ANÀLISI D'UNA
SITUACIÓ D'INTERACCIÓ VERBAL QUOTIDIANA ADULTA-INFANT |
Descripció
de la situació:
Ens
trobem davant d’un diàleg quotidià entre
la Naomi, de vint anys d’edat i un infant de tres anys i un mes. La Naomi està
una estona amb ell i juguen mirant el jardí. Mentrestant mantenen una conversa.
L’infant mira per la finestra i en aquell moment veu un ocell i li pregunta a
la Naomi si el poden matar. Ella, sorpresa per la pregunta respon, i això desemboca
a establir un diàleg fluid, natural i del dia a dia entre ells dos. La conversa
es desenvolupa parlant principalment de l’ocell, les seves parts del cos, les
capacitats que té l’animal per fer coses -com beure aigua-... Finalment la
criatura li explica una anècdota a la Naomi i després li diu que vol anar a
explicar una cosa al ocell. Finalment l'infant marxa.
La
conversa flueix amb catxassa entre els dos perquè es coneixen i es tenen
confiança. És una conversa no preparada i no pensada.
Enllaç de
l’àudio:
Xavier Fontich - OneDrive (sharepoint.com)
Transcripció
del diàleg: Infant: oh mira, un ocell! Naomi: ai si, hi ha un ocell al jardí Infant: un ocell! El matem!? Naomi: home no! Pobret, perquè el vols
matar? Infant: (cridant) Aaaaahhh!!! Naomi: Amat així l’espantaràs... Infant: no s’ha espantat... Naomi: va, deixem-lo tranquil Amat,
que després ha de tornar a casa. Mira, li pots dir “Adéeeu!” Infant: però...gu guan se’n va? Naomi: doncs menja una mica de nespres
i ara marxarà de casa, a veure la seva família... Infant: no pot beure l’ocell Naomi: no pot beure? Infant: no Naomi: perquè no? Infant: juguem amb el la pilota? Naomi: vols jugar a la pilota amb
l’ocell? Infant: si Naomi: però no creus que s’espantarà?
Potser si li xutes la pilota per jugar s’espantarà. Què creus? Infant: sí, se la menjarà Naomi: la pilota? Infant: si! (riu) No, perquè la
boca... la, la, la boca la té molt petita. Naomi: És clar, sí, sí. Té un bec per
picar així (fa un gest amb les mans) “pic-pic” Infant: i com menja? Naomi: amb el bec, que és així (li
ensenya amb les mans) Infant: la seva cua, té una cua...
(entre riures) Naomi: té una cua? Infant: beu aigua? Naomi: sí, també beu aigua. S’està
menjant el nespra sencer eh! T’agraden a tu els nespres? Infant (assenteix amb el cap): a veure
si ve un alta ocell a menjar nespres i, i, sa menja tots els nespres. Naomi: però si se’ls menja tots ja no
n’hi haurà per nosaltres Infant: però estan purits els nespres Naomi: estan podrits ja? Oh... Infant: sa poden menjar els ocells els
nespres purits Naomi: si... Infant: li pauntu a l’ocell que un
dia, un dia, jo vaig menjar un ocell i, i, i un nespre purit? Naomi: val, pregunta-li Infant: vaig pac cap allà i li pauntu? Naomi: vas cap allà a veure’l? Infant: si, i li pauntu Naomi: d’acord, doncs em vens a dir la
resposta després S’acaba el diàleg perquè l’infant
marxa a explicar-li a l’ocell. |
Anàlisis
general: |
1. Nombre de torns de l’infant i torns de l’adult
La conversa té un total de 40 torns; l’infant parla 20 vegades i l’adult
20, per tant, és una conversa equilibrada entre els dos, i a més a més, és una conversa fluida.
2. Temes abordats
La conversa comença quan l’infant veu un ocell al jardí i a partir d’aquí
sorgeixen els diferents temes.
Primer parlen de l’ocell que hi ha al jardí i de què fa. Això encamina a
com beu l’ocell i a les seves parts del cos (la boca/bec, la cua...). Com que l’ocell
està menjant nespres, la conversa flueix a parlar d’aquest tema. L’infant
explica que els animals poden menjar nespres podrides però els éssers humans
no. Finalment, l’infant vol parlar amb
l’ocell i marxa cap on és per fer-li una pregunta.
3. Raonaments destacats
Exemple 1: la pilota
En un mateix fil conductor de conversa podem observar com hi ha dos
raonaments sobre un punt de vista. En aquest part de la conversa, l’Infant vol
jugar amb l’ocell a pilota i la Naomi li raona que si li xuta s’espantarà.
L’infant després raona que l’ocell no es pot menjar la pilota amb la que ell volia
jugar perquè té el bec massa petit.
-
Raonament de la Naomi:
Naomi:
vols jugar a la pilota amb l’ocell?
Infant:
si
Naomi:
però no creus que s’espantarà? Potser si li xutes la pilota per jugar
s’espantarà. Què creus?
-
Raonament de l’infant:
Infant:
sí, se la menjarà
Naomi: la
pilota?
Infant:
si! (riu) No, perquè la boca... la, la, la boca la té molt petita.
Exemple
2: les nespres
L’infant raona
que com que els nespres estan podrits, nosaltres les persones no ens els podem
menjar, però els ocells sí.
Exemples:
Naomi:
però si se’ls menja tots ja no n’hi haurà per nosaltres
Infant:
però estan purits els nespres
Naomi:
estan podrits ja? Oh...
Infant:
sa poden menjar els ocells els nespres purits
4. Funcions de les intervencions |
4.1. Informar
Exemples:
1. Infant:
oh mira, un ocell!
2. Infant:
si! (riu) No, perquè la boca... la, la, la boca la té molt petita.
3. Infant:
sa poden menjar els ocells els nespres purits
Explicació:
En aquests tres exemples l’infant informa d’alguna cosa a l’interlocutor; en el
primer exemple informa de que ha vist un ocell, en el segon informa de que
l’ocell no es pot menjar la pilota perquè té la boca molt petita, i en el
tercer explica que els ocells es poden menjar els nespres podrits.
La
primera i segona informació són objectives, mentre que la tercera podria ser
més subjectiva.
4.2. Obtenir informació
Exemples
infant:
1. Infant:
però...gu guan se’n va?
2. Infant:
i com menja?
3. Infant:
beu aigua?
Explicació: en aquests tres exemples veiem com l’infant fa preguntes per
obtenir informació. Veiem que l’infant vol obtenir informació sobre l’ocell i
les coses que fa.
Exemples Naomi:
1. Naomi:
no pot beure?
2. Naomi:
perquè no?
3.Naomi:
la pilota?
Explicació:
a diferència de l’infant, la Naomi no vol obtenir informació sobre l’ocell ni
sobre el què fa l’ocell sinó que ella fa preguntes per intentar entendre alguna
informació que li dona l’infant i no li queda prou clara.
Així
doncs, mentre el nen pregunta per l’animal i per saber què fa, l’adulta veiem
que pregunta per entendre millor la situació de la que el nen parla: els
sentiments, la seva opinió, el que vol expressar…
4.3. Regular l’acció
Exemple
1: l’infant cridant
Infant:
(cridant) Aaaaahhh!!!
Naomi:
Amat així l’espantaràs...
Infant:
no s’ha espantat...
Naomi:
va, deixem-lo tranquil Amat, que després ha de tornar a casa. Mira, li pots dir
“Adéeeu!”
Explicació:
en aquest primer exemple veiem que l’infant veu un ocell i el crida. L’adulta
sap que si el nen crida, l’ocell marxarà espantat. Així mateix li explica que
si crida l’ocell se’n anirà. L’infant segueix dient que no s’espanta, i aquí la
adulta torna a intervenir altre cop regulant l’acció, i explicant-li a l’infant
que millor que deixin a l’ocell tranquil.
Exemple
2: pregunta per captar l’atenció de l’infant
Naomi:
sí, també beu aigua. S’està menjant el nespra sencer eh! T’agraden a tu els
nespres?
Explicació: en aquest segon exemple l’adult fa una pregunta per requerir
l’atenció de l’infant i dirigir de nou la conversa, per controlar més o menys
l’activitat de l’interlocutor. Malgrat això, l’infant no respon a la pregunta,
només assenteix amb el cap i segueix parlant.
4.4. Gestió de la
comunicació i fórmules socials
Exemple 1:
formula social d’acomiadar-se
Naomi:
va, deixem-lo tranquil Amat, que després ha de tornar a casa. Mira, li pots dir
“Adéeeu!”
Explicació:
Aquí la
Naomi li mostra a l’infant que quan l’ocell marxa l’acomiaden utilitzant la
fórmula social “A Déu”
4.5. Metalingüística
La metalingüística fa referència a utilitzar el llenguatge per referir-se
al mateix. En aquest cas, on trobaríem més casos de metalingüística seria a les
correccions que fem els adults. També té una funció de referir-se al
comportament cultural, els codis simbòlics similars com per exemple: entendre
els acudits, captar les ironies, el significat d’algunes expressions… i crear
noves realitats lingüístiques.
En aquesta ocasió, doncs, no hem pogut trobar cap correcció, ja que ens
trobem en un context de confiança en el que l’adulta coneix i entén a l’infant,
i això sovint crea una situació en la que no li cal preguntar, perquè en aquest
entorn de confiança i privacitat ja s’entenen.
Sí que hi ha l’exemple en què l’infant sembla que explica la mateixa cosa
amb diferents paraules:
Infant
(assenteix amb el cap): a veure si ve un alta ocell a menjar nespres i, i, sa
menja tots els nespres.
Infant:
sa poden menjar els ocells els nespres purits
5. Estratègies
d’interacció |
5.1 Sobreinterpretació
Exemple 1:
joc amb l’ocell i la pilota
Infant:
juguem amb el la pilota?
Naomi:
vols jugar a la pilota amb l’ocell?
Infant:
si
Naomi:
però no creus que s’espantarà? Potser si li xutes la pilota per jugar
s’espantarà. Què creus?
Infant:
sí, se la menjarà
Naomi: la
pilota?
Infant:
si! (riu) No, perquè la boca... la, la, la boca la té molt petita.
Explicació:
l’adult intenta interpretar el que vol dir l’infant i ho fa a partir de
preguntes. L’infant diu que vol jugar amb la pilota, i com que tot just estaven
parlant de l’ocell, la Naomi interpreta que l’infant vol jugar amb la pilota
amb l’ocell. En cap moment, però, l’infant ha exposat que la pilota la vol per
jugar amb l’ocell o per jugar ell sol o per compartir-la amb l’adulta.
5.2. Expressions valoratives: elogi /
valoració negativa
Exemple 1:
afirmació
Infant:
si! (riu) No, perquè la boca... la, la, la boca la té molt petita.
Naomi: És
clar, sí, sí. Té un bec per picar així (fa un gest amb les mans) “pic-pic”
Explicació:
en aquest cas, l’adult afirma el que l’infant explica, per tal que l’infant que
parla se senti acceptat, acollit i escoltat. Aquesta afirmació la fa confirmant
que el que ha dit l’infant està bé, quan ha dit “És clar, sí, sí.”
5.3. Imitació idèntica
Exemple 1:
imitació idèntica
Infant:
no pot beure l’ocell
Naomi: no
pot beure?
Explicació:
en aquest exemple podem veure com l’adult repeteix les paraules exactes de
l’infant, però en forma de pregunta, per tal de donar peu a què l’infant continuï
parlant. En aquest cas vol donar peu a una expansió del diàleg.
Altres
exemples…
Infant:
la seva cua, té una cua... (entre riures)
Naomi: té
una cua?
5.4. Expansió
Exemple 1:
expansió de la “boca” de l’ocell
Infant:
si! (riu) No, perquè la boca... la, la, la boca la té molt petita.
Naomi: És
clar, sí, sí. Té un bec per picar així (fa un gest amb les mans) “pic-pic”.
Explicació:
En aquest
cas, veiem com la Naomi expandeix el que li explica l’infant. El nen li explica
que té la boca molt petita, i l’adulta ho complementa de diverses maneres. En primer lloc, fa una correcció
implícita, i canvia “boca” per “bec”. En segon lloc, li explica per què serveix
el bec i com el fa servir l’ocell.
5.5. Reformulació
Tots els
problemes que hem vist que tenen a veure amb la llengua els hem classificat a
metalingüística i correcció. L’infant en aquest cas no comet cap errada per
conjugació regular de verbs com el clàssic “murit” en comptes de “mort”.
5.6. Correcció: implícita /explícita i
5.7 substitució
Exemple 1:
correcció implícita i substitució
Infant: però estan purits els nespres
Naomi: estan podrits ja? Oh...
Explicació
correcció: aquí podem veure una correcció implícita, ja que l’adult repeteix el
que ha dit l’infant però de manera correcta. En cap moment la correcció es fa
explicant que la paraula anterior (“purits”) no està ben dita.
Explicació
substitució: l’adult corregeix a l’infant substituint la paraula “boca” per
“bec”. Però alhora, el que està fent també és suggerir un terme més acurat al
que l’infant proposa, brinda de més precisió lèxica.
5.8. Encadenament
No hem
trobat cap exemple d’encadenament. Sí que hem trobat exemples, però, on l’adulta
dona peu a què l’infant parli.
Naomi:
sí, també beu aigua. S’està menjant la nespra sencera eh! T’agraden a tu les
nespres?
Infant
(assenteix amb el cap): a veure si ve un alta ocell a menjar nespres i, i, sa
menja tots els nespres.
Explicació:
que l’adulta li pregunti si li agraden les nespres dona peu a la construcció
del diàleg futur.
Conclusions:
Aquest
diàleg ens mostra una conversa fluida entre una adulta i un infant. Podem
observar que ambdós es troben en un àmbit privat de tranquil·litat on poden
expressar-se lliurement i entendre's.
Veiem que
el fet que estiguin en un entorn privat els porta a no haver de contextualitzar
constantment les paraules perquè ja s'entenen entre ells: les maneres de
parlar, d'actuar...
Les
funcions de les intervencions són adequades, perquè malgrat no haver-les tocat
totes de manera més acorada, la gran majoria veiem que fins i tot han sorgit de
forma espontània.
Per altra
banda, pel que fa a estratègies d'interacció, veiem gran èmfasi sobretot en la
imitació idèntica i en la correcció implícita. Veiem també que l'adulta no ha
abusat de formes com la sobreinterpretació, que poden arribar a malmetre el
diàleg i la seva espontaneïtat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada