TASCA 8 INICIS DE LA CONVERSA - DIÀLEG A CASA
En aquest diàleg a tres bandes es produeix una interessant interacció. Respon:
1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
Torns totals: 35
Mare: 12 torns
Fills: 23 torns
Ana: 13 torns
Pablo: 10 torns
El diàleg està equilibrat perquè els fills intervenen més que la mare, que intervé ⅓ de les vegades. A més a més, fent una comparativa entre els infants, veiem que l’Ana, que és la gran, parla una mica més (3 torns més que el Pablo).
La tendència és que l’adult parli ⅔ de la conversa, cosa que aquí no passa i per això està ben equilibrat.
2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció?
2.1. INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació aportada.
Exemple:
Madre: ¡Anda! Sí que es bonita… Mira, Pablo ¿quieres poner mejor esta de aquí? Toma, toma esta bandera roja.
Pablo: Si, poné, poné toja (la pone, pero tira una parte de la torre).
2.2. OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.
Exemple:
Ana: (mirando las piezas). Pero ¿para qué es la banera?
2.3. REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
Exemple:
Madre: (lo detiene). ¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?
Exemple:
Madre: Sí, mira. Pablo te pide permiso. Dile: “Ana. ¿te puedo ayudar?”
Exemple:
Madre: (con el niño señalando a la niña). Así… dile: ¿te puedo ayudar? que me gusta jugar contigo”.
2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.
Exemple:
Ana: mira, ahora pongo esto, esto del castillo.
2.5. METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques.
Exemple: → correcció directa per part de la mare:
Ana: (Mirando las piezas). Pero ¿para qué es la banera?
Madre: Bandera
Exemple: → correcció per part de la mare:
Ana: ¡Ayyyy! Lo ha dompido todo.
Madre Hombre, no, no lo ha roto todo…
Exemple: → no hi ha correcció per part de la mare (segueix amb la conversa sense corregir el que diu la nena):
Ana: (impide el paso de nuevo). ¡No, no lo pones!
Madre: (Señalando lo que trae el niño pequeño). Pero mira, ¡es una bandera! Eso puede estar encima de una torre del castillo.
3. Quines estratègies d'interacció segueix?
Sobreinterpretació:
Pablo: pone illo
Expressions valoratives: elogi / valoració negativa:
Pone Pablo
Madre: Anda si que bonito Pablo → valoració de tipus assertiu
*La mare tota l’estona està sent valorativa amb el Pablo. Sempre intenta que pugui participar. Valora positivament que el nen pugui participar en el joc.
Reformulació:
Lo ha rompido todo.
No hnombre, no lo ha roto todo.
Correcció: implícita /explícita
Ana: pero ¿para qué es la banera?
Madre: bandera
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada