ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER
Aquesta lectura
tracta sobre la relació i la importància que té la interacció social i l’escola
per tal d’afavorir el desenvolupament dels infants. A la lectura ens diu que la
interacció i comunicació amb els altres surt de manera natural i espontània. A
més, ens expliquen que aquesta interacció, que succeeix dins les aules, és un
dels motors de l’aprenentatge no només cognitiu, sinó que també del
desenvolupament social dels infants. Per una altra banda, també ens explica que
aquests aprenentatges que fa l’infant també van lligats a l’escriptura, per
tant, cal que hi hagi aquest diàleg entre escriptura i oralitat.
A la lectura,
ens explica que, des del punt de vista de la interacció social, aprendre
significa integrar-se progressivament a una comunitat de diàleg. També ens
diuen que cadascuna d’aquestes comunitats es parla d’uns temes determinats i
d’unes maneres determinades. A més, com ja he comentat abans, la interacció va
lligada a la escrita i, també a la comprensió lectora, atès que es genera un
diàleg intern en el que relacionem diferents conceptes.
Aquest aspecte social del que ens parlen a la lectura, és important a l’etapa escolar, atès que permet construir coneixement i també que és necessari construir-lo de manera col·lectiva amb els altres. Per tant, cal entendre l’educació com l’agent que ofereix espais estimulants i que enriqueixen a l’infant en el seu procés de creixement. Aquest han de permetre que l’infant explori, pregunti, puguin resoldre conflictes, tinguin motivació per proposar-se reptes i superar-los...
Un cop he acabat la lectura, m’ha sorgit un dubte: La interacció, que es defineix com un motor d’aprenentatge, té el mateix impacte a les persones adultes que en els infants? Amb aquesta pregunta el que vull dir és que si el fet d’utilitzar la interacció per tal que els infants adquireixin millor els aprenentatges, també és aplicable a les persones adultes. Per fer la comparació amb una aula d’infants, podem posar un grup d’adults a la feina.
Per relacionar
aquesta lectura i el missatge que transmet amb experiències pròpies, m’ha
recordat a quan jo anava a la primària, atès que treballàvem molt per petits
grups i per projectes. Això feia que la comunicació fos una eina vital i que la
participació meva i dels meus companys fos el focus principal. Recordo que quan
havíem de redactar per fer la feina es donaven situacions com les que apareixen
a la lectura, on cadascú donava la seva opinió.
Personalment, considero que aquesta lectura ajuda a mostrar com el treball en equip i la comunicació és fonamental pels infants i el seu desenvolupament educatiu i social. és un exemple més de una qualitat que cal que tingui l’educació actual i del futur, per tal de poder deixar enrere l’educació tradicional que encara podem trobar en alguns centres escolars. També m’ha agradat el fet que no només tracti infantil i primària, sinó que també es parli de secundaria, atès que moltes vegades no es té en compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada