L'article principalment explica la funcionalitat de l'aula com a espai on es desenvolupen activitats discursives diverses on conflueixen l'ús del llenguatge oral i escrit. A més explica que les diferents habilitats lingüístiques no es poden donar de manera aïllada sinó que es donen alhora en el seu ensenyament a través de diferents activitats com per exemple a través de l'exposició oral.
L'autora remarca la importància de la llengua oral, la qual impregna la vida escolar, regula la vida social escolar i permet pensar reflexionar i iniciar-se en la lectoescriptora.
Així mateix, s'explica la situació actual del llenguatge a l'escola on aquesta posa èmfasi en l'aprenentatge per part de l'infant del domini de l'escriptura i el codi oral queda relegat a un segon pla, com bé passava antigament durant l'ensenyament de llengües.
L'aprenentatge de la llengua oral a l'escola no s'entén com el desenvolupament d'una habilitat de manera aïllada sinó que es treballen diferents habilitats alhora.
D'altra banda, aquest article mostra aquells aspectes que permet desenvolupar la parla oral. Aquests són les següents:
- Parlar per regular la vida social escolar: la interacció entre els individus, és a dir, la conversa, és font d'aprenentatge. Una bona manera d'interactuar amb els companys a classe és a través de debats o assemblees, ja que permeten que els infants aprenguin a participar en situacions comunicatives.
- Parlar per aprendre i aprendre a pensar: el diàleg permet relacionar construcció de coneixements i aquest juntament amb la reflexió permet que els infants qüestionin aspectes que afecten la relació entre les persones.
- Parlar per llegar i escriure: la interacció a través de la llengua oral és totalment necessària perquè els alumnes aprenguin a construir el significat mitjançant textos. Així mateix, la discussió i el debat permet treballar la parla per a escriure, per tant, l'oral permet construir aquest tipus de llenguatge (l'escrit).
- Parlar per aprendre a parlar: a través d'activitats com la narració, la representació teatral, la lectura en veu alta, les quals tenen diverses funcions, permeten desenvolupar diferents habilitats.
Algunes preguntes que formularia a l'autora serien les següents:
- Per què actualment el model educatiu pel que fa a la prevalença del llenguatge escrit sobre l'oral continua sent el mateix que antigament?
- Consideres necessari que la llengua oral i escrita siguin valorades per igual a l'escola?
- Consideres que l'aula té la capacitat de limitar o fomentar l'ús dels respectius llenguatges?
Personalment considero que el principal aspecte que es podria haver abordat més profundament és la situació actual a les escoles pel que fa a la importància que aquestes atorguen a l'ensenyament del llenguatge escrit per sobre de l'oral, model propi l'educació tradicional. Considero que hauria estat interessant tractat aquest aspecte per ta d'entendre el perquè d'aquesta situació, per què el llenguatge oral queda relegat en un segon pla i perquè continuen actius els models d'ensenyament d'èpoques antigues.
Com bé diu Camps (2002) "Preparar una exposición oral exige leer, discutir, comentar, escuchar, tomar notas, resumir, etc." (p. 7).
Aquesta frase m'ha fet reflexionar sobre una situació viscuda durant l'ESO on vaig haver de fer una presentació oral sobre un tema el qual no dominava gens: fenòmens espacials. Prèviament a l'exposició oral, vaig dedicar molt de temps a la cerca d'informació d'aquests fenòmens per tal d'entendre'ls i d'aquesta manera poder explicar-los de manera òptima durant l'exposició. Per tant, he hagut d'emprar la lectura i la presa de notes i resums per poder portar a terme un discurs oral, ja que el llenguatge escrit i oral estan connectats i, en conseqüència, quan estén fent servir un d'aquests necessitem tenir en compte l'altre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada