dilluns, 27 de març del 2023

Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser

Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser

1. Breu síntesi de la lectura:
Aquesta lectura ens parla de la rellevància de la interacció social en l’educació i reflexiona sobre la importància d’interaccionar amb els companys com a motor d'aprenentatge, desenvolupament social i cognitiu. També, parla sobre com perquè es doni una interacció social que afavoreixi a l'aprenentatge és important saber oferir espais escolars socials, ja que aquests permeten construir coneixements a partir de la col·laboració com a factor essencial i primordial. Però, perquè aquest espai sigui un espai d'aprenentatge i desenvolupament humà ha de ser un establiment obert, viu i inclusiu.

A més a més, el text ens parla sobre com l'infant és un agent actiu en el seu procés d'aprenentatge, però no és un agent solitari i, per tant, no aprèn simplement del descobriment sinó que necessita també la interacció amb altres persones en àmbits concrets com l'aula. En aquest punt, és crucial que el docent adquireixi un rol reflexiu, que experimenta, però també comparteix i crea materials al mateix temps que s'incorpora en el diàleg.

Altrament, el text arriba a aquestes conclusions gràcies al fet que analitza diferents converses que es donen en l'aula entre alumnes de 4 a 16 anys, mitjançant propostes didàctiques transversals que uneixen diferents assignatures gràcies a: l'escolta, la lectura, l'expressió escrita, la comunicació espontània amb els altres…


2. Relació d’algun aspecte rellevant amb una altra assignatura, experiència personal…
Des de la meva experiència personal en les diferents etapes educatives puc reflexionar sobre com durant la meva escolarització a primària fèiem molts treballs en equip, on es produïa aquesta interacció social i intercanvi d'idees, enriquint-nos i aprenent els uns dels altres. Recordo com jo tenia dificultats per llegir i escriure i aquests treballs col·laboratius feien que pogués aprendre molt dels meus companys. En canvi, un cop vaig arribar a l'ESO i batxillerat, recordo com aquest espai social d'aprenentatge ja no el fomentaven tant, sinó que se centraven més en activitats i formes d'avaluació més individuals, on li donaven molta més importància al resultat final (text) que al procés seguit per arribar-hi. Això provocava que no es promogués la interacció social com a font de coneixement i aprenentatge. Però, aquesta situació es va tornar a modificar un cop vaig arribar a la universitat, on se segueix el mateix procediment que en la meva primera etapa d'escolarització.

Tot això m'ha fet reflexionar sobre com és molt important que hi hagi una correlació entre la forma d'ensenyar i treballar a totes les etapes educatives, fent que el que es demana i es fomenta més en una etapa en arribar a un altre no es canviï.

En definitiva, penso que jo com més he après i millorat ha sigut gràcies a la interacció social.


3. Formular una pregunta:
Aquest document va estar elaborat a causa de la falta d'interacció social durant la pandèmia de la COVID-19. Penses que se li hauria donat la mateixa importància si no haguéssim passat per aquesta situació?


4. Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text:
  • Interacció social
  • Metacognició
  • Espai social
  • Col·laboració
  • Docent reflexiu 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...