Link de l'audio:
https://drive.google.com/file/d/1KJhTg7j7HdGM__sXyC0f4KhrVkpnxnWR/view?usp=drive_link
Context de la conversa:
Aquesta conversa ha sigut gravada amb quatre infants d'I5 d'una escola de Poblenou, Barcelona. La llengua que utilitzen habitualment no la sé, perquè no tinc relació amb els infants, però es pot intuir que utilitzen el català i el castellà habitualment, perquè hem pogut percebre algunes interferències en la conversa. Es va produir a primera hora del matí, durant una sessió de treball global que tenen els infants. La conversa es va intentar portar en català encara que hi ha vegades que s'usen expressions o es diuen frases en castellà.
Transcripció
-Iván: Deixaré aquí el telefon, per mirar la hora
-Carolina: I què fem?
Iván: I què fem ara? Què voleu fer a veure
-Carolina: mmm no sé
-Iván: mmm podem parlar de què fareu aquest estiu, per exemple
-Carolina: ah, jo sé, jo dintre de dos dies com casi és el meu cumple però la Carla no i jo no ho celebrarem el mateix dia perquè complim el mateix nia
-Iván: ah sí?
-Carolina: si
-Iván: Quin dia compliu?
-Carla i Carolina: El 27 de juny
-Iván: Pero bueno
-Carolina: Llavors però faré el 11 i llavors l’invita perquè em llavors em com hem nascut el mateix dia llavors em vaig a fer això dintre de dos dies
-Iván: dintre de dos dies, que bé, però és diumenge?
-Lluís: Jo sé què farè en tot l’estiu
-Iván:En tot? tu cada dia de l’estiu saps el que farás?
-Lluís: Si
-Iván: Segur? A veure explica’m
-Lluís: A la primera setmana farè un casal de hip-hop
-Iván: De hip-hop?
-Lluís: Siii
-Iván: Que guay
-Lluís: mmm la segona, bueno dos setmanes d’anglès.
-Iván: Molt bé
-Lluís: Una setmana de pisci una setmana de de de de piscina un un una altre setmana de patinatge artístic i després, una que ens canviem les cases amb uns amics que jo m’en vaig a Pals i els altres amics s’en van a Guils i després jo m’en vaig a Guils i després a Barcelona.
-Iván: Anda! Oye qué bé, que verano más completo, a veure
- Bea: Que avui jo la Caro i Carla tenim el festival de de de dança
-Carla: i hem estat assajant
-Carolina: i i i llavors
-Bea: avui
-Carolina: i llavors un un senyor llavors, que es diu Izán, ens agafarà i anirà a netejar allà a dalt
-Carolina,Bea, Carla: (riuen)
-Carolina: volarà
-Iván: I no li ajudareu vosaltres a netejar?
-Carolina,Bea, Carla: no
-Iván: Per què?
-Bea: Perquè no nus deixen
-Iván: Ay, no us deixen, però mireu
-Bea: Un joc de taula
-Iván: Quan ens hem assegut , m’he oblidat jo de fer una cosa. Vosaltres sabeu com em dic? Ho acaba de dir la Marina fa ...
-Lluís: Iván
-Carolina: Iván. No no una cosa una cosa
-Iván: Una, només una
-Carolina: si, el pare de la Laia es diu Iván
-Iván: També?
-Carolina: Si
-Iván: Pues tiene que ser muy guapo
-Carolina: (riu)
-Iván: Perquè tots els Ivans som molt guapos, a veure, jo em dic Iván, anem a repassar els noms perquè clar jo no us conec encara
-Carolina: A veure tens que endivinar els nostres noms
-Bea, Carla: Si! (riuen)
-Iván: (riu) no perquè si nó no acabo, jo volia parlar d’alguna cosa més
-Lluís: La Marina ho ha dit
-Iván: La Marina, clar però jo no m’enrecordo ara
-Lluís: Ay quina memòria de peix
-Iván: Pues si, no ho saps tu bé
-Carolina: (riu)
-Bea: La memòria de peix del Luís
-Iván: De nemo, memòria de nemo tinc
-Bea: nemo
-Iván: A veure, jo soc Iván, tu ets?
-Carolina: No t’ho dic, comença per ca
-Iván: Ca…
Tots: No, per c
-Iván: Carol
-Tots: si
-Carolina: mmm si i què més? No em dic Carol
-Iván: Carolina
-Carolina: Si
-Bea: I ella?
Iván: ella ja no ho sé
-Lluís: també comença per la c
-Iván: Cristina?
-Tots: No!
-Carolina: La meva mare es diu
-Carla: i acaba per la a
-Carolina: i la meva es diu Crisitina
-Iván: ah Carla
-Carolina: la meva mare es diu Cristina
-Iván: Que bé, totes les noies teniu una c al nom, tu tens una c al teu nom?
-Lluis: no, ah sí
-Carla: no
-Lluís: ay no, perdó
-Iván: no, uy
-Beatriz: Es que mira me llamo Beatriz, però me gusta más Bea
-Iván: És millor Bea
-Carolina: (agafa el telefón) ahora voy a llamar a tots
-Iván: no, per què?
-Carla: no, a su madre
-Carolina:Si, vamos a llamar, vamos ah tengo una idea y si vamos al futuro t’ima, una cosa, t’imagines si anem al futur, no, chicas t’imagi os imaginais que vamos y y y ya comienza el festival? Con el mòbil este, a ver. (riu mentre veu el fons de pantalla)
-Tots: És un motorista
-Iván: Ah clar soc jo
-Carolina: ets tu ets tu, a veure (agafa el telefon)
-Iván: ey ey, no no no bicho , cap aquí
-Lluís: Lladragota de mòbiles, què pasa al Pau li van robar el mòbil
-Carolina: Si li estava robant el mòbil, saps que el Luís el el dia aquell llavors el Luís tenia un esguinze
-Iván: Ah si? Et vas fer un esguinze?
-Lluís: I anava en cadira de rodes
-Iván: Si? A on et vas fer l’esguinze?
-Lluís: Al peu
-Iván: Al peu?
-Lluís: Ah no perdó, al genoll
-Carla: I la meva
-Carolina: Mira ets tu
-Bea: I la meva millor amiga em avui crec que no ve, per i però ahir va vindre i es va fer un esguinç
-Iván: Si?
-Bea: Al peu
-Carolina: Vaig a obrir el mòbil per aquí (riu)
-Iván: Carolina, et tornarè cap a la classe!
-Carolina: (riu)
-Iván: Tu tienes cara de bicho, si si
-Carolina:(Continua rient)
-Bea: El Luís lo iba a coger
-Carla: Es va caure per les escales
-Iván:Es va caure per les escales?
-Carolina: Si
-Iván: Però és d’aquí del cole?
-Tots: Si
-Iván: Ala, què mala sort
-Bea: El meu germà, que es diu Bruno, que sap desbloquejar els mòbils amb dos anys
-Iván: Amb dos anys?
-Bea:Mira agafa el mòbil(agafa el telefon)
-Iván: No, no vull mirar
-Bea:I pa pam pa pa pam i i ficar la tele.
-Tots: (riuen)
-Iván:Jo us volia fer una pregunta
-Carolina: Podem fer un joc de taula?
-Iván:També ho podem fer
-Tots: Bien!
-Iván: Em vull enterar jo d’una cosa, què és el que feu ara? Que estaveu fent a classe ara?
-Carla: Eee
-Bea: Pintar les tapes de l’album
-Iván: Ah si, es veritat! Esteu fent l’album, i que heu de ficar a l’album?
-Lluis: Les fitxes que fem de tot el trimestre
-Iván: Ah, de tot el trimestre
-Carolina: Jo porto les uñes pintades de purpurina perquè és de Frozen
-Carla: Per l’espectacle
-Iván: Les puc veure?
-Carolina: (riu)
-Iván: Qué guay! M’ho has de deixar eh, jo també m’he les vull pintar
-Carolina: (empassa aire i segueix rient)
-Bea: Como el Jon también se las pintaba
-Carla: Si
-Bea:Se les pintaba
-Lluís: El que estaba al costat meu
-Iván: El què?
-Lluís: El que estava al costat meu se les pintava de color daurat, de color rosa…
-Iván: Molt guay! No? Està bé
-Carolina: Una cosa, podrem jugar a jocs de taula?
-Iván: Podem jugar a veure…A què podem jugar?
Torns
Total: 136
Iván: 59
Carolina: 29
Carla: 11
Lluís: 19
Bea: 18
Estratègies per a potenciar l’oral
Abans de continuar amb aquest apartat, és important destacar que aquesta interacció ha sigut guiada per un company que du a terme un paper de monitor quant a relació amb els altres infants que formen part de la conversa, no pas liderada per un professional de la conversa i l’oral, així que no hi trobem presents tots els tipus d’estratègies per a potenciar l’oral que hem estudiat a classe, però sí que en podem observar algunes.
-Imitació idèntica
No hi ha cap situació que representi adequadament l’estratègia d’imitació idèntica.
-Sobreinterpretació
Dins del diàleg, podem trobar l’estratègia de “sobreinterpretació” al següent fragment:
“-Carolina: Jo porto les uñes pintades de purpurina perquè és de Frozen
-Carla: Per l’espectacle
-Ivan: Les puc veure?
-Carolina: (riu)
-Ivan: Què guay! M'ho has de deixar eh, jo també me les vull pintar”
Podem observar que la Carolina comparteix que porta les ungles pintades, i l’Ivan mostra un interès exagerat, per tal que ella se senti bé, confiada i interessada i vulgui parlar més.
-Reformulació
No hi ha cap situació que representi adequadament l’estratègia de reformulació.
-Correcció
-Bea: Perquè no nus deixen
-Iván: Ay, no us deixen, però mireu
-Expressions valoratives: elogi / valoració negativa:
Al llarg de tot el diàleg podem observar diversos tipus d’expressions valoratives, ja que sovint l’Ivan respon als comentaris i aportacions dels infants amb expressions com “molt bé!”, “que bé!” o “ah, sí?”. Això fa que els infants se sentin valorats, respectats i escoltats, i vulguin intervenir més durant la conversa.
Funcions de la interacció
-Regular l’acció
-Carolina: Jo porto les uñes pintades de purpurina perquè és de Frozen
-Carla: Per l’espectacle
-Iván: Les puc veure?
-Iván: Podem jugar a veure…A què podem jugar?
-Iván: Perquè tots els Ivans som molt guapos, a veure, jo em dic Iván, anem a repassar els noms perquè clar jo no us conec encara
-Gestió de la conversa
Inici d’activitat
-Iván: mmm podem parlar de què fareu aquest estiu, per exemple
Manteniment de l’activitat
-Iván: A veure, jo soc Iván, tu ets?
-Iván:En tot? tu cada dia de l’estiu saps el que farás?
Manteniment de torn:
Expressions d’ànim
-Iván: ah sí?
-Iván: Que guay
-Iván: Molt bé
-Iván: Anda! Oye qué bé, que verano más completo, a veure
-Iván: Ah si? Et vas fer un esguinze?
Aprofundiment en el tema
-Iván: Per què?
Comprovació
-Iván: Segur? A veure explica’m
-Iván: Si?
Tancament de torn
Es pot apreciar quan l’Iván diu:
-Iván: (riu) no perquè si nó no acabo, jo volia parlar d’alguna cosa més
Tancament d’activitat
No es mostra
-Metalingüísitica
-Bea: Perquè no nus deixen
-Iván: Ay, no us deixen, però mireu
-Obtenir informació
Es pot contemplar com l’Iván utiltza l’estratègia per obtenir informació en les següents intervencions:
Iván: I què fem ara? Què voleu fer a veure
-Iván: mmm podem parlar de què fareu aquest estiu, per exemple
-Iván: Quin dia compliu?
-Iván: Segur? A veure explica’m
-Iván: I no li ajudareu vosaltres a netejar? -Iván: Per què?
-Iván: Quan ens hem assegut , m’he oblidat jo de fer una cosa. Vosaltres sabeu com em dic? Ho acaba de dir la Marina fa
-Iván: A veure, jo soc Iván, tu ets?
-Iván: Que bé, totes les noies teniu una c al nom, tu tens una c al teu nom?
-Iván: Però és d’aquí del cole?
-Iván: Em vull enterar jo d’una cosa, què és el que feu ara? Que estaveu fent a classe ara?
-Iván: Ah si, es veritat! Esteu fent l’album, i que heu de ficar a l’album?
-Iván: Podem jugar a veure…A què podem jugar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada