L’escola juga un rol important en el desenvolupament social i cognitiu dels nens i les nenes i els joves, ja que és un espai on s’aprenen coses i no necessàriament indicades i presents al currículum, sinó que es poden considerar aprenentatges implícits. Aquest tipus d’aprenentatge pot ser present a qualsevol hora i no és necessari que es doni i es practiqui dins de l’aula, sinó que es pot donar al pati, al menjador, als lavabos i a les entrades i sortides.
Allò que s’ensenya perquè s’ha d’ensenyar, és a dir, perquè ho posa al currículum, és important, però també ho és la manera en la qual s’ensenya tot això. Per tant, es crucial que el docent apliqui aquelles tècniques i recursos per tal que l’alumnat assoleixi un aprenentatge ric.
La participació de l’alumnat dins de l’aula és clau, ja que d’aquesta manera es duen a terme interaccions entre les persones presents en aquell moment, i aquesta es produeix gràcies a la parla. Aquesta última és molt valuosa, degut a que permet posar veu als diferents pensaments, sentiments i emocions.
Com a la mateixa lectura es pot apreciar, concretament al punt dos, sovint l’alumnat creu que en un treball grupal, per exemple, la part més rellevant és el resultat, però no donen tanta rellevància a com s’ha arribat fins al resultat final, el qual si és un treball en aquest cas grupal, hi ha hagut d’haver molta parla provocant una interacció entre els integrants, donant els seus punts de vista i entenent els dels altres, argumentant, proposant idees i/o millores, per tant, construïnt un aprenentatge conjunt. D’altra banda, activitats com la del punt número cinc (escriure un text de manera conjunta), pot ser molt enriquidora per l’alumnat, ja que amb les diferents propostes de cadascun, es pot ampliar el vocabulari de l’alumnat, fomentant la participació, a més de valors com ara la cooperació.
Per concloure aquesta síntesi trobo a destacar la importància de la parla, ja que és la que posa veu al pensament de les persones, a les seves idees i als seus sentiments. La parla permet i dona lloc a les interaccions, les quals s’han de promoure i fomentar a les aules, ja que és crucial per relacionar-se en la societat en la qual vivim, per exemple a l’hora d’anar a comprar, a l’hora d’exposar els nostres sentiments a qualsevol persona, a l’hora de resoldre un conflicte o debatre qualsevol cosa, entre altres. Per tant, l’escola i concretament els docents, han de disposar de tècniques i recursos per fomentar aquests aspectes, realitzant així classes dinàmiques on l’alumnat també sigui protagonista dels seu propi aprenentatge.
Si hagués de triar paraules rellevants d’aquesta lectura
destacaria:
- Interacció
- Desenvolupament (social i cognitiu)
- Aprenentatge
- Parla
Crec que aquestes quatre paraules són crucials per poder entendre la lectura i considero que permeten fer una introducció a aquest tema que pot ser molt complex.
Preguntes per l’autor:
- Quines conseqüències creus que ha tingut la pandèmia en els infants d’Infantil que no han pogut anar a l’escola durant el confinament pel que fa la parla i la interacció?
- Creus que la mascareta ha sigut un aspecte negatiu a l’hora d’interaccionar? O que aquesta no és rellevant en les interaccions i es poden donar amb normalitat es porti o no?
M’agradaria haver llegit sobre...
M’hagués agradat un apartat on s’expliqui la importància de la parla i les interaccions en moments que no es donin a l’aula i la seva importància, com les interaccions a les hores d’esbarjo, al menjador, a les entrades i en el joc simbòlic, per exemple.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada