La lectura de “Escuela e interacción social: Hablar para pensar para aprender, para ser” de Xavier Fontich i Santiago Fabregat Barrios tracta sobre la importància de la interacció i el contacte social per a l’aprenentatge. Per fer-ho, exposa cinc casos reals que han ocorregut en un centre educatiu.
En el primer cas, veiem la rellevància de la retroalimentació del text escrit i el discurs oral. La discussió i el diàleg són gairebé més importants que el resultat final, i també ha de ser objecte d’avaluació. El segon tracta sobre la comprensió lectora, observem com aquesta s’assembla a un diàleg intern que ens permet relacionar els aspectes del text entre ells per entendre el que llegim i donar-li sentit. A continuació, el tercer cas mostra com actualment, degut a les tecnologies i les xarxes socials, els textos escrits, l’ortografia i la producció de textos s’han vist afectats. Però, no vol dir que cada vegada escrivim pitjor, sinó que depenent del context hem de respectar les característiques d’aquest. El quart, reflecteix els beneficis de la col·laboració entre iguals per l’aprenentatge. En el treball cooperatiu s’aprèn entre tots, independentment del nivell de cadascú, ja que es donen diferents punts de vista i es comparteixen opinions. Per tant, el resultat final de la tasca acostuma a ser de millor qualitat. Finalment, el cinquè cas exposa la influència de l’escola en els coneixements dels infants i recalca la importància de respectar als infants intel·lectualment.
En conclusió, com a docents hem de conèixer la rellevància de la socialització en l’educació i aplicar-ho a l’aula, ja que és essencial aprendre en col·laboració amb els altres. Per tant, està a la nostra mà i és responsabilitat nostra efectuar canvis que permetin potenciar la interacció entre l’alumnat als centres educatius.
Als autors del text els hi formularia les següents preguntes:
o Quins beneficis aconsegueix la interacció entre iguals en l’àmbit oral?
o Quins canvies s’haurien de fer a les aules per possibilitar una major socialització?
La lectura m’ha semblat molt interessant, ja que actualment s’estan fent canvis en el sistema educatiu per deixar de banda el sistema tradicional i apostar per metodologies més innovadores que aconsegueixen millors resultats acadèmics en l’alumnat. Per tant, potenciar la interacció entre els infants és un canvi a incorporar a les aules amb més força per passar de la individualitat a la cooperació. A l’assignatura “Organització de l’espai, materials i habilitat docents” hem treballat sobre com organitzar el material i el mobiliari de les aules per potenciar el treball cooperatiu i col·laboratiu. Durant la meva etapa d’escolarització les aules tenien les taules mirant a la pissarra i no tenies cap mena d’interacció amb els companys i les companyes, ja que no els hi veies ni la cara. A poc a poc, això va canviant i ja trobem aules d’infantil i primària amb taules en cercle o mobiliari amb rodes per poder organitzar-lo segons la proposta plantejada.
Paraules clau:
o Interacció.
o Canvi.
o Socialització.
o Èxit acadèmic.
https://tuavance.com/como-promover-una-interaccion-social-positiva-entre-alumnos-en-un-salon-de-clases/.html
L’enllaç porta a un article de la web anomenada “Avance” que parla sobre la interacció social positiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada