Tasca 01: ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER
Síntesi lectura
Aquesta lectura pretén conscienciar de la importància de les escoles com a centres on tenen lloc interaccions socials i, per tant, té lloc l’aprenentatge. Aquestes interaccions socials són considerades el motor del desenvolupament social i cognitiu i també la forma en la qual ens adonem de les diferents interpretacions que fem del món que ens envolta. A més destaca la idea que és a través de les interaccions socials formem part del món, ja que som éssers socials i no podríem entendre la nostra existència com a éssers aïllats.
Una altra idea en la qual posa molt d’èmfasi el text és en el fet que l’oral s’ha d’ensenyar de la mateixa manera que s'ensenya l’escrit. Per tant, és rellevant posar-hi consciència en el procés d’ensenyament-aprenentatge d’aquest llenguatge i no només aprendre’l a través del procés de socialització espontani.
Al llarg del text podem veure diferents pràctiques o experiments que fan amb els alumnes i és interessant veure com ells mateixos a través de les diferents propostes d’aprenentatge que se’ls fa milloren el seu oral en tant que adquireixen sinònims, adjectius o altres formes d’estructurar una oració.
Per acabar, és rellevant dir que els infants han de conèixer la importància d’aprendre els dos tipus de llenguatge per tal que estiguin motivats i encoratjats a aprendre’ls.
Relació d’algun aspecte que rellevant i relacionar-ho amb alguna assignatura o amb alguna experiència de la nostra vida personal.
A la lectura s’exposen diferents situacions en les quals els alumnes han de millorar un text o una frase escrita utilitzant un altre vocabulari. Per fer-ho, tenen converses orals, malgrat que parteixin d’un text escrit.
La meva trajectòria acadèmica ha estat la mateixa. Quan anava a l’ESO ens ensenyaven l’estructura dels diferents tipus de textos i també parlàvem del debat. Això no obstant, dedicàvem molt més temps a practicar l’estructura dels textos escrits abans que de l’oral com podria ser el debat. Val a dir que més tard van començar a fer una assignatura a la meva escola que era “oratòria”. Malgrat que la finalitat de l’assignatura fos parlar en públic davant dels companys (ja que era un grup reduït perquè només una part de la classe ho feia), el que realment feien era fer un munt d’activitats escrites com ara preparar una entrevista, buscar informació sobre algun personatge rellevant o preparar diàlegs més informals entre dues persones per a exposar-los a l’aula posteriorment.
Com deia, les activitats proposades guiaven l’objectiu principal de l’assignatura, però potser hi ha alguna forma de practicar l’oral sense haver de fer aquest pas previ, no?
El mateix passa amb una assignatura que vam fer l’any passat. A CIE, vam haver de fer una exposició oral important en la qual representava que érem directores d’un centre educatiu. Totes les sessions d’aquesta activitat ens van servir per construir aquesta exposició final. Val a dir que sí que dedicàvem temps a veure com parlaven algunes persones polítiques per exemple i havíem de detectar aquells aspectes que no eren propis del context, però gairebé cada setmana havíem de fer una entrega escrita sobre el tema per exemple de la nostra exposició, els arguments que faríem servir, l’ordre que tindria…
En definitiva, encara que potser vulgui conèixer alguna forma de treballar l’oral sense haver de contemplar l’escrit, a causa de la importància de l’escriptura per estructurar les nostres idees, és difícil ensenyar l’oral sense tenir present l’escrit. Val a dir que és difícil quan parlem amb alumnes grans que han de fer exposicions importants, això no obstant, a infantil es pot treballar l’oral prescindint de l’escrit.
Pregunta
Totes les activitats i experiments proposats a la lectura són per treballar l’oral partint de la base de l’escrit. De quina manera es pot treballar l’oral sense tenir present l’escrit? Entenent l’oral en un registre formal i en un registre informal.
Paraules clau:
llenguatge oral - llenguatge escrit - interacció - interpretació - motor d’aprenentatge
A continuació deixo un enllaç molt interessant que tracta sobre la importància de l'oral i dona diferents raons de per què s'ha d'ensenyar en etapes primerenques a l'Educació Infantil. Val a dir que força aspectes que tracta aquest article els hem comentat amb la Dolors en el Bloc III.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada