diumenge, 18 de juny del 2023

NASCUT PER LLEGIR: PROJECTE DE PROMOCIÓ DE LA LECTURA PER A LA PRIMERA INFÀNCIA


https://cooperativa.abacus.coop/es/comunidades/comunidad-cultural/conocimiento-compartido-cultural/leer-en-familia-crea-ninos-lectores/


Resum:

Nascuts per llegir és un programa de salut i cultura que promou el gust per la lectura entre les criatures de 0 a 3 anys tot creant experiències emotives i positives vinculades al llibre i fent-ne una eina de comunicació entre pares i fills. L’objectiu que persegueix és despertar el gust per la lectura des del primer mes de vida i actuar sobre els hàbits familiars, perquè la lectura es pugui gaudir amb normalitat i de manera quotidiana en qualsevol llar, ja que aquesta és una bona eina per potenciar el desenvolupament integral dels infants. Per aconseguir-ho, planteja un model de treball que implica l’acció conjunta de famílies, biblioteques públiques i centres d’atenció primària. A tots, el programa els facilita pautes, materials i activitats que els orientin en el paper de mediadors i promotors.

 

Els ajuntaments, a través de la firma d’un conveni, es comprometen a implementar el projecte en el municipi per un període de tres anys. Aquest compromís es concreta en el pagament d’una quota anual a la coordinació en concepte d’assessorament, ús de la marca i dels materials. La segona peça clau són els centres de salut d’atenció primària, on s’inicia el projecte que continuarà a la biblioteca on es dona la benvinguda a les famílies derivades del centre d’atenció primària, se’ls informa de Nascuts per llegir i de les activitats que es realitzen, es fa el carnet de la biblioteca al nadó i s’ensenya l’espai físic destinat al programa dintre de la sala infantil. Finalment, quan la criatura fa 3 anys, se l’acredita com a infant lector i se’l convida a seguir gaudint de la lectura, però amb els materials i les activitats pensats per a les nenes i els nens grans.

 

Comentari personal:

La lectura ajuda a socialitzar, compensa la tendència a la dispersió, contribueix a construir el subjecte en totes les dimensions possibles, desenvolupa la curiositat i el gust per aprendre, educa la sensibilitat, estimula la imaginació i la creativitat, facilita la comprensió del món que l’envolta i del món interior, afavoreix un desenvolupament més ràpid i ric del llenguatge, enforteix els vincles que uneixen aquelles persones que la comparteixen, permet ampliar la limitada experiència vital, potencia la capacitat d’observació, atenció i concentración i transmet valors culturals lligats a una llengua determinada.

 

Les famílies són les nostres aliades en l’educació dels infants i aconseguir que s’impliquin en aquesta és tot un repte. Això no vol dir donar-los una feina extra a casa, que siguin una prolongació del mestre o la mestra, ja que aquesta no és la seva tasca com a pares. La implicació sempre s’ha de donar per la via de la complicitat, afavorint bons models lectors, creant situacions agradables de lectura i col·laborant amb el centre en les activitats que es proposen.

 

Normalment, ser lector o no depèn de les emocions a les quals vinculem la lectura. Llegim perquè la lectura ens ha deixat un bon record perquè a casa es parlava de llibres, perquè ens explicaven contes a l’hora d’anar a dormir... i no llegim a causa d’experiències lectores negatives perquè a l’escola ens hi obligaven, perquè ens costa, perquè preferia mirar la tele... La lectura no es pot imposar, és com somiar o estimar. Als infants els hi picarà la curiositat per la lectura si estimulem el desig, si suggerim i captivem amb arguments, amb amabilitat i amb paciència, no amb crits i càstigs. Els nens i les nenes han de veure la tele, jugar, xerrar, passejar i també llegir, com una activitat més que no n’elimina cap altra, sinó que suma i que afegeix satisfacció al seu dia a dia.

 

Preguntes:

-          Com es poden involucrar els centres escolars en el projecte?

 

Paraules clau:

Lectura, primera infància, promoció de la lectura, salut, pediatria, biblioteca pública, competència lingüística.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...