diumenge, 18 de juny del 2023

Tasca final: Anàlisi d'un diàleg

 ANÀLISI D’UN DIÀLEG


DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ

La Lucía i la Nina, després d’haver dinat es posen a parlar. La Lucía pren la iniciativa de la conversa fent-li una pregunta, la qual la Nina li respon. I a través de les diverses preguntes que li fa la Lucía s’inicia una conversa força extensa. Finalment, és la Nina la que prèn la decisió de donar per finalitzada la conversa i se’n va a jugar amb el seu amic Joel.


DIÀLEG

(Una monitora de menjador, Lucía, i una nena, Nina, mantenen una conversació durant l’hora d’esbarjo): 

  • Lucía: -Pero ahir, et va venir a buscar el papa a on?- 

  • Nina: -Em va venir a buscar, tenía metge però el metge…-

  • Lucía: -El papa o tu?- 

  • Nina: -Què? Em va venir a buscar el papa.-

  • Lucía: -Però qui tenía el metge?-

  • Nina: -Jo!- 

  • Lucía: -Ah!-

  • Nina: -I després el metge estava amb febre, i després vam anar a l’hospital-

  • Lucía: -A veure a la mama?-

  • Nina: -Si, i de camí em vaig trobar amb una persona super……Ahhhhhh!-

  • Lucía: -Ja, t’has tacat una mica bastant.-

  • Nina: -Ai ai ai…-

  • Lucía: -Et vas trobar una senyora que, què?-

  • Nina: -Embaraçada.-

  • Lucía: -Ohhhh! I la coneixies?-

  • Nina: -No.-

  • Lucía: -Ah-

  • Nina: -Després, desp..després vaig anar a veure a la meva mare.-

  • Lucía: -Està a la habitació sola o acompanyada?-

  • Nina: -Sola.-

  • Lucía: -I a on esta? A Terrassa o a Sabadell?-

(La Nina es posa a picar)

  • Lucía: -Nina si us plau no facis això…-

  • Nina: -No ho sé…-

  • Lucía: -Ah vale.-

  • Nina: -Després, em…. se li va treure la punxada.-

  • Lucía:-La punxada saps com es diu?-

  • Nina i Lucía: -Via.-

  • Lucía: -Oleee! Choca!-

  • Nina: -Noo.. ja, ja, ja-

  • Lucía:-Ai….ja, ja-

  • Nina: -I després…no sé, li van tinguer de tornar a punxar però…-

  • Lucía: -I el Nil també va anar?-

  • Nina: -Si, i li van tinguer que tornar a punxar però li va dir que no volia que la punxèssisn perquè es tenia de dutxar. I després abans de dutxar es va, es va..li van portar de berenar dos ulleres amb un suc. I després…-

  • Lucía: -Dues que?-

  • Nina: -Dos ulleres.-

  • Lucía: -Gafas?- 

  • Nina: -Si, de menjar.-

  • Lucía:-Ah! No…Orelles.-

  • Nina: -Ulleres.-

  • Lucía: -Orelles.-

  • Nina: -Ulleres.-

  • Lucía: -No tinc ni idea que és això.- 

  • Nina: -Una cosa que és així, així, així…com un cor.- (La Nina ho dibuixa al terra amb la sorra)

  • Lucía: -Nina, són…-

  • Nina: -Ulleres.-

  • Lucía: -No Nina, són orelles, jo n’he menjat.-

  • Nina: -No! Orelles! Ai no, ulleres!-

  • Lucía: -Bueno d’acord, les orelles.-

  • Nina: -No..Ulleres…Alaaa!-

  • Lucía: -Bueno que, uau! Ai Nina el cargol, si us plau deixe’l viure eh…-

  • Nina: -Saps que? avui ha triat el dinar.-

  • Lucía:-Uau! Ha triat el dinar la mama?-

  • Nina: -Si.-

  • Lucía:-Qué bé! I que ha triat?-

  • Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-

  • Lucía: -Emmm..pesto?-

  • Nina: -Si, pasta de pesto.-

  • Lucía: -Amb salsa de pesto.-

  • Nina: -I pollastre.-

  • Lucía: -I pollastre al forn?- 

  • Nina: -I ahir va dinar…-

  • Lucía: -Ahh..El pollastre al forn d'aquí està boníssim.-

  • Nina: -Ah, no! Peix.-

  • Lucía: -Ha triat peix? Com tu, tu també has menjat peix.-

  • Nina: -I després em..ahir va dinar em..emm..gaspatxo.-

  • Lucía: -Gaspatxo? Nena..que està a un hospital de luxe?- 

  • Nina: -Ja, ja, ja ..I després, em no sé…amb pollastre al forn.-

  • Lucía: -Aii que bo el pollastre al forn..A te mare també li agrada?- 

  • Nina: -Si, diu que li encanta.-

  • Lucía: -Ai que bé. M'alegro que li agradi.-

  • Nina: -Si, vaig a jugar amb el Joel a la casa de les formigues.-

  • Lucía: -D’acord!-


(La Nina marxa corrents cap al Joel per jugar amb ell).




