dilluns, 27 de març del 2023

Lectura 01

La lectura comença fent referència en la importància de l’escola com a agent socialitzador, exposant una sèrie de cassos dins d’un estudi realitzat on es desenvolupen diverses interaccions rellevants per afavorir al desenvolupament dels infants i al seu aprenentatge.

Aquestes interaccions demostren que a través dels projectes de treball afavorim la comunicació entre els alumnes. S’exposen diàlegs i reflexions reals on ens descriuen intercanvis sorgits amb l’objectiu de desenvolupar el pensament filosòfic.

En un dels paràgrafs de la lectura ens parlen sobre els estudis socioculturals i com aquests, demostren la relació entre pensament i llenguatge. L’article ens parla d’un autor, Vygostky, que fa referència al desenvolupament cultural, ens diu que passa per dues fases, la primera a nivell social i després a nivell individual.

Les discussions són essencials dins l’aula i cal tenir-les en compte en els debats, l’autor fa referència a la importància de la qualitat i les regles bàsiques que s’han de dur a terme. Un altre dels recursos que ens parla és l’ús d’un diari per expressar les reflexions individuals. La importància del treball en grup també està molt present en l’article ja que forma part de l’aprenentatge del llenguatge, entre altres. Segons Castellà, el llenguatge humà és creativitat, dur a terme, procés, conversa, etc.

El discurs oral i el text escrit poden retro alimentar-se, construint així un potencial epistèmic més desenvolupat, la combinació d’un i altre afavoreix a l’aprenentatge tenint en compte la diversitat a l’aula.

És important que els adults donem opinions amb respostes argumentades ja que estarem influint a que els alumnes també ho facin. Aprendre segons el interaccionisme sociodiscursiu significa integrar-se progressivament en una comunitat de discurs on parlen de temes diversos i de diverses maneres.

La reflexió metacognitiva durant el procés és important per ajudar als alumnes a donar sentit el que han llegit. Els textos, son diversos i no tots s’escriuen de la mateixa manera, la idea s’adquireix a través de l’intercanvi i la participació comunicativa.

L’article fa referència a la socialització perquè ens proporciona sabers, debatre i intercanviar idees ajuda a adquirir coneixements a través de la socialització.

Hi ha un estudi sobre si les tecnologies fan que els alumnes escriguin pitjor. Escriure correctament és respectar els generes tenint en compte el context. No tots els generes s’aprenen espontàniament, hi ha d’altres que han de ser objecte d’un ensenyament explícit.

Al final de l’article ho enfoca més al rol dels alumnes i com en situacions concretes assoleixen el rol de mestre i elaboren un procés que es du a terme entre tots i totes. Això provoca un aprenentatge dinàmic, que és modificable a través de les aportacions dins del diàleg. El resultat final que observem, pot no mostrar el procés de la discussió el qual és rellevant per l’aprenentatge, per tant, també hauria de ser avaluat. Per últim, fa esment de la influència dels adults i educadors en els coneixements i com l’escola també juga un paper fonamental amb espais de treball personal i en grup.

 

Amb quines propostes relacionades amb el discurs oral i escrit es pot afavorir a l’aprenentatge en diferents àrees o competències?

M’hagués agradat més informació sobre el procés de metacognició per tal de reconèixer el sentit a allò que llegeixen els alumnes.


Relacionant la lectura amb algun aspecte rellevant de la meva vida personal, m’agradaria compartir el fet que he treballat a dues llars d’infants amb metodologies diferents i això ha fet que pugui observar el desenvolupament lingüístic dels infants i com influeixen les intervencions de les educadores. Vaig adonar-me que la comunicació és natural i moltes vegades sorgeix de manera espontània.

En una de les llar d’infants, treballen a través de projectes per contes, cançons, dites, poemes i música. Considero que plantejar propostes dinàmiques és rellevant per la participació dels infants i penso que els recursos musicals ho són, ja que afavoreixen a l’estimulació de diferents àrees d’aprenentatge. He observat doncs, com l’actitud, la iniciativa i el vocabulari dels infants hi és present, entre ells i elles busquen la manera de comunicar-se i aquest fet, és molt enriquidor i significatiu.

A la segona llar d’infants s’implementava una metodologia diferent. La música tot i així estava present, encara que es donava tanta importància a afavorir la capacitat lingüística concretament, de la parla.

Aquest fet, suposava dues visions totalment diverses, en entorns amb similituds i diferències. El vocabulari ha d’estar present dins l’aula i hem d’estimular i oferir reptes als infants per tal que adquireixin habilitats per desenvolupar-se. L’entorn és un agent socialitzador rellevant dins del procés d’aprenentatge dels infants.


 ESCOLA, INTERACCIÓ, SOCIALITZACIÓ, COLABORACIÓ


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...