- Síntesi de la lectura. Selecció de 3-5 paraules clau que seleccionaria en relació amb el text.
Quan
es tracta d'educació infantil, és crucial que els educadors entenguin elements concrets que configuren la
comprensió, el creixement lingüístic i les habilitats comunicatives dels nens.
El text accentua la importància de parlar articulat, la pronunciació precisa,
l'ús precís del llenguatge i el ritme de la comunicació per garantir que els
nens puguin seguir la conversa i comprendre el missatge sense esforç.
L'article
proposa una tècnica que consisteix a gravar-se en diversos moments del dia per
tal d'escrutar i valorar com
ens comuniquem amb els infants tant individualment com en grup, així com
amb les famílies. Enregistrant-nos a nosaltres mateixos, podem obtenir
informació valuosa sobre els nostres senyals no verbals i inflexions vocals, i
identificar àrees que necessiten desenvolupament dins del nostre enfocament
pedagògic.
A
més, això posa l'accent en el paper crucial de la veu del professor en la
creació d'un entorn
d'aprenentatge positiu. La veu d'un professor pot comunicar una sensació
de calidesa, seguretat i acceptació als seus alumnes. Malgrat els possibles
reptes que suposa el soroll de l'aula, no és aconsellable recórrer a augmentar
el volum de la veu. Més aviat, es recomanen mètodes alternatius com tocar
música o parlar més suaument com a mitjans efectius per captar l'atenció dels
nens.
A
l'article també s'explora la importància d'una narració competent. Per
facilitar la comprensió
dels nens de la història, es recomana que les imatges que l'acompanyen
s'utilitzin juntament amb el to de veu i els gestos adequats. Tanmateix, també
es subratlla l'opció de relatar històries sense ajuts visuals i confiar
únicament en l'expressivitat, els gestos i la veu. Aquest mètode permet als
nens concentrar-se en les accions i expressions del narrador sense dependre de
senyals visuals.
El
text subratlla la importància de controlar el creixement comunicatiu tant dels
nens com de les nenes. En els casos en què un nen mostra un desig de
comunicar-se, però té dificultats amb el llenguatge o la parla, és fonamental prendre
nota de la seva audició i informar a la seva família. A més, es recomana
allunyar-se de generalitzacions i quantificadors quan es conversen amb famílies
o nens, i concentrar-se en les accions sense posar etiquetes a les persones.
En
resum, en l'àmbit de l'educació infantil, és fonamental tenir en compte
diversos factors com ara la lucidesa en la comunicació, la dicció acurada i
l'ajust del ritme de parla a l'hora de dirigir-se als nens. A més, és vital
estar atent a l'expressió vocal del professor, utilitzar materials adequats a
l'entorn d'aprenentatge i fomentar el desenvolupament del llenguatge i la
comunicació en totes les expressions, incloses les indicacions no verbals i el
llenguatge corporal. En promoure un entorn propici per al desenvolupament
lingüístic, els educadors contribueixen al creixement i l'aprenentatge dels
nens, preparant-los per al seu futur educatiu i social.
- - Relació d’aspectes que
ens semblin rellevants amb alguna assignatura o vida personal.
Durant
la meva experiència com a docent en una aula d’una escola d’educació infantil a
Montcada, vaig tenir l'oportunitat de presenciar de prop com la manera com
parlem com a mestres té un impacte significatiu en l'evolució comunicativa i
lingüística dels nens. Recordo una situació en particular que em va fer
reflexionar sobre la importància de ser conscient de la nostra manera de
comunicar-nos.
Estàvem
realitzant una activitat de grup en què els presentava als nens un conte
il·lustrat. Mentre els explicava la història, vaig notar que alguns nens
semblaven distrets i no paraven gaire atenció. Em vaig aturar per un moment i
vaig reflexionar sobre la meva manera de parlar.
Vaig
decidir canviar el meu enfocament i ajustar la meva comunicació per captar el
seu interès i assegurar-me que entenguessin el missatge que volia transmetre.
Vaig començar a fer servir un to de veu més animat, variant l'entonació i
emfatitzant les parts emocionants de la història. També em vaig assegurar
utilitzar un llenguatge clar i senzill, adaptat al seu nivell de comprensió.
A
mesura que ajustava la meva manera de parlar, vaig poder notar una
transformació en l'actitud dels nens. Els seus ulls es van il·luminar i van
començar a participar activament a la història. Fins i tot alguns van començar
a fer preguntes i aportar idees pròpies. Era evident que havien captat el
missatge i estaven realment interessats en allò que els explicava.
Aquesta
experiència em va ensenyar la importància de ser conscient de com ens
comuniquem com a mestres. Vaig comprendre que la nostra manera de parlar té el
poder d'influir en el desenvolupament d'habilitats comunicatives i
lingüístiques dels nens. Si ens expressem amb claredat, utilitzant un
llenguatge adequat i transmetent entusiasme, estarem creant un ambient propici
perquè els nens comprenguin i se sentin motivats a comunicar-se.
Des
d'aquell dia, m'esforço per tenir sempre present aquests aspectes en
interactuar amb els meus alumnes. M'asseguro de parlar amb claredat, pronunciar
correctament les paraules i adaptar el meu llenguatge al nivell de comprensió.
A més, utilitzo recursos visuals, gestos i entonació variada per enriquir la
seva experiència d'aprenentatge i estimular-ne el desenvolupament comunicatiu.
- - Formular pregunta sobre
algun tema que no ens ha quedar clar o que no ha quedat explicat a la lectura.
M’agradaria
que el text expliques quins recursos addicionals, a més a més del llenguatge
verbal, podem utilitzar per millorar la comunicació amb els nens i també com
podem utilitzar la comunicació no verbal, com gestos i expressions facials, per
complementar la nostra manera de parlar i facilitar la comprensió dels nens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada