GRUPS INTERACTIUS AL FINAL DE L’ETAPA
3-5 PARAULES CLAU DEL TEXT
Grups interactius, voluntariat a l’aula, rendiment, comunitats d’aprenentatge.
SÍNTESI LECTURA
En el centre públic Maitztegi (Biscaia), format per 30 mestres i 280 alumnes de diversitat lingüística molt gran, duen a terme una experiència anomenada grups interactius. En què consisteixen aquests grups interactius? Els grups interactius són coneguts com "una manera d'organitzar-se a l'aula per mitjà de la qual es promou l'aprenentatge, tot això a través de la interacció de l'alumnat. Es formen grups d'aproximadament 4 o 5 alumnes organitzats per a dur a terme diferents activitats".
En el cas d'aquesta escola, fan els grups de manera que s'agrupa l'alumnat de manera heterogènia, es preparen diverses activitats en les quals participa tothom i en què l'aprenentatge té lloc de manera interactiva per mitjà del treball cooperatiu i dialògic. A més a més, les activitats de cada grup són tutoritzades per una persona adulta voluntària. Gràcies a dur a terme aquesta metodologia la participació és més gran per part de tots els agents de la comunitat educativa. La implicació en aquesta dinàmica és cada vegada més gran fins al punt que aquest curs el nombre de persones voluntàries era per damunt de la necessitat que havien de cobrir, ja que, per exemple, al començament només participaven mestres del centre, però actualment són quatre mares i les dues tutores del curs. Aquest curs hi ha dues aules de cinc anys i organitzen tres grups de cinc infants. La sessió es du a terme una tarda a la setmana amb la durada d'una hora i trenta minuts. La tutora és la responsable de dissenyar les tasques i d'organitzar els grups, en aquest cas és ella la que prepara tres activitats diferents relacionades amb els àmbits de l'etapa.
Pel que fa a el desenvolupament d'aquesta metodologia trobem que al llarg de la sessió l'alumnat fa una activitat durant vint minuts, una vegada s'ha acabat aquest temps, el grup canvia a una altra activitat fins que passa per totes les zones de treball.
Pel que fa a l'avaluació, es du a terme per mitjà d'una plantilla que entrega la tutora (on es valora el treball, l'actitud i la interacció).
Pel que fa a la formació en el procés, en tota aquesta proposta és fonamental el procés de formació. És per això, que en aquest cas el realitzen a tres nivells: professorat, voluntariat i alumnat.
I, finalment, pel que fa als resultats, el fet de dur a terme grups interactius afavoreixen una resposta millor a la diversitat, pel fet que és una proposta inclusiva i a més a més també reforça l'aprenentatge.
COMENTARI PERSONAL
Quan vaig cursar infantil recordo que no fèiem grups interactius com a tal, però sí que és veritat que vàrem fer tertúlies literàries. Cada setmana llegíem un conte el dilluns, el dimarts fèiem la tertúlia literària i la resta de dies anàvem treballant el conte amb diferents activitats com jocs o treballs manuals. Crec que era una manera molt efectiva per no oblidar els contes que llegíem i alhora per entendre la història de ben a prop.
PREGUNTES A L’AUTORA
Pel que fa a les preguntes que li faríem a l'autora he triat les següents:
Hi ha alguna edat en la qual es recomani no fer grups interactius?
Quines metodologies podríem emprar per dur a terme grups interactius diferents, però alhora efectius, a part de les que es mencionen en la lectura?
La participació de les famílies té efectes positius en els infants?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada