filòsofs (2)

TASCA 11 - ELS NENS FILÒSOFS 

D. Les normes: 01:06:14 a 01:10:26

1. Nombre de torns d'alumnes i torns de mestra

  • Mestra → 21

  • Alumnes →  30

La distribució de torns és molt bona, ja que els infants parlen ⅔ de la conversa i la mestra ⅓. Això ens mostra que la mestra els deixa fer i que no està intervenint tota l’estona. És cert que en, certs moments, com quan s’ha de regular la conversa o indagar més en un tema, la mestra fa aportacions, però en general deixa que els infants parlin el màxim. Això permet que en molts moments els infants puguin estar parlant entre ells sense la participació de la mestra en la conversa. 

2. Temes abordats

  • Llibertat

  • Obediència, normes i lleis

  • Àfrica i els seus costums (“chachas”, sortir sols)

  • Diferència entre França i el Senegal a l’hora de fer coses i el perquè de les diferències 

3. Raonaments destacats

Els infants parlen sobre les lleis, esmenten que hi ha a tots els llocs, però no a l’Àfrica, perquè consideren que “són pobres”.

Diuen que no hi ha normes, però si certs codis per afavorir la seguretat, posant d’exemple, com van posar a un home que havia fet una cosa dolenta a la foguera. 

La llibertat per ells és ser independent, ser capaços de fer coses sense els pares.

Una nena en concret remarca que al seu xalet al Senegal té “chachas”, està normalitzant el fet de tenir servei a casa seva. Ella explica el grau de llibertat que tenen, ja que a vegades poden sortir soles, però altres vegades han de complir  el que els hi manen.

Al Senegal es pot sortir sol/a al carrer sense preocupacions, no com a França. La nena compara un país “gran” com França, amb un “mitjà” com el Senegal, allà pot anar a la platja sola i a França no. 

4. Funcions de les intervencions

4.1. INFORMAR 

→ Nena: A Àfrica, una vegada quan algú va desobeir i va fer quelcom, aleshores el van tirar, aleshores van encendre una foguera i van tirar a la persona a les flames, era sagrat.  = La nena està donant informació sobre un tema que ella coneix, però la resta d’infants i la mestra desconeixen.  

→ À Àfrica, al Senegal, han dit que no portaven roba, doncs jo tinc un xalet i allà també han dit que no tenim roba. Però tenim roba al xalet, però sobretot “chachas”. 


4.2. OBTENIR INFORMACIÓ 

→ Nena 1: Però allà vaig on vull, vaig fins a la platja de Dakar i també vaig més lluny que Dakar.

Nena 2: Pots anar a la platja de Dakar?

Nena 1: Puc anar a les Almadies. 

Nen 1: Tu sola?

Nen 2: A la platja?

Nena 1: Si

Nen 3: Quina sort, pot anar sola. 

= els infants demanen més informació sobre el que la nena està explicant del que feia quan vivia al Senegal. Els infants se sorprenen pel fet que pogués anar sola. 

→ quan se surt sol. Yannis? = la mestra vol extreure més informació

4.3. REGULAR L’ACCIÓ 

→ “Kyria y pasamos” = la mestra ho fa perquè els infants no intervinguin i puguin continuar amb el tema

→ “N’Dikou y acabamos” = mostra les pautes de participació.

“El taller ha terminado”= la mestra ho diu per concloure amb el taller

4.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS

→ “Molt bé, has donat peu a la conclusió” (la mestra felicita la nena per la seva intervenció)

→ la nena del jersei de ratlles aixeca la mà per parlar

4.5. METALINGÜÍSTICA  

→ “la llibertat és quan un nen li diu a la seva mare: vull marxar de França. Si la mare li diu que no és no, però si diu que si està molt content” = la nena sola fa un resum i intenta explicar el que ha demanat la mestra ()

→ jo dic que la llibertat és quan es pot estar una mica sol, respirar una mica i ser bo.= la nena fa un resum de tot el que han parlat

→ és quan se surt sol


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...