Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender, para ser. |
1. Resum de la lectura. En començar, el text introdueix el tema fent referència a la UNESCO, explicant que les escoles són centres d'activitat social i d'interacció humana. Per tant, el tancament d'aquestes escoles faria que molts infants deixessin de socialitzar (com va ser el cas de la COVID-19). Així mateix, com a docents hem d'observar les interaccions socials dels infants a les aules com a eina d'aprenentatge entre iguals, fent protagonista a tots infant. La socialització ajudarà a desenvolupar els quatre àmbits de l'infant: social, afectiu, motriu i cognitiu. Així mateix, el document es desglossa en diferents apartats: la parla i el procés de pensar, parlar i interpretar, parlar dels formats dels quals ens comuniquem: els gèneres discursius, fer que els textos que escrivim "es moguin", parlar per ser: el que sabem és pertinent i les conclusions. A tall d'exemple, a cada apartat s'exposen diferents exemples de casos reals a l'aula, entre infants i mestres. És el cas de la Meritxell, una nena de catorze anys, on fa ús d'unes gravacions com a solució d'un debat i no dona la importància necessària al procés del discurs. És molt important saber parlar i debatre perquè és un moment per compartir i aprendre de la resta de companys i companyes (la parla i el procés de pensar). Tanmateix, s'exposa el cas d'en James, que té quatre anys, i una mestra. En James diu que en Max (personatge d'un llibre) és real, però, els monstres que va inventar no ho són. Cal destacar que quan parlem i interpretem, la reflexió metacognitiva és necessària durant el procés d'ajudar a l'alumnat, donar sentit al diàleg en relació amb el text. Opinar i arribar a conclusions comunes ajuda a veure diferents punts de vista que, pot ser, mai hauríem arribat a veure (parlar i interpretar). Els formats en què ens comuniquem també són importants, on parlar de textos que escrivim permet crear coneixements adquirits mitjançant la socialització i l'experiència. A més, com podem fer que el text "es mogui"? Cal crear escenaris on els alumnes i les alumnes parlin per aprendre, d'aquesta manera també s'adonaran que poden millorar o canviar el text, és a dir, pot no ser el text definitiu. Així mateix, aquestes dinàmiques i experiències ajudaran a enriquir la competència escrita, oral i creativa L'últim punt és la importància de com pot arribar a influenciar l'escola i els sabers de les persones adultes a l'hora de potenciar o no els coneixements de l'alumnat i els seus sabers. No només poden aprendre a l'escola, també ho poden fer per iniciativa pròpia i és igual de vàlid. Això ens remet a reflexions de l'Emilia Ferreiro quan reclamava "respecte intel·lectual" per l'alumnat i els seus coneixements previs. Així doncs, cal destacar la importància "social" a l'educació, espais que permeten construir coneixement i entendre què és essencial per aprendre a fer, col·laborant amb la resta. La responsabilitat pedagògica és del personal del centre perquè la docent ha de saber valorar i defensar el paper reflexiu, que experimenta, comparteix i crea material i s'incorpora al diàleg amb la resta de docents. |
2. Relació entre text i vivència personal. La responsabilitat del/la docent davant l'ensenyament és fonamental. M'agradaria relacionar-lo amb una assignatura de la universitat, "Teories i pràctiques contemporànies en educació" on expliquen com és de responsable el personal docent. L'infant és el protagonista de l'aprenentatge i, com a professionals docents, hem de motivar a l'alumnat, ser creatius i creatives. A tall d'exemple, al batxillerat tenia una mestra que sempre ens deia que ho fèiem tot malament, això desmotiva i, a sobre, no donava eines per millorar. Aprovar un examen amb ella era pràcticament impossible i, si arribaves al cinc, era tot un luxe... Des del meu punt de vista, existeixen molts/es docents que en comptes d'ajudar i motivar, perjudiquen i generen baixes expectatives. Tots som capaces de fer-ho tot, cada persona necessita uns "tempos" diferents, però tothom és capaç d'assolir els objectius que es proposin.
Font: Pinterest. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada