Síntesi de la lectura.
Aquesta lectura anomenada “Escuela e interacción social. Hablar para pensar, para aprender, para ser.” ens parla sobre el paper que té la interacció dels infants en el dia a dia a les escoles, és a dir, en la realització de les activitats, les explicacions del mestre i la parla dels infants.
Així doncs, com bé defineix la UNESCO, les escoles són centres d’interacció humana, ja que són els primers agents a desenvolupar aquesta interacció en les aules. Per això, si les escoles tanquessin, molts nens perdrien el contacte social i la interacció.
D’aquesta manera, com que la interacció és un dels principals motors de l’aprenentatge de l’alumne i ajuda al seu desenvolupament social i cognitiu, en la lectura es plantegen diferents situacions on la interacció té més o menys pes a l’hora de dur a terme les classes.
A partir dels casos “El habla y el proceso de pensar”, “Hablar y interpretar”, “Hablar sobre los formatos en que nos comunicamos”, “Hacer que el texto que escribamos se mueva” i “Hablar para ser: lo que uno es pertinente.”, observem com en una classe els alumnes han de saber fer una bona utilitat de la interacció per poder trobar solucions als problemes plantejats. D’aquesta manera, els alumnes, gràcies a la interacció, troben solució a quins són els complements del verb, quines paraules són les més adients, etc.
En resum, observem com la interacció en els diferents espais educatius fa que la construcció de reflexió i coneixement augmenti en els infants.
Relació d’algun aspecte amb la nostra vida, altre assignatura, etc.
Després d’haver llegit aquesta lectura, m’agradaria destacar el paper que ha tingut la interacció al llarg del meu curs escolar.
Quan vaig començar primària l’escola encara estava protagonitzada per unes metodologies tradicionals, és a dir, activitats en paper, poca importància del joc lúdic, utilització dels llibres de text, etc. Tots aquests elements van ser els que em van acompanyar durant l’educació primària i l’Educació Secundària Obligatòria.
No obstant això, quan vaig acabar l’Educació Secundària Obligatòria vaig començar un cicle formatiu de grau superior enfocat en l’Educació Infantil. Així doncs, va ser en aquell moment quan la interacció va començar a estar present en les meves classes.
Al començar el cicle, els mestres van treballar per aconseguir crear un gran vincle afectiu entre tots els alumnes a partir de dinàmiques de joc, pràctiques a l’aula i debats en grup. Aquell element va cobrar vida en les relacions socials de la nostra classe.
Tanmateix, la interacció formava part de cada activitat que es realitzava a l’aula, ja fossi en gran grup o en petits grups. Entre tots i totes, buscàvem interactuar i debatre per poder trobar solucions a allò que el mestre ens plantejàvem, ja que cada interacció que fèiem formava part del nostre aprenentatge.
Per aquest motiu, tenint en compte aquesta experiència i com podem aprendre a partir de les relacions socials i la interacció, aquesta lectura m’ha impactat molt i ara tinc molt present que com a futurs professionals de l’educació infantil hem de tenir molt en compte la interacció en l’aula i hem de trencar amb les metodologies individuals, ja que cada aprenentatge que els nostres infants faran al dia estarà vinculat amb un moment d’interacció.
Formular una pregunta a l’autor.
Com creus que es caracteritza la interacció en la primera infància? Quins són els primers indicadors d’interacció?
5 paraules claus del text com a elements importants.
Interacció.
Socialització.
Aprenentatge.
Diàleg.
Parlar per aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada