dimarts, 28 de març del 2023

TASCA 1 - La parla a l'escola.

Pregunta 1: Quines activitats escolars recordes de llengua oral?


1. Síntesi general.


Un cop analitzades les trenta-cinc respostes dels companys i companyes trobem que les activitats orals més comuns són: Exposicions orals, treball per projectes, debats, teatre, lectura en veu alta i cançons. 


Hi ha varietat en les propostes tot i que una gran quantitat coincideixen. Amb això veiem que en la nostra etapa d’escolarització es començava a treballar l’oral amb un ventall poc ampli d’activitats que les feia repetitives. Actualment la llengua està prenent un paper rellevant als centres educatius degut a les metodologies innovadores i alternatives al sistema educatiu tradicional i s’estan incorporant noves propostes on l’oral n’és el protagonista. La interacció entre iguals afavoreix un aprenentatge de millor qualitat, ja que permet compartit punts de vista i idees diverses sobre un mateix tema. A més, independentment del nivell de cada persona, s’aconsegueix un aprenentatge significatiu. 


2. Selecció d’afirmacions.


Aquestes són algunes de les respostes que ens han cridat l’atenció:

  • “On més tenia present la meva llengua oral era quan teniem música. Recordo que es feia molt de xivarri, però alhora hi havia un cert ordre dins d'aquell soroll de fons, ens ho passavem molt bé. L'altra ocasió on també podiem fer ús de la llengua oral era a gimnàstica, on sovint ens deixaven fer joc lliure i aprofitavem, mentres feiem l'esport que haviem sel·lecionat, xerrar de les nostres coses”.


  • “Recordo que a primària, al matí feiem una estona de compartir, on qui volia explicava alguna cosa que li havia passat, alguna cosa que li havia agradat, què havia fet el cap de setmana... També recordo fer exposicions de treballs, recitar poemes, llegir en veu alta, debats... De més gran les activitats de llengua oral eren bàsicament de fer presentacions i exposicions als companys o mestres”.


  • “Realment no en recordo cap. Com a molt, en assignatures com "Expressió Corporal", on podíem parlar més, inclús en alguna ocasió fèiem teatre, però la resta era escoltar com la professora parlava i prendre'n apunts. No eren classes participatives, sinó verticals, dirigides i jeràrquiques. Als moments que més recordo parlar és a l'assignatura de "francès", "anglès" o com a molt a l'assignatura de "valors" on se'ns demanava opinió. Les mestres sí que utilitzaven la llengua oral, però no ens hi involucraven. Suposo que a primària usava més l'oralitat, però no en recordo res”.


Així doncs, observem que una gran majoria de persones recorden les activitats per treballar la llengua oral amb un bon record i un ampli ventall de propostes d'aprenentatge. Però, ens va sobtar un cas en què explicava que no recordava cap proposta i que, en cas de fer alguna activitat de llengua oral, era participant en l'aula quan la mestra ho deia, és a dir, mitjançant una manera més dirigida i vertical per part del professorat.


3. Paraules clau.


Les cinc paraules clau que identificariem són:

  1. Capacitat comunicativa.

  2. Treball cooperatiu.

  3. Interacció entre iguals.

  4. Llengua oral.

  5. Competència plurilingüe.


Respostes:

Expo oral

29

Speaking

3

Projectes

14

Examens orals I

1

Debats

17

Poesies

8

Cançons

16

Activitats de memoria

1

Teatre

15

Presentacions format video

1

Rotllanes/tutoria

3

Titelles

3

Revista

1

Conferències

2

Lectura

19

Fonètica

1

Excursions

1

Jocs de rol

4

Maleta viatgera

1

Maleta viatgera

1


Font: Elaboració pòrpia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...