LECTURA 1
ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR
PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER
1.
Síntesi de la lectura.
En aquesta
lectura anomenada "Escola i interacció social" podem observar com els
autors (Xavier Fontich i Santiago Fabregat) exposen, mitjançant exemples reals,
la seva visió sobre la importància de l'àmbit social en l'educació de les
persones en edat escolar. En cadascun dels apartats, els quals tracten de
diferents aspectes, però tots ells fan referència a la parla, s'exposa un
exemple de com la interacció social influeix en l'aprenentatge i en
l'adquisició de nous coneixements per part de l'alumnat.
En primer
lloc, es destaca com no és només el text escrit el que retroalimenta i
incrementa el potencial de la llengua, sinó que mitjançant el discurs oral i
les interaccions entre l'alumnat aconsegueixen aprendre els uns dels altres, la
qual cosa afavoreix les seves capacitats intel·lectuals i el seu
desenvolupament cognitiu. A més, aquestes situacions de diàleg generen un espai
propici a donar opinions personals i enriquir-se de nous coneixements. Tot i
això, es destaca que cal tenir en compte que a vegades l'ensenyament ha de ser
explícit i no simplement espontani, és a dir, fa falta barrejar una
socialització espontània amb gèneres discursius com per exemple informes,
exàmens, etc.
En segon
lloc, es fa un breu incís sobre les noves tecnologies, com aquestes influeixen
en l'escriptura dels nens i nenes, donant a entendre que el veritable problema
no són aquestes, sinó el domini de gèneres concrets, siguin orals o escrits. És
aquí on s'ha de valorar que si en algun cas la socialització espontània és
dèbil o inexistent, ha de ser reforçada per l'escola.
Per acabar,
s'esmenta que l'espai social és el que permet no tan sols construir el
coneixement, sinó sobretot entendre que és essencial aprendre a fer això en
col·laboració amb la resta. A més, s'ha de donar més importància al rol docent,
el qual ha d'estar implicat i capacitat per a proporcionar coneixements i
valors rics mitjançant el diàleg i, sobretot, aconseguir les destreses
necessàries en l'alumnat. A més, el docent és el principal referent dels més
petits i ha d’ajudar-los a veure que els seus
pensaments també són vàlids i que no passi com l’exemple 5. Cal destacar
també que, l'escola ha de potenciar espais per a treballar de manera personal,
però també grupal, afavorint el coneixement dinàmic mitjançant la interacció
social, la qual és essencial per al creixement i desenvolupament dels
aprenentatges dels més petits.
2. Relació amb la vida
personal.
En relació
amb la meva vida personal, puc afirmar com la interacció social ha influït de
manera directa no només en els meus coneixements educatius i d'aprenentatge,
sinó també en la meva manera de ser en àmbit personal.
Des de
petita, he sigut una nena bastant tímida, on em costava molt interaccionar amb
persones que no coneixia. Això em dificultava moltes vegades a l'hora de
poder-me comunicar o expressar els meus pensaments o demandes. Però amb el
temps, l'ajuda de l'escola i la gent que he tingut al meu voltant, he pogut
obrir-me més i fer que la interacció social em proporcioni molts aspectes favorables,
tant en l'àmbit acadèmic com en el personal.
Tot això no
només ho he viscut quan era petita, sinó que gràcies a les experiències com a
docent en diferents escoles, he pogut veure i analitzar com el llenguatge oral
afavoreix als infants a poder desenvolupar les seves capacitats de manera més
completa. Com a docent, sempre he intentat mantenir una conversa entre
adult-infant per tal que l'infant pugui deixar anar els seus pensaments i
opinions, no només perquè desenvolupi la seva parla, sinó perquè es senti
escoltat i valorat. A més, trobo essencial que entre companys i companyes hi
hagi una interacció tant dins com fora de l'aula, afavorint el coneixement
dinàmic i la socialització, la qual cosa enriqueix el desenvolupament cognitiu,
cultural, entre molts altres aspectes.
De fet, fa un
parell de setmanes, em va sorgir una situació a l'escola on treballo molt
semblant a un dels exemples de la lectura (número 4), on un grup d'infants
mantenia una conversa sobre la formulació d'un text que havien d'escriure per
una exposició oral. Rebatien sobre com dir certes paraules, on uns creien que
era convenient una manera i els altres un altre. Jo, com a docent, vaig fer-los
entendre que cap opció és menys valida que l'altre i que sobretot, amb
comunicació i destresa, aconseguirien posar-se d'acord i trobar la paraula que
més s'adeqüi al text.
En resum,
m'adono cada vegada més de la gran importància que té l'escola i tots els
espais socials en l'aprenentatge i en l’adquisició de coneixements nous i que,
com a futura educadora he de tenir clar que, l'entorn ha de propiciar als més
petits activitats productives i deliberades en què ells i elles puguin
participar per arribar així progressivament a dominar eines i practiques
culturals per afavorir el seu desenvolupament. Així doncs, aquesta lectura m’ha
fet ser encara més conscient d’aquests aspectes i sobretot, m’ha semblat molt
interessant el fet de poder veure cada apartat amb diferents exemples reals.
3. Formular pregunta.
Com haurien d’influir o
ajudar les famílies per tal de fomentar la interacció social en els infants fora
de l’escola?
4. Paraules clau com a termes
importants.
a.
Interacció social
b.
Llenguatge
c.
Aprenentatge
d.
Escola
e. Respecte intelectual
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada