Breu síntesi de la lectura
La lectura ens presenta la importància de la interacció social en l’educació dels infants a través de frases, intervencions, diàlegs i reflexions reals que feien infants (d’entre quatre i setze anys). El text defensa que la interacció és essencial per poder aprendre i desenvolupar-se de forma social i cognitiva.
A través d’aquests exemples i dels apartats de la lectura (“la parla i el procés de pensar”, “parlar i interpretar”, “parlar sobre els formats amb els quals ens comuniquem: els gèneres discursius”, “fer que el text que escrivim es mogui” i, finalment, “parlar per ser: el que hom sap és pertinent”), demostra que un espai social (i, per tant, la interacció humana) afavoreix l’aprenentatge i el desenvolupament humà.
També destaca la importància de la presència de responsables (els docents, directors i directores i altre personal del centre, així com professionals que es dediquen a l'educació) per fer aquesta acció possible, sense menysprear els coneixements de l'infant i, així doncs, valorant l’opinió i el paper de l’infant, que és lliure d’opinar, experimentar, manipular, crear i, per tant, ser el protagonista del seu propi aprenentatge.
Interrogants que planteja el text i dirigim a l’autor
La meva pregunta dirigida a l’autor seria doncs: “Creus que la importància que es dona als espais com a forma d’aprenentatge ve donada, en part, després de veure els resultats de l’aprenentatge de forma virtual, on faltava aquesta interacció social?”
Comentari personal relacionat amb una experiència personal…
Pel que fa a la relació d’aquesta lectura amb una experiència personal, m’agradaria mencionar l’època de confinament de la Covid-19, on no hi havia la presència d’aquest aprenentatge comú, ja que hi havia la barrera de la tecnologia entremig.
El mateix text menciona que “amb les tecnologies, l’espai social es veu amenaçat (no permetem ecosistema de veus, identitats i desenvolupament)”, això, es va veure representat durant aquest confinament, ja que, pel que fa a la meva experiència personal, el fet de fer les classes a través de la tecnologia, no permetia que hi hagués aquest aprenentatge comú i col·lectiu que afavoria la interacció amb companys i companyes de l’aula i, per tant, ajudaven a l’adquisició de nous coneixements, a la formulació de preguntes, reptes i resolució de conflictes.
La importància del centre com a espai d’activitat social i també interacció humana (entre iguals i d’alumne/a - professor/a) que permetien ajudar al desenvolupament dels àmbits social, afectiu, motriu i cognitiu; que permetien construir coneixement tot treballant de forma col·lectiva i comuna i ajudava a compartir opinions i punts de vista; es van veure en perill durant el tancament dels centres (durant la mencionada Covid-19).
Imatge + enllaç de la font de la imatge
Font: https://unsplash.com/es/fotos/vFak5deXyYQ
Seleccionar entre tres-cinc paraules clau del text
Pel que fa a les paraules clau que he decidit seleccionar del text, he escollit:
Espai social
Reflexió
Interacció
Opinar i dialogar
Valorar l’infant
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada