“Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser”
La lectura de "escola i interacció social: parlar per pensar, per aprendre, per ser", posa en evidència, a través de diferents situacions reals de diàleg a les aules, entre els alumnes i entre aquests i la mestra, la importància de la conversa oral i la interacció social per tal de construir l'aprenentatge.
Així doncs, es posa en relleu la necessitat de compartir verbalment i interactuar amb els altres, sigui en una edat més primerenca o en una més avançada, ja que d'aquesta manera es pot arribar a uns coneixements que sense la socialització hagués sigut impossible.
A més a més, l'estudi està emmarcat en un context de pandèmia, on aquesta interacció social, entesa com a imprescindible, queda anul·lada o molt restringida, fet que suposa una problemàtica a l'hora de poder fer un aprenentatge més ple.
M'ha cridat especialment l'atenció la situació 1, en què la Meritxell comenta que només han gravat el resultat final però no tot el procés, ja que considera que aquest no té importància. El motiu pel qual m'ha resultat interessant és perquè m'he sentit identificada. Durant el meu recorregut educatiu, constantment se li ha donat un gran pes al resultat final, sense tenir en compte el procés seguit per arribar a aquest, i per tant, com el resultat és el que sempre m'havien valorat, era també el que per mi tenia més importància i valor.
En aquest article, però, es posa el focus en el procés i en el diàleg seguit per arribar a una conclusió conjunta, donant-li més importància al desenvolupament de la conversa entre els companys i que no al resultat.
Penso que aquesta situació il·lustra molt adequadament el que passa a l'educació actualment, i personalment, opino que és molt més valuós i necessari fixar-se en el procés mental que han hagut de fer els alumnes per tal d'arribar a construir el coneixement i arribar a trobar una resposta, que no pas la resposta en si.
Així doncs, si en els meus anys d'institut m'haguessin valorat el procés en lloc del resultat final, i m'haguessin deixat un espai per interactuar de manera oral amb els meus companys i companyes, estic segura que hagués sigut molt més enriquidor i que hagués pogut desenvolupar habilitats comunicatives, així com aprendre de les idees dels altres.
Per tant, m'he adonat que l'oral i la interacció social són de vital importància i que, tot i que sovint queda en un segon pla, se'ls hi ha de donar el valor que tenen, s'ha de fer entendre als alumnes que a partir del diàleg es donen situacions molt rellevants i s'ha d'ensenyar a mantenir un bon debat i una conversa oral adequada, per tal que sigui el més enriquidora possible.
Una pregunta que li feria a l'autor és la següent:
Comentes la importància de parlar per pensar, per aprendre i per ser, però penses que, en contextos com la pandèmia, on la interacció social queda molt reduïda i es dificulta l'accés a una conversa verbal més espontània, l'oral podria ser substituït per la interacció escrita, i que aquesta resultés igual de beneficiosa i enriquidora? És a dir, establir plataformes on es pogués mantenir una conversa escrita, tindria el mateix resultat?
Paraules clau: Comunicació oral, interacció, aprenentatge.
Imatge i enllaç: https://aulaintercultural.org/tag/interaccion/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada