dilluns, 29 de maig del 2023

Tasca 11: Nens filòsofs 2.

  TASCA 11 - Els nens filòsofs (2)

1. Nombre de torns d'alumnes i torns de mestra

Hi ha aproximadament uns 34 torns dels alumnes. 

En el cas de la mestra, hi ha aproximadament, uns 13 torns. 


La mestra introdueix un tema i permet als nens i nenes desenvolupar-ho i introduir nous subtemes durant el debat i el diàleg. Quan s’aborden altres temes relacionats, la mestra aprofita per fer noves preguntes per estimular la reflexió dels nens i nenes. Finalment, la mestra dona per tancat el tema de conversa. 


L’observació revela que hi ha un desequilibri en el torn de paraules entre els alumnes i la mestra. Els nens i nenes parlen més de la meitat del temps, mentre que la mestra parla aproximadament un terç. Així doncs, observem que s’han invertit els torns tradicionals a favor dels infants, ja que en aquesta ocasió són els infants els que tenen gairebé els dos terços del torn de paraula durant tota la conversa i no a l’inrevés com sol passar. 

2. Temes abordats

El tema que hem tractat és la pobresa i la riquesa. Tot i que aquests temes s’han treballat mentres els infants responen sobre quines característiques té una persona pobra i una rica. A més, a través de les preguntes i el treball que es fa han aparegut subtemes com l’amistat, la mort, el cel i els diners. 

3. Raonaments destacats

Durant la discussió sobre la pobresa, la docent pregunta als nens i nenes si creuen que només les persones amb molt de diners són considerades riques. Una nena respon que també es pot ser ric i tenir molts amics. Ella argumenta que encara que no tingui molts diners, se sent enriquida com a persona quan està amb els seus amics i amigues i se sent bé. Aquesta situació, demostren que els nens i nenes empatia, pel fet que, una altre nena exposa una situació en què els seus pares i mares no donen diners a una dona que demanava ajuda al carrer, i ella creu que això no està bé. Un altre nen, argumenta que els seus pares i mares van actuar de manera correcta al no donar-li diners a la senyora. Com a resposta a aquesta actitud, una nena li diu “imagina que estàs en la seva situació.”


4. Funcions de les intervencions

4.1. INFORMAR 

  • “Los que son pobres viven fuera, no tienen casa”

4.2. OBTENIR INFORMACIÓ 

  • “¿Los pobres que han hecho para ser pobres?”

  • “Te has imaginado en su lugar?”

4.3. REGULAR L’ACCIÓ 

  • “¿Eres pobre?”

  • “Déjale, déjale…”

4.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS

  • “Vamos a dejarlo por hoy.”

4.5. METALINGÜÍSTICA  

  • “Tengo calor, hace mucho calor.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...