TASCA 11 - Els nens filòsofs (2)
1. Nombre de torns d'alumnes i torns de mestra
Hi ha aproximadament uns 34 torns dels alumnes.
En el cas de la mestra, hi ha aproximadament, uns 13 torns.
La mestra introdueix un tema i permet als nens i nenes desenvolupar-ho i introduir nous subtemes durant el debat i el diàleg. Quan s’aborden altres temes relacionats, la mestra aprofita per fer noves preguntes per estimular la reflexió dels nens i nenes. Finalment, la mestra dona per tancat el tema de conversa.
L’observació revela que hi ha un desequilibri en el torn de paraules entre els alumnes i la mestra. Els nens i nenes parlen més de la meitat del temps, mentre que la mestra parla aproximadament un terç. Així doncs, observem que s’han invertit els torns tradicionals a favor dels infants, ja que en aquesta ocasió són els infants els que tenen gairebé els dos terços del torn de paraula durant tota la conversa i no a l’inrevés com sol passar.
2. Temes abordats
El tema que hem tractat és la pobresa i la riquesa. Tot i que aquests temes s’han treballat mentres els infants responen sobre quines característiques té una persona pobra i una rica. A més, a través de les preguntes i el treball que es fa han aparegut subtemes com l’amistat, la mort, el cel i els diners.
3. Raonaments destacats
Durant la discussió sobre la pobresa, la docent pregunta als nens i nenes si creuen que només les persones amb molt de diners són considerades riques. Una nena respon que també es pot ser ric i tenir molts amics. Ella argumenta que encara que no tingui molts diners, se sent enriquida com a persona quan està amb els seus amics i amigues i se sent bé. Aquesta situació, demostren que els nens i nenes empatia, pel fet que, una altre nena exposa una situació en què els seus pares i mares no donen diners a una dona que demanava ajuda al carrer, i ella creu que això no està bé. Un altre nen, argumenta que els seus pares i mares van actuar de manera correcta al no donar-li diners a la senyora. Com a resposta a aquesta actitud, una nena li diu “imagina que estàs en la seva situació.”
4. Funcions de les intervencions
4.1. INFORMAR
“Los que son pobres viven fuera, no tienen casa”
4.2. OBTENIR INFORMACIÓ
“¿Los pobres que han hecho para ser pobres?”
“Te has imaginado en su lugar?”
4.3. REGULAR L’ACCIÓ
“¿Eres pobre?”
“Déjale, déjale…”
4.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS
“Vamos a dejarlo por hoy.”
4.5. METALINGÜÍSTICA
“Tengo calor, hace mucho calor.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada