dilluns, 27 de març del 2023

6. Què creus que implica ensenyar la llengua des d’una perspectiva comunicativa?

 1. Síntesi general: quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes? ( 500 paraules)


Per començar, després d’una lectura conjunta de les respostes de la pregunta sis, hem vist una tendència general que parla sobre la importància de la interacció social i fer aprenentatge entre iguals tenint la figura del docent de guia o suport. I alhora, els infants estan desenvolupant les seves habilitats per comunicar-se i fomentar les relacions intrapersonals i interpersonals. 


Després de llegir i analitzar les respostes hem observat que hi ha diferents categories que són comunes com per exemple: Comunicació, eines i recursos, professors, participació i interacció de l’alumnat i aptituds que ha de tenir l’alumnat. 


La llengua és l'instrument principal per dur a terme una bona comunicació i és per això que és fonamental, ja que és la nostra eina d'interacció i d'expressió entre uns i els altres. Ensenyar la llengua des d'una perspectiva comunicativa implica treballar la llengua a partir de la comunicació i la interacció, és a dir, de la interrelació entre els alumnes i les converses que es donen a l'aula. Així doncs, és aprendre la llengua a partir de diferents activitats comunicatives. És important que els alumnes puguin participar dins del seu propi aprenentatge, aprenent mentre que gaudeixen i aprenen de manera activa (participant ) i passiva (escoltant), és a dir, mentre debaten. Quan es du a terme un debat no només, s’interacciona, també aprenem valors com el respecte, és a dir, respectant els torns de paraula, els diferents punts de vista que poder sorgir, també aprenem a saber escoltar i a comprendre als altres, aconseguint donar respostes d'una manera coherent i raonable.


Des del punt de vista docent implica adaptar-se a les necessitats, ritmes i llengües de cada infant de l'aula.  No només els infants s’enriqueixen dels coneixements dels companys, nosaltres com a mestres també ho fem. A més, també aprenem nous valors com planificació de les activitats orals, l’organització a l’hora de fer els debats o les activitats proposades, arribem a comprendre les respostes dels infants, i ens enriquim dels coneixements dels infants. 


Respecte a la comunicació, cal esmentar les següents idees principals:

En primer lloc, fer que tant docents com alumnes aprenguin a comunicar-se utilitzant el llenguatge i, en conseqüència, aprendre aquesta o aquestes llengües. A més a més, ensenyar la llengua des d’una perspectiva comunicativa desenvolupa la competència comunicativa de l'alumne tenint en compte els processos de comprensió i producció del llenguatge oral i escrit. A més, implica un progrés de millora entre la comunicació infant-adult i entre infants. 


Finalment, considerem que el docent ha de tenir els recursos adequats per poder proporcionar les eines que els infants necessiten perquè es puguin comunicar en diversos contextos.


2. Selecció d'afirmacions breus: quines cites seleccionaríem com a il·lustratives d'aquestes tendències?

Pel que fa a les afirmacions realitzades en el formulari, destaquem les següents:

  1. “La interacció amb els altres com a motiu principal.”

  2. “La llengua és l'instrument principal per dur a terme una bona comunicació i és per això que ensenyar la llengua és fonamental des de ben petits, ja que és la nostra eina d'interacció i d'expressió entre uns i els altres.”

  3. “Implica sabers, coneixements, organització, aprenentatges, comprensió, virtut per la llengua i vocació per l'ensenyament. Aprendre qualsevol llengua requereix d'un procés.”


3. Paraules clau: quines 5 paraules clau identificaríem? 

  • Interacció social 

  • llengua 

  • oral 

  • comunicació 

  • aprenentatge entre iguals

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...