dilluns, 27 de març del 2023

HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER


 HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER

  1. Breu síntesi de la lectura:

Per començar, aquesta lectura tracta del paper que té l'escola per al desenvolupament dels infants gràcies a les múltiples interaccions que succeeixen al llarg del dia. Destaca la idea que la interacció és el motor d'aprenentatge i desenvolupament cognitiu i social dels infants.


A continuació, ens exposa un seguit d'exemples d'activitats que fan els alumnes on es mostra que no només és important el resultat final, sinó la importància d'aprendre a discutir constructivament, reflexionar sobre la qualitat de les discussions i el que fem al discutir és escenificar socialment aquest diàleg intern que els adults ja hem incorporat.


Tot seguit, ens parla sobre que no tots els textos s'escriuen de la mateixa manera. Segons sembla, inconscientment a l'hora d'escriure ens guiem per uns trets relativament establerts i compartits, però hi ha gèneres com per exemple l'acadèmic i escolar, que no poden aprendre's només per mitjà de la socialització espontània (treballs, informes, exposicions, debats, etc.) sinó que han de ser objecte d'una ensenyança explícita.

I una gran part de l'aprenentatge és per la participació i socialització entre iguals, ja que en certes ocasions els alumnes assumeixen el rol del mestre i ells mateixos es van corregint, discutint diverses possibilitats d'expressar una mateixa idea i agafant consciència de la varietat de repertori lingüístic que hi ha.

Així mateix, fa referència a la gran influència que pot exercir l'escola i els sabers d'un adult a l'hora de potenciar el coneixement d'un alumne.


Per acabar, ens remarca la importància de la socialització en l'educació de les persones, ja que l'escola és espai social és el que permet no només construir el coneixement, sinó sobretot entendre que és essencial aprendre en col·laboració als altres.


I que els docents, coordinadors i directors del centre són responsables de defensar la idea de l'espai social com espai d'aprenentatge i de desenvolupament humà. I l'ensenyança es basa en la creació d'entorns rics i estimulants, perquè els infants es facin preguntes i sentin curiositat per aprendre, i la interacció social com el camí per elaborar formes d'interpretació del món per poder respectar la diversitat i la inclusió.


Finalment, nosaltres com a docents, hem de ser reflexius, que experimentem, compartim i creem material i treballi amb altres docents. Els alumnes han de comptar amb un professor implicat i capaç de transmetre coneixement i valors a la vegada que dialogui amb els alumnes i construeixi amb ells l'aprenentatge.



  1. Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiencia personal: 

Una experiència personal que puc relacionar amb la lectura que acabo de llegir és vaig quan a primer de carrera vaig realitzar el pràcticum 1 a una escola de Cerdanyola del Vallès.


A l'escola Xarau, que és on vaig anar a fer les pràctiques, es treballa molt per projectes i en grups, i a l'hora dels 'racons' els alumnes havíem de fer 5 activitats diferents, on algunes eren individuals i altres en grup.

De manera que hi havia racons per treballar de manera individual i també potenciava els espais en grup. Un d'ells, era la creació d'històries, i amb grups de 4 o 5 alumnes, havien d'escollir certes targetes i a partir d'allà construir una breu història. Entre tots, anaven redactant la introducció, el cos, i el final, i a mesura que l'escrivien, els diversos membres del grup deien les seves idees i les diferents maneres de poder dir una idea semblant. 

En aquell moment, els infants estaven aprenent en grup i ampliant el seu repertori lingüístic i a la vegada, interactuant i fent un aprenentatge significatiu.


  1. Formular una pregunta (dirigida a l’autor -dubte-): com podriem compaginar les noves tecnologies amb seguir aprenent amb la interacció social?

  2. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text:

  • Interacció social

  • Procés d’aprenentatge

  • Dinàmic

  • Curiositat

  • Entorns rics


Etiqueta 1: González Marín, Mireia

Etiqueta 2: Lectura 01

Font de la foto:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...