TASCA 8: INICIS DE LA CONVERSA - DIÀLEG A CASA
Font: dreamstime
1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
Mare: 12
Ana: 13
Pablo: 10
Podem dir que és un diàleg fluid i equilibrat.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció?
INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dóna mostres de rebre la informació aportada.
Pues sirve para mostrar quien vive dentro… Los castillos tenían banderas. Como en la portada del cuento que sacaste de la biblioteca ayer. Mira, voy a por él.
OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.
¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?
REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
Pero mira, ¡es una bandera! eso puede estar encima de una torre del castillo.
Hombre no, no lo ha roto todo… Se ha caído una pieza, nada más. Mira vamos a pedirle que la ponga él con mucho cuidado y así aprende.
GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
Ayúdale tú, ya verás. Mira, Pablo, te ayuda tu hermana a poner la pieza que se ha caído.
Pablo te pide permiso, dile “¿Ana te puedo ayudar?”.
METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques. Per parlar de la llengua.
Per referir-se a bandera: “banera, nanera”. Pero ¿para qué es la banera?
Lo ha dompido todo - No hombre no, no lo ha roto todo. Corregeix a l’Ana de forma indirecta.
Com explicaries la frase: lo ha rompido todo?
Els infants de vegades cometen errors gramaticals mentre aprenen a parlar i utilitzar el llenguatge correctament. La forma incorrecta de dir "rompido" al lloc de "trencat" pot ser simplement un error comú que els nens i les nenes fan inicialment. Poden estar imitant el que senten d'altres persones o simplement intentant formar la paraula de la millor manera possible, donada la seva limitada coneixement i experiència amb la regularització excessiva dels verbs.
3. Quines estratègies d'interacció segueix?
3.1. Sobreinterpretació
La mare ho compren tot prou bé, tot i que quan l’infant diu: pone illo, la mare no contesta.
3.2. Expressions valoratives: elogi / valoració negativa
Podem veure una mare que elogia al seu fill, és a dir, el valora de forma positiva, com per exemple:
Pablo: pone pablo
Mare: Anda si que bonito Pablo
3.3. Imitació idèntica
En aquest apartat no hem trobat cap imitació idèntica per part de la mare.
3.4. Expansió
Un exemple molt clar que apareix al diàleg és quan la germana pregunta per a què serveix la banera i la mare la corregeix de forma directa:
Ana: Pero, ¿para qué es la banera?
Mare: Bandera.
Ana: Banera.
Pablo: Nanera.
Mare: Pues sirve para mostrar quien vive dentro… Los castillos tenían banderas.
3.5. Reformulació
Podem veure quan la germana diu a la mare rompido i després ella reformula la frase però amb la frase gramaticalment correcta.
Ana: lo ha rompido todo
Mare: no hombre, no lo ha roto todo
3.6. Correcció: implícita /explícita
En aquesta part del diàleg podem veure a la mare com li diu al Pablo com ha de dir la frase fins a dues vegades per tal que ell la repeteixi i li digui a la seva germana.
Mare: Si, mira. Pablo pide permiso. Dile: “Ana. ¿Te puedo ayudar?”.
Pablo: Ayudá Nana.
Mare: Así… dile: “¿Te puedo ayudar?, que me gusta jugar contigo”.
3.7. Substitució instructiva
No hem trobat cap
3.8. Encadenament
No hem trobat cap
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada