dilluns, 27 de març del 2023

LECTURA 01

ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABÑAR PARA PENSAR, PARA APRENDRE, PARA SER... 

1. RESUM 
L’article parla sobre la importància de les escoles, per la socialització dels alumnes, amb el seu entorn. La interacció amb els altres és un motor de l’aprenentatge, ja que podem aprendre dels nostres iguals i dels nostres adults i petits. Per tant, el pensament col·lectiu proporciona beneficis quan l’infant ha de pensar en solitari o individualment. En l’article s’expliquen diferents propostes educatives d’alguns mestres a diferents edats per treballar la interacció oral entre els alumnes, de totes les edats. Aquestes interaccions serveixen per aprendre els uns dels altres. També trobem propostes a l'aula, per treballar la forma dels diferents escrits, en edats entre 6-16 anys, és necessària aquesta interacció. Però també és necessària una educació més explícita, referent a aquest tema. Podem utilitzar aquesta interacció amb els infants per saber que és el que coneixen dels diferents textos, però el que no sàpiga'n no ho podran aprendre per la socialització amb els companys. Perquè són textos acadèmics, que no s'utilitzen fora de contextos formals. Per tant, aquesta socialització pot ajudar a saber d'on hem de partir, per poder oferir als alumnes el màxim aprenentatge, sobre aquest tema. Hi ha una proposta que combina la interacció oral per crear textos en grup. El fer un text de forma grupal, implica diferents opinions de com expressar una mateixa idea. Totes les membres del grup tenen diferents opinions d'expressar una mateixa idea i es poden reescriure diverses vegades fins a trobar entre totes la més adient en el context. Això proporciona una riquesa per les alumnes, perquè poden incorporar noves formes d'expressar-se de manera escrita. També implica, que no sempre sigui l'objecte final el més adient, però ensenya als alumnes que gràcies a la interacció poden aprendre dels iguals. Aquest article, exposa diverses propostes d’interacció per poder remarcar que si es tanquen les escoles en l’etapa de la pandèmia, aquesta interacció social es perdrà i és molt important per al desenvolupament, tant social, com cognitiu dels infants. 

2. INTERROGANTS PER L’AUTOR 
- Com podem expressar la importància del discussió, als alumnes, més que la importància del resultat? Perquè la riquesa de l’expressió oral es troba a la discussió. 

3. COMENTARI PERSONAL 
Hi ha diverses propostes que m'han recordat algunes activitats que jo vaig fer com a alumnes. Una d'elles, tracta de gravar-se parlant d'una discussió i trobar una solució final, em recorda a un treball que faig fer a quart de primària. Aquest treball consistia a fer grups i gravar-nos mentre cuinàvem, explicant la recepta que anàvem a fer. Aquesta activitat, podia estar molt preparada o fer-la en el moment. El meu grup va voler estructurar el que faria cada membre, però a l'hora de gravar va ser molt espontani. Aquesta activitat, com la que s'explica en el text, ens va permetre aprendre expressions o formes d'expressar-nos de les altres membres del grup. Em va semblar molt interessant una de les propostes dels més petits, perquè m'he sentit identificada. Una proposta on els infants parlen entre ells sobre un conte. Aquesta proposta la relaciono amb una que vaig viure a la meva classe d'infants de 2-3 anys, on hi havia un alumne que estava mirant un conte i va identificar la primera lletra del seu nom, els altres no la coneixien. Ell els va expilar que els nostres noms tenen lletres i el seu començava amb aquella. A partir d'aquí la meva companya i jo, els hi van escriure el seu nom i van poder mirar si algú més compartia aquella lletra. Aquí podem veure, com els infants expressen allò que senten i creen curiositat als altres. M’ha sorprès la importància de la discussió, més que la del resultat. Perquè com alumne, pensava que el més important era la solució. Gràcies a aquest article, he entès que la riquesa de l’expressió oral i escrita es troba en la discussió i no tant en el resultat. 

 4. IMATGE: 

 FONT: Grups Interactius. (s. f.). Escola Agnès de Sitges. https://agora.xtec.cat/ceip-agnesdesitges/grups-interactius/ 

5. ETIQUETA 1: Carrasco Mora, Victoria 

6. ETIQUETA 2: Fontich, Xavier & Fabregat Barrios, Santiago. (2021). Escuela e interacción social: Hablar para pensar, para aprender, para ser.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...