dilluns, 27 de març del 2023

Lectura 01

Lectura 01 Fontich & Fabregat: “Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender para ser”


La lectura “Escuela e interacción social: hablar para pensar, para aprender para ser” està escrita per dos professors d’universitat, en el qual s’analitzen reflexions i interaccions que hi ha a dins de l’aula dels alumnes d’una escola i institut d’entre 4 i 16 anys.


Ens expliquen la importància del pensament i el llenguatge, en el qual he pogut veure els beneficis que comporta treballar en comunitat per fomentar aquests dos punts, i a no fer-ho individual. Els mateixos alumnes afirmen que han gaudit més de l'experiència i han obtingut més aprenentatges que fer-ho ells sols, dient que mai haguessin arribat a fer certes comparacions si no s'hagués compartit les conclusions amb els companys. Estratègies com fer debats on s'afavoreixi la parla de tots els components per motivar l'expressió oral, o treballar en grups reduïts fent de mestres és l'èxit per treballar-ho. Aquest últim consisteix a fer un text on s'ajudin entre ells a escriure-ho, tots aportant idees, gramàtica, diferents punts de vista... és una bona iniciativa i motivació per aprendre tots junts en cooperació treballant els dos conceptes inicials: el pensament i el llenguatge.


Tot això és gràcies a l'esforç i constància de l'equip de mestres que motiven per aprendre a pensar per ells mateixos. La preocupació de les tecnologies és tan gran que van arribar a fer una investigació i van veure la gran capacitat i competència que tenien els alumnes en saber utilitzar els diferents gèneres discursius segons quines circumstàncies.


Vaig viure una experiència molt significativa durant l'estada de les pràctiques que va molt arrelada a aquesta lectura. L'escola treballava per projectes i una de les assignatures era l'activitat d'investigació en el qual tracta temes que els infants volen resoldre perquè els hi genera inquietuds i troben la resposta a través de la investigació. Inicialment, debaten quina serà la qüestió i fan una pluja d'idees de coses per contestar la pregunta. En aquest cas, la pregunta va ser: Com és que a l'hivern el dia és més curt i a l'estiu és més llarg? En una de les activitats consistia a agrupar-se en grups de tres persones: una persona representava el Sol, altre la Lluna i l'altre el planeta Terra, tots tres amb els seus respectius moviments i com ells creien que era la millor manera de fer-ho per representar-ho teatralment. Quan el grup ho acabava de representar, se li preguntava a la classe qui feia cada paper, d'aquesta manera s'avaluava els component del grup i també els altres que estan mirant. De vegades algun grup s'oblidava de fer algun moviment, aleshores les mestres preguntaven al públic qui havia desenvolupat cada paper i si estava complet el que havien fet, si la resposta era negativa se li deia el que havien fet malament i ho tornaven a representar per comprovar si ho havien entès.


Ho he relacionat amb aquesta vivència perquè vaig viure en primera persona el significat de treballar conjuntament, compartint coneixements entre uns i altres, i deixant que el mestre sigui un guia i un reforç positiu per continuar endavant.



Pregunta: Els alumnes més vergonyosos i insegurs, s’ha vist un canvi de participació? Mostrava més seguretat a l’hora d’enfrontar-se al públic?

Paraules clau: Llenguatge, coneixement, col·laboració i pensar


Font

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...