ACTIVITAT 1: ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER
RESUM DE LA LECTURA:
L'article "Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender, para ser" de Xavier
Fontich i Santiago Fabregat tracta sobre la importància de la interacció social en l'educació i el
paper fonamental que el diàleg i la conversa tenen en l'aprenentatge i el desenvolupament dels
estudiants.
Els autors començen assenyalant la importància del llenguatge i la comunicació en la vida
humana i com, per tant, també és crucial en el procés educatiu. Segons Fontich i Fabregat, el
llenguatge no sols és un mitjà de comunicació, sinó que també és una eina per al pensament i la
reflexió. És a través de la conversa i el diàleg que els estudiants poden construir el seu
coneixement i desenvolupar habilitats cognitives.
També, destaquen que el diàleg i la conversa també són fonamentals per a la formació de la
identitat dels estudiants. En parlar amb els seus companys i amb els seus professors, els
estudiants no sols aprenen nous coneixements, sinó que també aprenen a entendre's a si
mateixos i a construir la seva pròpia identitat. La interacció social a l'aula, per tant, no sols té un
impacte en l'aprenentatge acadèmic, sinó també en el desenvolupament personal dels
estudiants.
Els autors també donen importància en fomentar una cultura de diàleg a l'aula. Segons ells, és
fonamental que els docents promoguin la conversa i l'intercanvi d'idees entre els estudiants i
que, per a això, creïn un ambient de confiança i respecte en el qual tots se sentin còmodes per
a expressar-se lliurement. Per a aconseguir això, els professors han d'actuar com a moderadors
i facilitadors de la conversa, i no com a mers transmissors de coneixement.
En aquest sentit, els autors també destaquen la importància de la retroalimentació en el procés
d'aprenentatge. Els professors han d'estar disposats a escoltar els seus estudiants i a donar-los
retroalimentació sobre el seu acompliment, no sols en termes acadèmics, sinó també en termes
socials i emocionals. En fer-ho, els estudiants poden aprendre a reflexionar sobre el seu propi
procés d'aprenentatge i a millorar el seu rendiment.
Finalment, Fontich i Fabregat també fan referència a la importància de la interacció social en
l'aprenentatge de les habilitats socials. Segons ells, l'aula és un lloc ideal perquè els estudiants
aprenguin a interactuar entre iguals, a resoldre conflictes i a cooperar per a aconseguir objectius
comuns. En promoure la interacció social a l'aula, els professors estan ajudant els seus
estudiants a desenvolupar habilitats socials que els seran útils en la seva vida diària i en el seu
futur professional.
En conclusió, l'article "Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender, para ser"
de Xavier Fontich i Santiago Fabregat es destaca la importància del diàleg i la conversa en el
procés educatiu i com la interacció social a l'aula pot tenir un impacte significatiu en
l'aprenentatge i desenvolupament dels estudiants. Els professors tenen un paper fonamental a
fomentar una cultura de diàleg i retroalimentació a l'aula i a ajudar els seus estudiants a
desenvolupar habilitats socials que els seran útils en la seva vida diària i en el seu futur
professional.
PARAULES CLAU:
- Diàleg
- Llenguatge
- Comunicació
- Interacció social
- Aprenentatge
PREGUNTA A L’AUTOR:
Creus que la interacció té una paper fonamental en el desenvolupament social i cultural? Per
què?
RELACIÓ EXPERIÈNCIA PERSONAL AMB LA LECTURA:
Quan feia 6è de primària al principi de curs, la professora, amb la nostra ajuda, va escollir un eix
per tractar al llarg del curs. Ens va posar diferents opcions a la pissarra i els alumnes vam haver
de triar-ne un, vam escollir treballar la fauna i la flora de l'entorn.
La professora va començar la primera sessió preguntant-nos als alumnes quins animals i plantes
coneixíem que estiguessin al voltant de poble. Després d'això, va dividir la classe en petits grups
perquè poguéssim discutir sobre el tema i arribar a conclusions com a grup.
Cada grup va poder presentar les seves idees davant de la classe i la professora va facilitar una
discussió més profunda per assegurar que tots nosaltres entenguéssim bé els diferents aspectes
i tipologies d'elements de la natura que havia presentat cada grup.
La professora fomentava la participació de tots els alumnes en la presentació, preguntant a
alguns alumnes què en pensaven sobre la gran majoria d'animals i plantes que hi havia i sobre
tots aquells aspectes que estaven sorgint. No obstant això, també va fer un seguit de preguntes
i va comprovar si la resta de la classe estaven d'acord o no.
Finalment, la professora va demanar als alumnes que proposéssim algunes accions que podríem
prendre per ajudar a lluitar contra la desforestació i la caça.
Aquesta activitat va promoure la reflexió i l'acció dels alumnes, i també va fomentar la creativitat
i la capacitat per a pensar sobre quin era l'entorn que ens envoltava i els diferents aspectes que
el podien afectar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada