ANÀLISI D’UN DIÀLEG
ENLLAÇ DE L’ÀUDIO:
https://drive.google.com/file/d/1zTOmTO6rB_xAJSGMrmREcutjzJAeT_Tz/view?usp=sharing
DESCRIPCIÓ DE LA SITUACIÓ: L’Ona és una nena de tres anys i està parlant amb la seva mestra (Judith) en un context educatiu.
DIÀLEG:
Judith: Hola, com et dius?
Ona: Ona.
Judith: Ona? I quants anys tens?
Ona: Tresh.
Judith: Tres? I com es diu la teva mare?
Ona: Quistina.
Judith: Cristina? I el papa?
Ona: Agust.
Judith: I…hi ha algú més a casa teva? O només el papa i la mama?
Ona: El papa i la mama.
Judith: Només el papa i la mama? I a veure, què em vols explicar? Em vols explicar un conte?
Ona: (assentint).
Judith: Quin?
Ona: El dels tles porquets.
Judith: Ah vale, què passa en aquest conte?
Ona: Que ha fingut un iop.
Judith: Ah, a vingut un llop? I què vol fer aquest llop?
Ona: (tos) Menjar al porquet.
Judith: Menjar-se als porquets? Oh… pobrets… i se’ls menja?
Ona: El iop intenta obrir la porta.
Judith: Ah…
Ona: Però no podia.
Judith: Uala… No va poder? I llavors què va fer? Va marxar?
Ona: No, va entrar per ximeneia.
Judith: Oh…si? I què va pasar?
Ona: Que sa va menjar als tres porquets.
Judith: Se’ls va menjar? Oh… pobrets…
Ona: Estan a la panxeta del iop.
Judith: Estan a la panxa del llop? Ah… I com van sortir de la panxa del llop?
Ona: El va tallar la mare al iop i despes ja van sortir.
Judith: Si? El va tallar amb unes tisores?
Ona: (assentint).
Judith: Ala… I quan va sortir què va fer amb el llop i amb la panxa? Li va deixar…
Ona: Va manyar i despes ia estaba plena.
Judith: Clar, ja estaba plena. I es van fer una abraçada? Els llops no, els porquets amb la mama i el llop va marxar.
Ona: Si.
Judith: I què més?
Ona: Que despés ia va marxar el llop.
Judith: Ah ja esta, ja s’ha acabat, no? Doncs és molt chuli aquest conte. I em vols explicar també què vas fer divendres? Divendres amb qui vas marxar del cole?
Ona: Amb als avis.
Judith: Ala… I què vau fer?
Ona: Anar al bar.
Judith: Al bar? Ja, ja, ja, i vas dinar al bar?
Ona: No només vaig menjar patatas.
Judith: Què bones! I què més vas fer?
Ona: Menyar.
Judith: Menjar? Però desprès vas anar a casa de la iaia? I allà que vas fer?
Ona: Van anar les dos iaias.
Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?
Ona: Sol i Mercè.
Judith: Uau… I vas anar amb les dues iaies a casa?
Ona: Si.
Judith: I…
Ona: També l’avi no poria anar.
Judith: L’avi no podia anar?
Ona: Se va quedar a casa de la iaia
Judith: I per què?
Ona: Perquè no poria.
Judith: Per què no podia?
Ona: (Mira dubtant).
Judith: No ho saps? Està malalt? Està malalt l’avi? O està cansat?
Ona: No, no està malalt, només no poria.
Judith: Ah, nomès no podia, d'acord. Doncs, moltes gràcies!
TORNS:
Total: 63
Judith: 32
Ona: 31
Els torns són molt equilibrats, ja que estan molt igualats. A més, no es destaca a ningú per sobre de l’altre. És un diàleg dialògic i plurigestionat, on intervenen les dues de la mateixa manera al llarg de tot el diàleg.
FUNCIONS DE LA INTERACCIÓ
Informar:
Judith: Ah ja esta, ja s’ha acabat, no? Doncs és molt chuli aquest conte. I em vols explicar també que vas fer divendres? Divendres amb qui vas marxar del cole?
Ona: Amb als avis.
Obtenir informació:
Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les iaies?
Ona: Sol i Mercè.
Regular l’acció:
Al diàleg no hi ha cap moment en el qual es reguli l’acció.
Gestió de la comunicació i fórmules socials:
Judith: Hola, com et dius?
Ona: Ona.
Metalingüística:
Al diàleg no hi ha cap funció metalingüística.
ESTRATÈGIES PER POTENCIAR L’ORAL
Sobreinterpretació:
Judith: Tres? I com es diu la teva mare?
Ona: Quistina.
Judit: Cristina? I el papa?
Expressions valoratives:
Judith: Menjar? Però desprès vas anar a casa de la iaia? I allà que vas fer?
Ona: Van anar les dos iaias.
Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?
Imitació idèntica:
Ona: També l’avi no poria anar.
Judith: L’avi no podia anar?
Expansió:
Ona: Que sa va menjar als tres porquets.
Judith: Se’ls va menjar? Oh… pobrets…
Reformulació:
Ona: Van anar les dos iaias.
Judith: Les dues iaies? Què bé! Com es diuen les teves iaies?
Correcció:
Ona: Que ha fingut un iop.
Judith: Ah, a vingut un llop? I que vol fer aquest llop?
Substitució instructiva:
Al diàleg no hi ha substitució instructiva.
Encadenament:
Judith: Uau… I vas anar amb les dues iaies a casa?
Ona: Si.
Judith: I…
Ona: També l’avi no poria anar.
Judith: L’avi no podia anar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada