dilluns, 27 de març del 2023

Lectura 01. Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser. Xavier Fontich i Santiago Fabregat.

Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser. Xavier Fontich i Santiago Fabregat.

a) Breu resum de la lectura

L’escola és un lloc essencial per a les interaccions socials i, aquestes mateixes són, precisament, el motor d’aprenentatge i de desenvolupament social i cognitiu dels individus. Així doncs, com bé ens explica la lectura, el procés d’ensenyament-aprenentatge es tradueix en intervencions globalitzades que utilitzen la interacció i la socialització com a eines primerenques per parlar, pensar i, sobretot, aprendre.

Dit això, a partir d’aquest moment, la lectura ens exposa un seguit d’exemples que ens expliquen de manera explícita la importància de les interaccions entre el grup d’iguals i professorat a les aules per poder facilitar la retroalimentació entre el text escrit i discurs oral, la reflexió metacognitiva, aprendre nous gèneres discursius, entre altres coses.

En definitiva, la lectura ens exposa que hem d’entendre l’educació com la creació d’un espai ric en interaccions socials per entendre el món que ens envolta. I l’hem de veure com una oportunitat meravellosa d’entrar en un ecosistema ple de veus, identitats i desenvolupament.

b) Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor

Després d’haver acabat la lectura, m’he quedat amb el següent dubte: Com podem animar als infants a parlar en gran grup o petit grup perquè es donin totes aquestes interaccions socials d’aprenentatge?

Tenint en compte que la lectura defensa principalment les aules com uns espais de diàleg, encara que, molt sovint, els docents no aconseguim la creació d’aquests espais per falta de motivació de l’alumnat a compartir les seves opinions i reflexions en veu alta amb els seus companys/es. Aleshores, m’agradaria que es fessin cinc cèntims sobre alguns consells en com iniciar les situacions que se’ns expliquen a la lectura.

c)  Comentari personal

El text en qüestió, m’ha semblat molt interessant perquè m’ha fet reflexionar sobre tots aquells aprenentatges i coneixements que vaig adquirir a l’escola fruit de les interaccions que es donaven a l’aula amb els docents i companys/es. Per exemple: gràcies a la lectura, m’he adonat que ara mateix sé que és el concepte d’empatia perquè a l’escola vam haver de preparar unes exposicions grupals i a través de la preparació d’aquestes i les converses que van sorgir en el procés, l’aprenentatge sobre l’empatia ha sigut significatiu i perdurable en el temps.

A més a més, ara soc conscient que les interaccions socials que es van donar en aquell moment van ser rellevants perquè el professorat va fer un bon acompanyament i bones preguntes que van fer que les interaccions que es donessin entre nosaltres fossin enriquidores.

A tall de recapitulació, només vull dir que la lectura m’ha ajudat a veure la llengua oral com a una eina amb molt de potencial educatiu per afavorir el desenvolupament integral i global dels infants com a futura docent.

d) Tres o cinc paraules clau

Per a mi les quatre paraules clau del text són: interaccions socials, parla, educació i alumnes.

Ortiz, L. 2020. Interacció social [fotografia]. Font: https://www.listennotes.com/podcasts/interacci%C3%B3n-social-liz-ortiz-W7Sqh6IvY9P/ 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...