diumenge, 18 de juny del 2023

TASCA FINAL

 ANÀLISI D’UN DIÀLEG

ENLLAÇ DE L’ÀUDIO: 

https://drive.google.com/file/d/1zTOmTO6rB_xAJSGMrmREcutjzJAeT_Tz/view?usp=sharing


DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ: L’Ona és una nena de tres anys i està parlant amb la seva mestra (Judith) en un context educatiu.


DIÀLEG:

Judith: Hola, com et dius?

Ona: Ona.

Judith: Ona? I quants anys tens?

Ona: Tresh.

Judith: Tres? I com es diu la teva mare?

Ona: Quistina.

Judith: Cristina? I el papa?

Ona: Agust.

Judith: I…hi ha algú més a casa teva? O només el papa i la mama?

Ona: El papa i la mama.

Judith: Només el papa i la mama? I a veure, què em vols explicar? Em vols explicar un conte?

Ona: (assentint).

Judith: Quin?

Ona: El dels tles porquets.

Judith: Ah vale, què passa en aquest conte?

Ona: Que ha fingut un iop.

Judith: Ah, a vingut un llop? I què vol fer aquest llop?

Ona: (tos) Menjar al porquet.

Judith: Menjar-se als porquets? Oh… pobrets… i se’ls menja?

Ona: El iop intenta obrir la porta.

Judith: Ah…

Ona: Però no podia.

Judith: Uala… No va poder? I llavors què va fer? Va marxar?

Ona: No, va entrar per ximeneia.

Judith: Oh…si? I què va pasar?

Ona: Que sa va menjar als tres porquets.

Judith: Se’ls va menjar? Oh… pobrets…

Ona: Estan a la panxeta del iop.

Judith: Estan a la panxa del llop? Ah… I com van sortir de la panxa del llop?

Ona: El va tallar la mare al iop i despes ja van sortir.

Judith: Si? El va tallar amb unes tisores?

Ona: (assentint).

Judith: Ala… I quan va sortir què va fer amb el llop i amb la panxa? Li va deixar…

Ona: Va manyar i despes ia estaba plena.

Judith: Clar, ja estaba plena. I es van fer una abraçada? Els llops no, els porquets amb la mama i el llop va marxar.

Ona: Si.

Judith: I què més?

Ona: Que despés ia va marxar el llop.

Judith: Ah ja esta, ja s’ha acabat, no? Doncs és molt chuli aquest conte. I em vols explicar també què vas fer divendres? Divendres amb qui vas marxar del cole?

Ona: Amb als avis.

Judith: Ala… I què vau fer?

Ona: Anar al bar.

Judith: Al bar? Ja, ja, ja, i vas dinar al bar?

Ona: No només vaig menjar patatas.

Judith: Què bones! I què més vas fer?

Ona: Menyar.

Judith: Menjar? Però desprès vas anar a casa de la iaia? I allà que vas fer?

Ona: Van anar les dos iaias.

Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?

Ona: Sol i Mercè.

Judith: Uau… I vas anar amb les dues iaies a casa?

Ona: Si.

Judith: I…

Ona: També l’avi no poria anar.

Judith: L’avi no podia anar?

Ona: Se va quedar a casa de la iaia

Judith: I per què?

Ona: Perquè no poria.

Judith: Per què no podia?

Ona: (Mira dubtant).

Judith: No ho saps? Està malalt? Està malalt l’avi? O està cansat?

Ona: No, no està malalt, només no poria.

Judith: Ah, nomès no podia, d'acord. Doncs, moltes gràcies!


TORNS: 

Total: 63

Judith: 32

Ona: 31

Els torns són molt equilibrats, ja que estan molt igualats. A més, no es destaca a ningú per sobre de l’altre. És un diàleg dialògic i plurigestionat, on intervenen les dues de la mateixa manera al llarg de tot el diàleg. 


FUNCIONS DE LA INTERACCIÓ

  • Informar: 

Judith: Ah ja esta, ja s’ha acabat, no? Doncs és molt chuli aquest conte. I em vols explicar també que vas fer divendres? Divendres amb qui vas marxar del cole?

Ona: Amb als avis.


  • Obtenir informació:

Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les iaies?

Ona: Sol i Mercè.


  • Regular l’acció:

Al diàleg no hi ha cap moment en el qual es reguli l’acció.


  • Gestió de la comunicació i fórmules socials:

Judith: Hola, com et dius?

Ona: Ona.


  • Metalingüística:

Al diàleg no hi ha cap funció metalingüística.



ESTRATÈGIES PER POTENCIAR L’ORAL

  • Sobreinterpretació:

Judith: Tres? I com es diu la teva mare?

Ona: Quistina.

Judit: Cristina? I el papa?


  • Expressions valoratives:

Judith: Menjar? Però desprès vas anar a casa de la iaia? I allà que vas fer?

Ona: Van anar les dos iaias.

Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?


  • Imitació idèntica:

Ona: També l’avi no poria anar.

Judith: L’avi no podia anar?


  • Expansió:

Ona: Que sa va menjar als tres porquets.

Judith: Se’ls va menjar? Oh… pobrets…


  • Reformulació:

Ona: Van anar les dos iaias.

Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?


  • Correcció:

Ona: Que ha fingut un iop.

Judith: Ah, a vingut un llop? I que vol fer aquest llop?



  • Substitució instructiva:

Al diàleg no hi ha substitució instructiva.



  • Encadenament:

Judith: Uau… I vas anar amb les dues iaies a casa?

Ona: Si.

Judith: I…

Ona: També l’avi no poria anar.

Judith: L’avi no podia anar?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...