  1. Quants torns corresponen a cadascú i quin significat pot tenir aquesta distribució de torns?

Lucía: 38 torns 

Nina: 35 torns

En total: 73


  • És un diàleg plurigestionat, pel fet que, la Lucía i la Nina intervenen de manera igual al llarg de tota la conversa.

  • En aquest cas, l’adult parla més que la Nina tot i que no hi ha gaire diferència pel fet que la Lucía només diu tres frases més que la menor. 


  1. A qui s'adreça l'adult i quina  té la seva intervenció?

L’adult, en aquest cas la Lucía, s’adreça en tot moment a la Nina i la involucra en la conversa. 

2.1. INFORMAR → Aportar informació verbal a l’interlocutor. L’interlocutor dona mostres de rebre la informació aportada. 

  • Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-

  • Lucía: -Emmm..pesto?- 

  • Nina: -Si, pasta de pesto.-

  • Lucía: -Amb salsa de pesto.-


2.2. OBTENIR INFORMACIÓ → Rebre informació verbal sota requeriment.

  •  Lucía: -Està a la habitació sola o acompanyada?-

  • Nina: -Sola.-



2.3. REGULAR L’ACCIÓ → Regular o controlar l’activitat de l’interlocutor. L’interlocutor escolta en la mesura que la seva acció queda regulada pel llenguatge de l’altre.

Exemple

  • Nina: -Em va venir a buscar, tenía metge però el metge…-

  • Lucía: -El papa o tu?- 

  • Nina: -Què? Em va venir a buscar el papa.-

  • Lucía: -Però qui tenía el metge?-

  • Nina: -Jo!- 



2.4. GESTIÓ DE LA COMUNICACIÓ I FÓRMULES SOCIALS 


Exemple

  • Lucía: -Ohhhh! I la coneixies?-

  • Nina: -No.-


2.5. METALINGÜÍSTICA 

Al diàleg no hi ha cap funció metalingüística.


3. Quines estratègies d'interacció segueix?

3.1. SOBREINTERPRETACÍÓ Esforç (normalment de la persona adulta) per interpretar que és el que ens està dient l’infant. 

Exemple

  • Nina: -Em…pasta, pasta amb…no, que es allò verd que li posen?-

  • Lucía: -Emmm..pesto?-

  • Nina: -Si, pasta de pesto.-


3.2. EXPRESSIONS VALORATIVES 

Exemple

  • Lucía:-La punxada saps com es diu?-

  • Nina i Lucía: -Via.-

  • Lucía: -Oleee! Choca!-


3.3. IMITACIÓ 

Exemple

  • Nina: -I pollastre.-

  • Lucía: -I pollastre al forn?- 


3.4. EXPANSIÓ 

Exemple

  • Nina: -I ahir va dinar…-

  • Lucía: -Ahh..El pollastre al forn d'aquí està boníssim.-

  • Nina: -Ah, no! Peix.-

  • Lucía: -Ha triat peix? Com tu, tu també has menjat peix.-

  • Nina: -I després em..ahir va dinar em..emm..gaspatxo.-


3.5. REFORMULACIÓ → Moments on els infants estan fent una regularització la qual no toca o no és correcte. 

Exemple

  • Nina: -I després…no sé, li van tinguer de tornar a punxar però…-


3.6. CORRECCIÓ

Exemple

  • Nina: -Ulleres.-

  • Lucía: -No Nina, són orelles, jo n’he menjat.-


3.7. SUBSTITUCIÓ

Exemple

  • Lucía: -Dues que?-

  • Nina: -Dos ulleres.-

  • Lucía: -Gafas?- 

  • Nina: -Si, de menjar.-

  • Lucía:-Ah! No…Orelles.-


3.8. ENCADENAMENT 

Exemple

  • En aquest cas no hi ha cap exemple d'encadenament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...