dilluns, 5 de juny del 2023

Lectura 6C:

 -          Síntesi de la lectura. Selecció de 3-5 paraules clau que seleccionaria en relació amb el text.

Quan es tracta d'educació infantil, és crucial que els educadors entenguin elements concrets que configuren la comprensió, el creixement lingüístic i les habilitats comunicatives dels nens. El text accentua la importància de parlar articulat, la pronunciació precisa, l'ús precís del llenguatge i el ritme de la comunicació per garantir que els nens puguin seguir la conversa i comprendre el missatge sense esforç.

L'article proposa una tècnica que consisteix a gravar-se en diversos moments del dia per tal d'escrutar i valorar com ens comuniquem amb els infants tant individualment com en grup, així com amb les famílies. Enregistrant-nos a nosaltres mateixos, podem obtenir informació valuosa sobre els nostres senyals no verbals i inflexions vocals, i identificar àrees que necessiten desenvolupament dins del nostre enfocament pedagògic.

A més, això posa l'accent en el paper crucial de la veu del professor en la creació d'un entorn d'aprenentatge positiu. La veu d'un professor pot comunicar una sensació de calidesa, seguretat i acceptació als seus alumnes. Malgrat els possibles reptes que suposa el soroll de l'aula, no és aconsellable recórrer a augmentar el volum de la veu. Més aviat, es recomanen mètodes alternatius com tocar música o parlar més suaument com a mitjans efectius per captar l'atenció dels nens.

A l'article també s'explora la importància d'una narració competent. Per facilitar la comprensió dels nens de la història, es recomana que les imatges que l'acompanyen s'utilitzin juntament amb el to de veu i els gestos adequats. Tanmateix, també es subratlla l'opció de relatar històries sense ajuts visuals i confiar únicament en l'expressivitat, els gestos i la veu. Aquest mètode permet als nens concentrar-se en les accions i expressions del narrador sense dependre de senyals visuals.

El text subratlla la importància de controlar el creixement comunicatiu tant dels nens com de les nenes. En els casos en què un nen mostra un desig de comunicar-se, però té dificultats amb el llenguatge o la parla, és fonamental prendre nota de la seva audició i informar a la seva família. A més, es recomana allunyar-se de generalitzacions i quantificadors quan es conversen amb famílies o nens, i concentrar-se en les accions sense posar etiquetes a les persones.

En resum, en l'àmbit de l'educació infantil, és fonamental tenir en compte diversos factors com ara la lucidesa en la comunicació, la dicció acurada i l'ajust del ritme de parla a l'hora de dirigir-se als nens. A més, és vital estar atent a l'expressió vocal del professor, utilitzar materials adequats a l'entorn d'aprenentatge i fomentar el desenvolupament del llenguatge i la comunicació en totes les expressions, incloses les indicacions no verbals i el llenguatge corporal. En promoure un entorn propici per al desenvolupament lingüístic, els educadors contribueixen al creixement i l'aprenentatge dels nens, preparant-los per al seu futur educatiu i social.

-        -  Relació d’aspectes que ens semblin rellevants amb alguna assignatura o vida personal.

Durant la meva experiència com a docent en una aula d’una escola d’educació infantil a Montcada, vaig tenir l'oportunitat de presenciar de prop com la manera com parlem com a mestres té un impacte significatiu en l'evolució comunicativa i lingüística dels nens. Recordo una situació en particular que em va fer reflexionar sobre la importància de ser conscient de la nostra manera de comunicar-nos.

Estàvem realitzant una activitat de grup en què els presentava als nens un conte il·lustrat. Mentre els explicava la història, vaig notar que alguns nens semblaven distrets i no paraven gaire atenció. Em vaig aturar per un moment i vaig reflexionar sobre la meva manera de parlar.

Vaig decidir canviar el meu enfocament i ajustar la meva comunicació per captar el seu interès i assegurar-me que entenguessin el missatge que volia transmetre. Vaig començar a fer servir un to de veu més animat, variant l'entonació i emfatitzant les parts emocionants de la història. També em vaig assegurar utilitzar un llenguatge clar i senzill, adaptat al seu nivell de comprensió.

A mesura que ajustava la meva manera de parlar, vaig poder notar una transformació en l'actitud dels nens. Els seus ulls es van il·luminar i van començar a participar activament a la història. Fins i tot alguns van començar a fer preguntes i aportar idees pròpies. Era evident que havien captat el missatge i estaven realment interessats en allò que els explicava.

Aquesta experiència em va ensenyar la importància de ser conscient de com ens comuniquem com a mestres. Vaig comprendre que la nostra manera de parlar té el poder d'influir en el desenvolupament d'habilitats comunicatives i lingüístiques dels nens. Si ens expressem amb claredat, utilitzant un llenguatge adequat i transmetent entusiasme, estarem creant un ambient propici perquè els nens comprenguin i se sentin motivats a comunicar-se.

Des d'aquell dia, m'esforço per tenir sempre present aquests aspectes en interactuar amb els meus alumnes. M'asseguro de parlar amb claredat, pronunciar correctament les paraules i adaptar el meu llenguatge al nivell de comprensió. A més, utilitzo recursos visuals, gestos i entonació variada per enriquir la seva experiència d'aprenentatge i estimular-ne el desenvolupament comunicatiu.

-       -   Formular pregunta sobre algun tema que no ens ha quedar clar o que no ha quedat explicat a la lectura.

M’agradaria que el text expliques quins recursos addicionals, a més a més del llenguatge verbal, podem utilitzar per millorar la comunicació amb els nens i també com podem utilitzar la comunicació no verbal, com gestos i expressions facials, per complementar la nostra manera de parlar i facilitar la comprensió dels nens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...