LLEGIR A LA PANTALLA
Breu síntesi de la lectura
L'article "Llegir a la pantalla" explica el paper de la literatura i com aquest esdevé una eina essencial per aprendre i comunicar-nos.
Pilar Pérez (2012) ens explica com actualment els infants disposen d'un nou format de lectura: ara creixen amb històries explicades a través de pantalles amb llums, objectes que es mouen i tresors amagats que hem de descobrir, animals que parlen, etc. Ara els contes tenen aquest factor visual i tàctil que els sorprèn.
Així mateix, la lectura parla sobre com els adults davant aquest nou format ens mostrem excloents, ja que a causa de la nostra experiència amb la literatura des de petits enyorem el tacte del paper i l'emoció del relat. No obstant això, l'autora ens argumenta sobre com llegir a través d'una pantalla no esdevé pitjor que llegir mitjançant un paper: només es tracta d'un canvi de format, però que continua amagant la mateixa emoció i els mateixos aprenentatges, atès que com comenta Pilar: l'embolcall mai defineix els aprenentatges que ens pot oferir qualsevol format, sigui en paper o a través d'una pantalla.
Finalment, la lectura ens exposa que davant aquest nou format és imprescindible que com a adults sapiguem i estiguem informats sobre com fer un bon acompanyament i sobre com ensenyar i conscienciar als infants sobre els perills de les tecnologies.
Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
Personalment, m’ha cridat molt l'atenció de l’article com aquest explica que la lectura en pantalla pot ser un aprenentatge en si mateix, ja que a mi sempre se m’ha inculcat que és molt millor la lectura en paper que no pas en digital. Doncs, aquest article m'ha fet reflexionar i veure com no hi ha un format negatiu sinó que els dos esdevenen eines d'aprenentatge.
A més, aquesta lectura en pantalla (igual que la lectura de contes en físic) ajuda a la interacció entre docent i alumnes, fent servir la llengua oral i la parla exploratòria.
Formular una pregunta (dirigida a l’autor/a)
Durant la lectura he pogut reflexionar sobre com els adults podem enyorar molt més el tacte del paper, fent que pensem que la literatura per mitjà de la tecnologia pot no oferir tants aprenetatges o emocions com la literatura per mitjans tecnològics, però com podem saber fins a quin punt estem fent un ús excessiu d’aquesta tecnologia dins l’aula?
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Lectura en pantalla
Noves alfabetitzacions
Acompanyament docent
Competència lingüística
Imatge amb link:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada