dilluns, 27 de març del 2023

TASCA 1 - PREGUNTA 2

PREGUNTA 2

 1. Síntesi general: quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes?


La segona pregunta diu "Quina recordes com a més útils, interessants, divertides...?", que es refereix a quines activitats escolars sobre el llenguatge oral ens semblaven més interessants quan érem petites. Entre totes les respostes, les més destacables han sigut els debats, que són activitats on es requereix tenir una competència lingüística elevada; les cançons, on a través de la música s'aprèn vocabulari i pronunciació; i les lectures, on a través d'història els infants poden veure com s'escriuen les paraules.


Ens hem trobat que la gran majoria de respostes totes se centren a anomenar una per una les activitats sense cap argumentació. Per tant, és difícil reflexionar sobre allò que diuen. Per això, hem fet un gràfic per tal de comprovar visualment quines tendències han sigut més repetides.


Ens ha sobtat que les obres de teatre hagi sigut l'activitat més repetida conjuntament amb els debats perquè ens semblen activitats completament diferents perquè mentre que el teatre és una dinàmica més lúdica, el debat és una activitat més reflexiva i tan pròpia de l'etapa de primària. Per tant, identifiquem les activitats com les cançons, el teatre i aquelles que són més artístiques com les que es guarda un bon record de la primària i, en canvi, les menys dinàmiques com els treballs en grup i els debats com les més útils en edats més avançades.



2. Selecció d'afirmacions breus: quines cites seleccionariem com a il·lustratives d'aquestes tendències?


  • “Les experiències personals.”

  • “Debats amb el mestre quan eren pocs alumnes a classe.”

  • “Va ser molt significatiu per a mi participar i interpretar en una obra de teatre.”

  • “El que em semblava més útil és la tertúlia literària, ja que m'agradava molt llegir, opinar i posar-ho en comú.”


Les cites anomenades anteriorment, les hem escollit, ja que creiem que resumeixen bastant l'experiència d'ús de la llengua oral que hem tingut totes nosaltres quan anàvem a l'escola. Ens han cridat l'atenció perquè totes aquestes tenen a veure amb activitats no on era escriure o estar asseguts a taula, sinó on es treballa a través d'un ambient més dinàmic, fent que a la majoria li agradava participar i compartir les seves idees amb el grup classe. Era un ambient diferent del que acostumaven a tenir a dins l'aula, un canvi de "rutina" molt benvingut.

Les activitats en les quals es feia més ús de la llengua oral eren les que realment ens convertien en grup classe i ens donaven l'oportunitat de conèixer-nos entre nosaltres, doncs, la resta de les hores estàvem asseguts a una cadira mirant la pissarra i sentint la mestra parlar.




3. Paraules clau: quines 5 paraules clau identificaríem? 


Les paraules clau que volem destacar, arran de les respostes obtingudes, són les següents:

  • Cançons: s'acostumava a dur a terme aquesta activitat majoritàriament a l'assignatura de música o quan arribava un dia popular com ara Sant Jordi, Nadal, etc.

  • Lectures: capítols de llibres o estones lliures on es podia llegir o es llegia en veu alta per pràctica aspectes com l'entonació.

  • Debats i posades en comú: moments de tertúlia on podíem comentar esdeveniments com les vacances, sortides amb l'escola, activitats importants, controls, etc. Sobretot es duien a terme a les hores de tutoria

  • En grup: referint-se a treballs o activitats grupals, un canvi a la dinàmica rutinària de l'aula.


Considerem que molta gent ha coincidit en aquestes respostes, a causa del fet que eren tres activitats bastant dinàmiques, on l'infant podia jugar un rol més participatiu i protagonista, en comparació amb altres assignatures on l'infant havia de romandre assegut, callat i escoltant al docent.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...