Resum:
Nascuts per llegir és un programa de salut i cultura que promou el gust per la
lectura entre les criatures de 0 a 3 anys tot creant experiències emotives i
positives vinculades al llibre i fent-ne una eina de comunicació entre pares i
fills. L’objectiu que persegueix és despertar el gust per la lectura des del
primer mes de vida i actuar sobre els hàbits familiars, perquè la lectura es
pugui gaudir amb normalitat i de manera quotidiana en qualsevol llar, ja que
aquesta és una bona eina per potenciar el desenvolupament integral dels
infants. Per aconseguir-ho, planteja un model de treball que implica l’acció
conjunta de famílies, biblioteques públiques i centres d’atenció primària. A
tots, el programa els facilita pautes, materials i activitats que els orientin
en el paper de mediadors i promotors.
Els ajuntaments, a través de la firma d’un conveni, es
comprometen a implementar el projecte en el municipi per un període de tres
anys. Aquest compromís es concreta en el pagament d’una quota anual a la
coordinació en concepte d’assessorament, ús de la marca i dels materials. La
segona peça clau són els centres de salut d’atenció primària, on s’inicia el
projecte que continuarà a la biblioteca on es dona la benvinguda a les famílies
derivades del centre d’atenció primària, se’ls informa de Nascuts per llegir i
de les activitats que es realitzen, es fa el carnet de la biblioteca al nadó i
s’ensenya l’espai físic destinat al programa dintre de la sala infantil.
Finalment, quan la criatura fa 3 anys, se l’acredita com a infant lector i se’l
convida a seguir gaudint de la lectura, però amb els materials i les activitats
pensats per a les nenes i els nens grans.
Comentari
personal:
La lectura ajuda a socialitzar, compensa la
tendència a la dispersió, contribueix a construir el subjecte en totes les
dimensions possibles, desenvolupa la curiositat i el gust per aprendre, educa
la sensibilitat, estimula la imaginació i la creativitat, facilita la
comprensió del món que l’envolta i del món interior, afavoreix un
desenvolupament més ràpid i ric del llenguatge, enforteix els vincles que
uneixen aquelles persones que la comparteixen, permet ampliar la limitada
experiència vital, potencia la capacitat d’observació, atenció i concentración
i transmet valors culturals lligats a una llengua determinada.
Les famílies són les nostres aliades en
l’educació dels infants i aconseguir que s’impliquin en aquesta és tot un
repte. Això no vol dir donar-los una feina extra a casa, que siguin una
prolongació del mestre o la mestra, ja que aquesta no és la seva tasca com a
pares. La implicació sempre s’ha de donar per la via de la complicitat,
afavorint bons models lectors, creant situacions agradables de lectura i
col·laborant amb el centre en les activitats que es proposen.
Normalment, ser lector o no depèn de les
emocions a les quals vinculem la lectura. Llegim perquè la lectura ens ha
deixat un bon record perquè a casa es parlava de llibres, perquè ens explicaven
contes a l’hora d’anar a dormir... i no llegim a causa d’experiències lectores
negatives perquè a l’escola ens hi obligaven, perquè ens costa, perquè preferia
mirar la tele... La lectura no es pot imposar, és com somiar o estimar. Als infants els hi picarà la curiositat per la lectura si estimulem el desig, si
suggerim i captivem amb arguments, amb amabilitat i amb paciència, no amb crits
i càstigs. Els nens i les nenes han de veure la tele, jugar, xerrar, passejar i
també llegir, com una activitat més que no n’elimina cap altra, sinó que suma i
que afegeix satisfacció al seu dia a dia.
Preguntes:
-
Com es poden involucrar els centres escolars en el
projecte?
Paraules
clau:
Lectura, primera infància, promoció de la
lectura, salut, pediatria, biblioteca pública, competència lingüística.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada