dimarts, 28 de març del 2023

LECTURA 01: Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser

FITXA 01: PRIMERA EVIDÈNCIA ESCRITA 

Nom i cognoms de l’alumne: Laia Palau Antoja 

Titulació: Grau en Educació Infantil 

Curs: 2n (2022 - 2023) 

Assignatura: Didàctica de la Llengua Oral en Educació Infantil 

Grup: 62 / Seminari: C 

Professorat: Xavier Fontich i Dolors Masats  

Article: Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser escrit per Xavier Fontich i Santiago Fabregat Barrios.                   

Resum de l’article: 

Aquest article va ser escrit per Xavier Fontich i Santiago Fabregat Barrios durant el període de pandèmia global per la Covid-19. Aquest article és una crida per ressaltar la importància que tenen les escoles en el procés de l’aprenentatge i la interacció social.  

La pandèmia i el confinament van suposar un trencament per a tots els alumnes en l’allunyar-se de l’espai on convivien i interaccionaven cada dia. El fet d'aïllar-se de la resta del grup o només tenir interaccions a través d’una pantalla canviava les regles del joc. 

L’escola és un espai social on aprendre col·laborant és essencial i amb el confinament tot i que es va fer el que es va poder amb els recursos que es tenien, va dificultar aquest aprenentatge, desenvolupament i oportunitats que brinden les escoles, així com la pèrdua d’un entorn ric, estimulant i amb diversitat de veus, identitats i personalitats. 

L’alumne és un agent actiu, que aprèn a través de la interacció amb altres persones, i l’aula és un espai on s’ofereix aquesta oportunitat de reflexionar, experimentar i compartir per conèixer i descobrir el món. 

Connectem l’article amb el nostre món més proper: 

Aquest article em va cridar molt l’atenció, ja que fins que no ens vam trobar en la situació de pandèmia mundial, no vam ser conscients de la importància que té la comunicació i la interacció social en la construcció d’aprenentatges. Tot això em porta a recordar que avui, que fa pocs dies que es va complir tres anys de l’inici del confinament i la pandèmia mundial per la Covid-19, és encara un record molt present en tots nosaltres. Quan tot va esclatar, jo em trobava cursant primer de batxillerat i la interrupció de les classes va suposar un trasbals tant per la nostra rutina quotidiana com pel seguiment del currículum acadèmic 

Amb les classes online, la interacció es basava en una pantalla que provocava que es perdés la participació, l’aprenentatge compartit i la motivació. Fins que no vaig viure això, no vaig ser conscient de la importància que té poder anar a l’institut cada dia, per trobar-nos amb els altres i ser part d’un grup classe viu i en constant desenvolupament.  

Aquest any, he fet pràctiques a una escola bressol i he pogut observar com aquesta interacció social és igualment essencial en aquesta etapa tan primerenca. Els infants necessiten poder relacionar-se amb els seus iguals i anar desenvolupant-se, creixent i aprenent compartint aquestes vivències. És en aquesta etapa on l’infant comença a introduir-se en el món del llenguatge verbal i la pandèmia també va afectar la interacció dels infants d’aquestes edats.  

Aquesta situació de pandèmia mundial va tenir impacte en totes les etapes educatives i és per això que les escoles són un espai fonamental per a la interacció i el desenvolupament. 

Pregunta per l’autor: 

En una situació com aquesta de confinament, què es podria millorar per afavorir la interacció social de les escoles respecte al que es va fer el 2020? 

Paraules clau: 

Interacció social, escola, aprenentatge, col·laboració 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...