dilluns, 27 de març del 2023

LECTURA 01


 ACTIVITAT 1: ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER 

RESUM DE LA LECTURA:

L'article "Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender, para ser" de Xavier Fontich i Santiago Fabregat tracta sobre la importància de la interacció social en l'educació i el paper fonamental que el diàleg i la conversa tenen en l'aprenentatge i el desenvolupament dels estudiants. 

Els autors començen assenyalant la importància del llenguatge i la comunicació en la vida humana i com, per tant, també és crucial en el procés educatiu. Segons Fontich i Fabregat, el llenguatge no sols és un mitjà de comunicació, sinó que també és una eina per al pensament i la reflexió. És a través de la conversa i el diàleg que els estudiants poden construir el seu coneixement i desenvolupar habilitats cognitives. 

També, destaquen que el diàleg i la conversa també són fonamentals per a la formació de la identitat dels estudiants. En parlar amb els seus companys i amb els seus professors, els estudiants no sols aprenen nous coneixements, sinó que també aprenen a entendre's a si mateixos i a construir la seva pròpia identitat. La interacció social a l'aula, per tant, no sols té un impacte en l'aprenentatge acadèmic, sinó també en el desenvolupament personal dels estudiants. 

Els autors també donen importància en fomentar una cultura de diàleg a l'aula. Segons ells, és fonamental que els docents promoguin la conversa i l'intercanvi d'idees entre els estudiants i que, per a això, creïn un ambient de confiança i respecte en el qual tots se sentin còmodes per a expressar-se lliurement. Per a aconseguir això, els professors han d'actuar com a moderadors i facilitadors de la conversa, i no com a mers transmissors de coneixement. 

En aquest sentit, els autors també destaquen la importància de la retroalimentació en el procés d'aprenentatge. Els professors han d'estar disposats a escoltar els seus estudiants i a donar-los retroalimentació sobre el seu acompliment, no sols en termes acadèmics, sinó també en termes socials i emocionals. En fer-ho, els estudiants poden aprendre a reflexionar sobre el seu propi procés d'aprenentatge i a millorar el seu rendiment. 

Finalment, Fontich i Fabregat també fan referència a la importància de la interacció social en l'aprenentatge de les habilitats socials. Segons ells, l'aula és un lloc ideal perquè els estudiants aprenguin a interactuar entre iguals, a resoldre conflictes i a cooperar per a aconseguir objectius comuns. En promoure la interacció social a l'aula, els professors estan ajudant els seus estudiants a desenvolupar habilitats socials que els seran útils en la seva vida diària i en el seu futur professional. 

En conclusió, l'article "Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender, para ser" de Xavier Fontich i Santiago Fabregat es destaca la importància del diàleg i la conversa en el procés educatiu i com la interacció social a l'aula pot tenir un impacte significatiu en l'aprenentatge i desenvolupament dels estudiants. Els professors tenen un paper fonamental a fomentar una cultura de diàleg i retroalimentació a l'aula i a ajudar els seus estudiants a desenvolupar habilitats socials que els seran útils en la seva vida diària i en el seu futur professional. 

PARAULES CLAU: 

- Diàleg 
- Llenguatge 
- Comunicació 
- Interacció social 
- Aprenentatge 

PREGUNTA A L’AUTOR: 

Creus que la interacció té una paper fonamental en el desenvolupament social i cultural? Per què?

RELACIÓ EXPERIÈNCIA PERSONAL AMB LA LECTURA: 

Quan feia 6è de primària al principi de curs, la professora, amb la nostra ajuda, va escollir un eix per tractar al llarg del curs. Ens va posar diferents opcions a la pissarra i els alumnes vam haver de triar-ne un, vam escollir treballar la fauna i la flora de l'entorn. 

La professora va començar la primera sessió preguntant-nos als alumnes quins animals i plantes coneixíem que estiguessin al voltant de poble. Després d'això, va dividir la classe en petits grups perquè poguéssim discutir sobre el tema i arribar a conclusions com a grup. 

Cada grup va poder presentar les seves idees davant de la classe i la professora va facilitar una discussió més profunda per assegurar que tots nosaltres entenguéssim bé els diferents aspectes i tipologies d'elements de la natura que havia presentat cada grup. 

La professora fomentava la participació de tots els alumnes en la presentació, preguntant a alguns alumnes què en pensaven sobre la gran majoria d'animals i plantes que hi havia i sobre tots aquells aspectes que estaven sorgint. No obstant això, també va fer un seguit de preguntes i va comprovar si la resta de la classe estaven d'acord o no. 

Finalment, la professora va demanar als alumnes que proposéssim algunes accions que podríem prendre per ajudar a lluitar contra la desforestació i la caça. 

Aquesta activitat va promoure la reflexió i l'acció dels alumnes, i també va fomentar la creativitat i la capacitat per a pensar sobre quin era l'entorn que ens envoltava i els diferents aspectes que el podien afectar.

IMATGE:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...