- Síntesi de la lectura:
La lectura posa èmfasi a quina és la millor manera d’ensenyar als infants i es qüestiona si és millor generar aprenentatges individualitzats o col·lectius mostrant i analitzant alguns exemples reals.
La interacció és un autèntic motor d’aprenentatge, ja que el fet de comunicar i expressar en veu alta allò que un opina i reflexiona, ajuda a ordenar les idees i aclarir-les fomentant el desenvolupament social i cognitiu dels infants.
El fet de treballar en grup genera diàleg, discussió, argumentació de diferents punts de vista per acabar-ne escollint un. Això ajuda als infants a veure que no només hi ha una idea que estigui bé, aprenen que hi ha possibilitat de canvi i moltes maneres diferents de dir una mateixa cosa.
Dialogant i debatent primer en grup i després sols, prenen consciència de les diferents possibilitats del seu repertori lingüístic i l’enriqueixen cada vegada més, ja que aprenen els uns dels altres i s’estableix un diàleg entre l’oralitat i l’escriptura.
Els docents han de reflexionar sobre la seva pràctica educativa, perquè ells són els responsables d’oferir aquests espais rics i estimulants on els infants tinguin temps i llibertat per poder explorar les seves habilitats i capacitats superant reptes amb els seus companys per arribar a un objectiu comú. És gràcies a aquest espai social que adquireixen aprenentatges compartits i es desenvolupen construint la seva pròpia identitat.
- Pregunta per l’autor:
- Comentari personal:
En les escoles sempre hi ha una llengua establerta com a vehicular, aquest fet està molt bé perquè defensa la llengua del país, però discrimina i dificulta l’aprenentatge de molts alumnes que no coneixen aquesta llengua i se’ls ha d’oferir ajudes, eines i un reforç personalitzat perquè no es quedin enrere i puguin aprendre de la mà dels seus companys i del docent participant de manera activa en les activitats educatives i en el seu aprenentatge.
S'ha de promoure una educació inclusiva on es treballin les diferents cultures i tradicions perquè tots se sentin tinguts en compte, valorats, acompanyats, respectats i estimats indiferentment d’on provinguin, de quina llengua parlin o de quina cultura tinguin a casa.
S'ha d’anar més enllà, fer una educació que fomenti el plurilingüisme, que els alumnes aprenguin a expressar-se i comunicar-se amb diferents llenguatges i enriqueixin constantment el seu repertori lingüístic, ja que això els donarà armes en el futur per defensar les seves idees i interactuar amb el món que els envolta.
En les pràctiques d’aquest any a una escola bressol, vaig poder observar com utilitzaven titelles i ninots amb trets físics diferents entre les joguines pel que fa al color de pell, cabells i vestuari. D'aquesta manera, els infants en jugar-hi poden escollir qui i com volen ser normalitzant i acceptant la diversitat que hi ha al món que els envolta i també dins la seva pròpia classe. A més, que tots els infants es podran veure reflectits, representats, inclosos, acceptats, valorats i respectats amb el material inclusiu de l’aula.
- Paraules claus de la lectura:
- Entorn ric i estimulant d’aprenentatge.
- Interacció i socialització.
- Diàleg i debat des del respecte i la inclusió.
- Aprenentatges individuals i compartits.
- Transversalitat.
- Imatge que representa el text:
- Treball cooperatiu. (2016, 22 diciembre). Escola Jungfrau. https://escolajungfrau.wordpress.com/que-fem/treball-cooperatiu/
- Enllaç a una pàgina interessant que tracta el mateix tema:
- Recursos didàctics - Immersió lingüística a la Xarxa. (s. f.). https://sites.google.com/site/immersiolingueisticaalaxarxa/recursos-didactics
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada