dilluns, 19 de juny del 2023

Treball Final- Anàlisi d'un diàleg

 DIDÀCTICA DE LA LLENGUA ORAL


ARXIU D’ÀUDIO


AUDIO.mp3 

 

TRANSCRIPCIÓ


Mestra:  Escolta’m, jo et vull preguntar una coseta, tu saps parlar en català perfectament, oi que sí?

Cristian: Sí.

Mestra: Per què em parles en castellà?

Cristian: Porque me sé más castellano que català.

Mestra: Però jo vull que em parlis en català.

Cristian: ¡Pues vale!

Mestra: Vinga fes un esforç i em parles en català, vale Cristian?

Cristian: Vale.

Mestra: Aviam, què és lo que més t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Què?

Mestra: Què t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Eh… 

Mestra: O què faràs aquest estiu?

Cristian: Aquest estiu? Anar de vacances!

Mestra: I a on vas de vacances?

Cristian: A la piscina.

Mestra: Sí?

Cristian: ¡Ósea a la piscina no!  A… A la platja.

Mestra: A la platja de on?

Cristian: De… de donde vive mi… ¡Ah, no! Vamos, vamos a… Ósea anem a… a… a… A un hotel!

Mestra: A un hotel? I amb qui vas a l’hotel?

Cristian: Con el Samuel i con… amb la mare.

Mestra: Amb la mare? 

Cristian: Sí.

Mestra: Molt bé! I la iaia què? Es queda a casa? 

Cristian: No, la iaia se viene… ma dicho que se viene un rato con nosotros.

Mestra: Ah, molt bé.

Cristian: Aroa fa… fa molt de vent.

Mestra: Fa vent? I a tu t’agrada el vent?

Cristian: Sí, m’agrada molt el vent.

Mestra: Per què? Què fa el vent?

Cristian: El meu germà ha visto un huracán! 

Mestra: Ha visto un huracán?

Cristian: Que era de… de… de mil seiscientos kilómetros por hora. ¡Por lo menos eh, por lo menos! Aroa…

Mestra: I què fan els tornados?

Cristian: Los tornados?

Mestra: Els huracans.

Cristian: Pues te llevan para arriba i després bajas y te pegas un tortazo y…

Infant 2: Un pelotazo?

Cristian: Un… ¡Un tortazo!

Infant 2: Ah…


TORNS


Durant la conversa entre l’infant de 6 anys i la mestra es produeixen un total de 41 torns al pati de l'escola, els quals es reparteixen de la següent manera:


  • Mestra: 19 torns

  • Cristian: 20 torns

  • Infant 2: 2 torns


La repartició de torns és equilibrada tot i que en tot moment és la mestra qui condueix la conversa fent preguntes a l’infant.


ESTRATÈGIES PER POTENCIAR L’ORAL


Sobreinterpretació

No hem trobat cap exemple de sobreinterpretació durant el diàleg.




Expressions valoratives


Mestra: Amb la mare? 

Cristian: Sí.

Mestra: Molt bé! I la iaia què? Es queda a casa? 


Cristian: No, la iaia se viene… ma dicho que se viene un rato con nosotros.

Mestra: Ah, molt bé.


Imitacions idèntiques


Cristian: De… de donde vive mi… ¡Ah, no! Vamos, vamos a… Ósea anem a… a… a… A un hotel!

Mestra: A un hotel? I amb qui vas a l’hotel?


Cristian: Con el Samuel i con… amb la mare.

Mestra: Amb la mare?


Cristian: El meu germà ha visto un huracán! 

Mestra: Ha visto un huracán?



Mestra: I què fan els tornados?

Cristian: Los tornados?


Expansions

No hem trobat cap exemple d’expansió durant el diàleg.


Correccions


Mestra: I què fan els tornados?

Cristian: Los tornados?

Mestra: Els huracans.


Cristian: Pues te llevan para arriba i després bajas y te pegas un tortazo y…

Infant 2: Un pelotazo?

Cristian: Un… ¡Un tortazo!

Infant 2: Ah…


Encadenaments


Mestra: Ah, molt bé.

Cristian: Aroa fa… fa molt de vent.


Mestra: Per què? Què fa el vent?

Cristian: El meu germà ha visto un huracán! 


Reformulació


Mestra: Aviam, què és lo que més t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Què?

Mestra: Què t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Eh… 

Mestra: O què faràs aquest estiu?

Cristian: Aquest estiu? Anar de vacances!


Manteniment del tema


Hi ha un canvi de tema per part de l’infant.


Cristian: No, la iaia se viene… ma dicho que se viene un rato con nosotros.

Mestra: Ah, molt bé.

Cristian: Aroa fa… fa molt de vent.

Mestra: Fa vent? I a tu t’agrada el vent?

Cristian: Sí, m’agrada molt el vent.

Mestra: Per què? Què fa el vent?

Cristian: El meu germà ha visto un huracán! 

Mestra: Ha visto un huracán?

Cristian: Que era de… de… de mil seiscientos kilómetros por hora. ¡Por lo menos eh, por lo menos! Aroa…

Mestra: I què fan els tornados?




FUNCIONS DE LA INTERACCIÓ


Informar


Cristian: El meu germà ha visto un huracán! 

Mestra: Ha visto un huracán?

Cristian: Que era de… de… de mil seiscientos kilómetros por hora. ¡Por lo menos eh, por lo menos! Aroa…


Obtenir informació

L'adult guia i dirigeix la conversa fent preguntes sobre les activitats que el nen realitza durant l'estiu i sobre els seus plans futurs. També manté la seqüència de la conversa en respondre i fer noves preguntes en funció de les respostes de l’infant. En aquesta conversa, l’orador busca constantment informació. Exemples:


Mestra: Aviam, què és lo que més t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Què?

Mestra: Què t’agrada fer a l’estiu? 

Cristian: Eh… 

Mestra: O què faràs aquest estiu?

Cristian: Aquest estiu? Anar de vacances!

Mestra: I a on vas de vacances?

Cristian: A la piscina.


Mestra: A un hotel? I amb qui vas a l’hotel?

Cristian: Con el Samuel i con… amb la mare.

Mestra: Amb la mare? 

Cristian: Sí.

Mestra: Molt bé! I la iaia què? Es queda a casa? 

Cristian: No, la iaia se viene… ma dicho que se viene un rato con nosotros.


Mestra: Fa vent? I a tu t’agrada el vent?

Cristian: Sí, m’agrada molt el vent.

Mestra: Per què? Què fa el vent?





Regulació de l’acció


L'adult en aquest cas regula l'acció en establir l'objectiu que el nen parli en català i motivar-lo a fer un esforç per utilitzar l'idioma desitjat. A més com els torns són igualitaris entre els dos interlocutors, l’orador realitza preguntes constants per continuar la conversa amb l’infant per tal d’aportar respostes i més informació a la conversa. Exemples:


Mestra:  Escolta’m, jo et vull preguntar una coseta, tu saps parlar en català perfectament, oi que sí?

Cristian: Sí.

Mestra: Per què em parles en castellà?

Cristian: Porque me sé más castellano que català.

Mestra: Però jo vull que em parlis en català.

Cristian: ¡Pues vale!

Mestra: Vinga fes un esforç i em parles en català, vale Cristian?

Cristian: Vale.


Gestió de la comunicació i fórmules socials


No hem trobat cap exemple durant el diàleg.


Metalingüística

L'adult i el nen reflexionen sobre l'ús dels idiomes en discutir perquè el nen parla en castellà en lloc de català i en reforçar la importància de parlar en català. Exemples:


Mestra:  Escolta’m, jo et vull preguntar una coseta, tu saps parlar en catalàtperfectament, oi que sí?

Cristian: Sí.

Mestra: Per què em parles en castellà?

Cristian: Porque me sé más castellano que català.

Mestra: Però jo vull que em parlis en català.

Cristian: ¡Pues vale!

Mestra: Vinga fes un esforç i em parles en català, vale Cristian?

Cristian: Vale.


Cristian: Pues te llevan para arriba i després bajas y te pegas un tortazo y…

Infant 2: Un pelotazo?

Cristian: Un… ¡Un tortazo!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...