dimarts, 6 de juny del 2023

TASCA 8: INICIS DE LA CONVERSA - DIÀLEG A CASA

 TASCA 8 INICIS DE LA CONVERSA - DIÀLEG A CASA

En aquest diàleg a tres bandes es produeix una interessant interacció. Respon:

1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?

Torns totals: 35

  • Mare: 12 torns

  • Fills: 23 torns

    • Ana: 13 torns

    • Pablo: 10 torns

El diàleg està equilibrat perquè els fills intervenen més que la mare, que intervé ⅓ de les vegades. A més a més, fent una comparativa entre els infants, veiem que l’Ana, que és la gran, parla una mica més (3 torns més que el Pablo).

La tendència és que l’adult parli ⅔ de la conversa, cosa que aquí no passa i per això està ben equilibrat.

2. A qui s'adreça l'adult i quina funció té la seva intervenció?

2.1. INFORMAR - Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació aportada.

Exemple:

  • Madre: ¡Anda! Sí que es bonita… Mira, Pablo ¿quieres poner mejor esta de aquí? Toma, toma esta bandera roja.

  • Pablo: Si, poné, poné toja (la pone, pero tira una parte de la torre).

2.2. OBTENIR INFORMACIÓ - Rebre informació verbal sota requeriment.

Exemple:

  • Ana: (mirando las piezas). Pero ¿para qué es la banera?

2.3. REGULAR L’ACCIÓ - Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.

Exemple:

  • Madre: (lo detiene). ¡Espera! Mirad, hay cuatro banderas… ¿Cuál os gusta más?

Exemple:

  • Madre: Sí, mira. Pablo te pide permiso. Dile: “Ana. ¿te puedo ayudar?”

Exemple:

  • Madre: (con el niño señalando a la niña). Así… dile: ¿te puedo ayudar? que me gusta jugar contigo”.

2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS - Participar activament en diverses situacions comunicatives i adequar-se als diferents contexts i interlocutors socials.

Exemple:

  • Ana: mira, ahora pongo esto, esto del castillo.

2.5. METALINGÜÍSTICA - Utilitzar el llenguatge per referir-se al mateix llenguatge o a d’altres codis simbòlics similars, comprendre les ambigüitats, els aspectes no textuals, literaris i col·loquials de la llengua i crear noves realitats lingüístiques. 

Exemple: →  correcció directa per part de la mare:

  • Ana: (Mirando las piezas). Pero ¿para qué es la banera?

  • Madre: Bandera

Exemple: → correcció per part de la mare:

  • Ana: ¡Ayyyy! Lo ha dompido todo.

  • Madre Hombre, no, no lo ha roto todo…

Exemple: → no hi ha correcció per part de la mare (segueix amb la conversa sense corregir el que diu la nena):

  • Ana: (impide el paso de nuevo). ¡No, no lo pones!

  • Madre: (Señalando lo que trae el niño pequeño). Pero mira, ¡es una bandera! Eso puede estar encima de una torre del castillo.

3. Quines estratègies d'interacció segueix?

Sobreinterpretació:

  • Pablo: pone illo

Expressions valoratives: elogi / valoració negativa:

  • Pone Pablo

  • Madre: Anda si que bonito Pablo → valoració de tipus assertiu

*La mare tota l’estona està sent valorativa amb el Pablo. Sempre intenta que pugui participar. Valora positivament que el nen pugui participar en el joc.

Reformulació:

  • Lo ha rompido todo.

  • No hnombre, no lo ha roto todo.

Correcció: implícita /explícita

  • Ana: pero ¿para qué es la banera?

  • Madre: bandera






https://www.freepik.es/vector-premium/feliz-lindo-nino-pequeno-nino-nina-jugando-juguetes_7038898.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...