ANÀLISI D’UN DIÀLEG
DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ
La Lucía i la Nina, després d’haver dinat es posen a parlar. La Lucía pren la iniciativa de la conversa fent-li una pregunta, la qual la Nina li respon. I a través de les diverses preguntes que li fa la Lucía s’inicia una conversa força extensa. Finalment, és la Nina la que prèn la decisió de donar per finalitzada la conversa i se’n va a jugar amb el seu amic Joel.
DIÀLEG
(Una monitora de menjador, Lucía, i una nena, Nina, mantenen una conversació durant l’hora d’esbarjo):
Lucía: -Pero ahir, et va venir a buscar el papa a on?-
Nina: -Em va venir a buscar, tenía metge però el metge…-
Lucía: -El papa o tu?-
Nina: -Què? Em va venir a buscar el papa.-
Lucía: -Però qui tenía el metge?-
Nina: -Jo!-
Lucía: -Ah!-
Nina: -I després el metge estava amb febre, i després vam anar a l’hospital-
Lucía: -A veure a la mama?-
Nina: -Si, i de camí em vaig trobar amb una persona super……Ahhhhhh!-
Lucía: -Ja, t’has tacat una mica bastant.-
Nina: -Ai ai ai…-
Lucía: -Et vas trobar una senyora que, què?-
Nina: -Embaraçada.-
Lucía: -Ohhhh! I la coneixies?-
Nina: -No.-
Lucía: -Ah-
Nina: -Després, desp..després vaig anar a veure a la meva mare.-
Lucía: -Està a la habitació sola o acompanyada?-
Nina: -Sola.-
Lucía: -I a on esta? A Terrassa o a Sabadell?-
(La Nina es posa a picar)
Lucía: -Nina si us plau no facis això…-
Nina: -No ho sé…-
Lucía: -Ah vale.-
Nina: -Després, em…. se li va treure la punxada.-
Lucía:-La punxada saps com es diu?-
Nina i Lucía: -Via.-
Lucía: -Oleee! Choca!-
Nina: -Noo.. ja, ja, ja-
Lucía:-Ai….ja, ja-
Nina: -I després…no sé, li van tinguer de tornar a punxar però…-
Lucía: -I el Nil també va anar?-
Nina: -Si, i li van tinguer que tornar a punxar però li va dir que no volia que la punxèssisn perquè es tenia de dutxar. I després abans de dutxar es va, es va..li van portar de berenar dos ulleres amb un suc. I després…-
Lucía: -Dues que?-
Nina: -Dos ulleres.-
Lucía: -Gafas?-
Nina: -Si, de menjar.-
Lucía:-Ah! No…Orelles.-
Nina: -Ulleres.-
Lucía: -Orelles.-
Nina: -Ulleres.-
Lucía: -No tinc ni idea que és això.-
Nina: -Una cosa que és així, així, així…com un cor.- (La Nina ho dibuixa al terra amb la sorra)
Lucía: -Nina, són…-
Nina: -Ulleres.-
Lucía: -No Nina, són orelles, jo n’he menjat.-
Nina: -No! Orelles! Ai no, ulleres!-
Lucía: -Bueno d’acord, les orelles.-
Nina: -No..Ulleres…Alaaa!-
Lucía: -Bueno que, uau! Ai Nina el cargol, si us plau deixe’l viure eh…-
Nina: -Saps que? avui ha triat el dinar.-
Lucía:-Uau! Ha triat el dinar la mama?-
Nina: -Si.-
Lucía:-Qué bé! I que ha triat?-
Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-
Lucía: -Emmm..pesto?-
Nina: -Si, pasta de pesto.-
Lucía: -Amb salsa de pesto.-
Nina: -I pollastre.-
Lucía: -I pollastre al forn?-
Nina: -I ahir va dinar…-
Lucía: -Ahh..El pollastre al forn d'aquí està boníssim.-
Nina: -Ah, no! Peix.-
Lucía: -Ha triat peix? Com tu, tu també has menjat peix.-
Nina: -I després em..ahir va dinar em..emm..gaspatxo.-
Lucía: -Gaspatxo? Nena..que està a un hospital de luxe?-
Nina: -Ja, ja, ja ..I després, em no sé…amb pollastre al forn.-
Lucía: -Aii que bo el pollastre al forn..A te mare també li agrada?-
Nina: -Si, diu que li encanta.-
Lucía: -Ai que bé. M'alegro que li agradi.-
Nina: -Si, vaig a jugar amb el Joel a la casa de les formigues.-
Lucía: -D’acord!-
(La Nina marxa corrents cap al Joel per jugar amb ell).
Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?
És un diàleg plurigestionat, pel fet que, la Lucía i la Nina intervenen de manera igual al llarg de tota la conversa.
En aquest cas, l’adult parla més que la Nina tot i que no hi ha gaire diferència pel fet que la Lucía només diu tres frases més que la menor.
A qui s'adreça l'adult i quina té la seva intervenció?
L’adult, en aquest cas la Lucía, s’adreça en tot moment a la Nina i la involucra en la conversa.
2.1. INFORMAR → Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació aportada.
Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-
Lucía: -Emmm..pesto?-
Nina: -Si, pasta de pesto.-
Lucía: -Amb salsa de pesto.-
2.2. OBTENIR INFORMACIÓ → Rebre informació verbal sota requeriment.
Lucía: -Està a la habitació sola o acompanyada?-
Nina: -Sola.-
2.3. REGULAR L’ACCIÓ → Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.
Exemple
Nina: -Em va venir a buscar, tenía metge però el metge…-
Lucía: -El papa o tu?-
Nina: -Què? Em va venir a buscar el papa.-
Lucía: -Però qui tenía el metge?-
Nina: -Jo!-
2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS
Exemple
Lucía: -Ohhhh! I la coneixies?-
Nina: -No.-
2.5. METALINGÜÍSTICA
Al diàleg no hi ha cap funció metalingüística.
3. Quines estratègies d'interacció segueix?
3.1. SOBREINTERPRETACÍÓ → Esforç (normalment de la persona adulta) per interpretar que és el que ens està dient l’infant.
Exemple
Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-
Lucía: -Emmm..pesto?-
Nina: -Si, pasta de pesto.-
3.2. EXPRESSIONS VALORATIVES
Exemple
Lucía:-La punxada saps com es diu?-
Nina i Lucía: -Via.-
Lucía: -Oleee! Choca!-
3.3. IMITACIÓ
Exemple
Nina: -I pollastre.-
Lucía: -I pollastre al forn?-
3.4. EXPANSIÓ
Exemple
Nina: -I ahir va dinar…-
Lucía: -Ahh..El pollastre al forn d'aquí està boníssim.-
Nina: -Ah, no! Peix.-
Lucía: -Ha triat peix? Com tu, tu també has menjat peix.-
Nina: -I després em..ahir va dinar em..emm..gaspatxo.-
3.5. REFORMULACIÓ → Moments on els infants estan fent una regularització la qual no toca o no és correcte.
Exemple
Nina: -I després…no sé, li van tinguer de tornar a punxar però…-
3.6. CORRECCIÓ
Exemple
Nina: -Ulleres.-
Lucía: -No Nina, són orelles, jo n’he menjat.-
3.7. SUBSTITUCIÓ
Exemple
Lucía: -Dues que?-
Nina: -Dos ulleres.-
Lucía: -Gafas?-
Nina: -Si, de menjar.-
Lucía:-Ah! No…Orelles.-
3.8. ENCADENAMENT
Exemple
En aquest cas no hi ha cap exemple d'encadenament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada