Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser
Font: https://diarieducacio.cat/reflexions-de-treball-cooperatiu-en-temps-incerts/
La primera idea que ens exposa el text és que la interacció i la parla es troben a tot arreu, en qualsevol espai i moment en el qual estiguem en contacte amb la societat. Per tant, podem afirmar que l’oral es troba en totes les accions que fem, ja que té una importància i transversalitat, i ens serveix per expressar tot allò que pensem, sentim o desitgem. Així doncs, està present durant tota la nostra vida en tot moment.
A l’aula, són molt rellevants les converses i discussions que es donen entre els infants per tal d’analitzar en quina situació es troben, ja sigui a nivell de sabers i continguts com en el nivell de desenvolupament del metallenguatge de cada infant i com construeixen el seu saber sobre aquest. Quant a l’avaluació d’una activitat, també és important tenir una conversa alumne/a-docent, ja que, a partir d’aquesta, podem desxifrar quins són els punts forts i febles de cada alumne/a, quins gustos tenen, quines dificultats poden superar fàcilment i quines els hi costen més… Així doncs, hem de tenir en compte que el llenguatge humà és creativitat, elaboració, canvi, procés dinàmic, conversa i interacció; i que el llenguatge oral i l’escrit es poden retroalimentar i incrementar el potencial de la llengua, així com incloure a tot l’alumnat (amb capacitats diverses) en l’aprenentatge.
Aprendre, des del punt de vista de la interacció sociodiscursiva significa integrar-se progressivament en una comunitat de discurs, és a dir, en la comunitat on es parla de diferents temes de maneres diverses. A més a més, els infants han d’aprendre que la reflexió metacognitiva durant el procés és necessària per ajudar als infants a donar sentit al diàleg sobre el text llegit.
A part de fer referència a les converses espontànies que sorgeixen durant el procés d’una activitat, també és important que ens parem a fer un ensenyament explícit en alguns moments, ja que els formats amb els quals ens comuniquem són importants i, no tot podem aprendre-ho a partir de converses amb els nostres iguals. D’aquesta manera, com a docents, hem d’explicar-los els diferents tipus de registre que poden utilitzar en les diferents situacions, per expressar diversos continguts, amb persones variades, quines estructures són les correctes dins una oració…, sobretot en registres més formals, escolars i professionals.
En conclusió, es considera que, a l’escola, no s’ha de valorar només el resultat final d’un text, d’una activitat o d’una intervenció; sinó que hauríem d’avaluar aquest procés, la conversa que porta al resultat final i totes les modificacions que es van portant a terme durant la realització d’aquests.
Fora l’escola, l’oral també és un fenomen clau pel nostre desenvolupament com a humans i, per tant, hem de tenir en compte que, com he dit al principi, és una acció transversal, que ens serveix en la majoria d’accions del nostre dia a dia.
Des de la meva experiència personal, estic molt d’acord amb tot el que explica aquest estudi, ja que considero que, quan es fan treballs en grup, sempre s’aporten diferents punts de vista d’una mateixa experiència, fet que provoca una conversa que s’ha d’acabar resolent per trobar una conclusió o resultat final. A la universitat, hem fet molts treballs en grup i he pogut experimentar moltes d’aquestes converses que s’expliquen en el text, que ens han ajudat a fer un millor treball, ja que, a part de desenvolupar el llenguatge, ens han fet evolucionar cognitivament i aprendre altres conceptes que, per nosaltres mateixes, no haguéssim conegut.
La pregunta que vull fer per poder conèixer millor el text és: és cert que hi ha moments en els quals les converses i discussions dels infants beneficien molt el seu propi aprenentatge, però si aquestes s’allarguen massa, és bo que els docents actuem? Quin moment és l’adequat per frenar aquella conversa i fer que arribin a un acord?
Les paraules claus que vull destacar d’aquest text són:
Conversa / discussió
Procés
Transversalitat (de l’oral)
Comunitat de discurs
Interacció
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada