dilluns, 27 de març del 2023

Tasca 01: lectura

 

LECTURA 1

ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER


 

1.       Síntesi de la lectura.

En aquesta lectura anomenada "Escola i interacció social" podem observar com els autors (Xavier Fontich i Santiago Fabregat) exposen, mitjançant exemples reals, la seva visió sobre la importància de l'àmbit social en l'educació de les persones en edat escolar. En cadascun dels apartats, els quals tracten de diferents aspectes, però tots ells fan referència a la parla, s'exposa un exemple de com la interacció social influeix en l'aprenentatge i en l'adquisició de nous coneixements per part de l'alumnat.

 En primer lloc, es destaca com no és només el text escrit el que retroalimenta i incrementa el potencial de la llengua, sinó que mitjançant el discurs oral i les interaccions entre l'alumnat aconsegueixen aprendre els uns dels altres, la qual cosa afavoreix les seves capacitats intel·lectuals i el seu desenvolupament cognitiu. A més, aquestes situacions de diàleg generen un espai propici a donar opinions personals i enriquir-se de nous coneixements. Tot i això, es destaca que cal tenir en compte que a vegades l'ensenyament ha de ser explícit i no simplement espontani, és a dir, fa falta barrejar una socialització espontània amb gèneres discursius com per exemple informes, exàmens, etc.

 En segon lloc, es fa un breu incís sobre les noves tecnologies, com aquestes influeixen en l'escriptura dels nens i nenes, donant a entendre que el veritable problema no són aquestes, sinó el domini de gèneres concrets, siguin orals o escrits. És aquí on s'ha de valorar que si en algun cas la socialització espontània és dèbil o inexistent, ha de ser reforçada per l'escola.

 Per acabar, s'esmenta que l'espai social és el que permet no tan sols construir el coneixement, sinó sobretot entendre que és essencial aprendre a fer això en col·laboració amb la resta. A més, s'ha de donar més importància al rol docent, el qual ha d'estar implicat i capacitat per a proporcionar coneixements i valors rics mitjançant el diàleg i, sobretot, aconseguir les destreses necessàries en l'alumnat. A més, el docent és el principal referent dels més petits i ha d’ajudar-los a veure que els seus  pensaments també són vàlids i que no passi com l’exemple 5. Cal destacar també que, l'escola ha de potenciar espais per a treballar de manera personal, però també grupal, afavorint el coneixement dinàmic mitjançant la interacció social, la qual és essencial per al creixement i desenvolupament dels aprenentatges dels més petits.

 


2.    Relació amb la vida personal.

En relació amb la meva vida personal, puc afirmar com la interacció social ha influït de manera directa no només en els meus coneixements educatius i d'aprenentatge, sinó també en la meva manera de ser en àmbit personal.

 Des de petita, he sigut una nena bastant tímida, on em costava molt interaccionar amb persones que no coneixia. Això em dificultava moltes vegades a l'hora de poder-me comunicar o expressar els meus pensaments o demandes. Però amb el temps, l'ajuda de l'escola i la gent que he tingut al meu voltant, he pogut obrir-me més i fer que la interacció social em proporcioni molts aspectes favorables, tant en l'àmbit acadèmic com en el personal.

 Tot això no només ho he viscut quan era petita, sinó que gràcies a les experiències com a docent en diferents escoles, he pogut veure i analitzar com el llenguatge oral afavoreix als infants a poder desenvolupar les seves capacitats de manera més completa. Com a docent, sempre he intentat mantenir una conversa entre adult-infant per tal que l'infant pugui deixar anar els seus pensaments i opinions, no només perquè desenvolupi la seva parla, sinó perquè es senti escoltat i valorat. A més, trobo essencial que entre companys i companyes hi hagi una interacció tant dins com fora de l'aula, afavorint el coneixement dinàmic i la socialització, la qual cosa enriqueix el desenvolupament cognitiu, cultural, entre molts altres aspectes.

 De fet, fa un parell de setmanes, em va sorgir una situació a l'escola on treballo molt semblant a un dels exemples de la lectura (número 4), on un grup d'infants mantenia una conversa sobre la formulació d'un text que havien d'escriure per una exposició oral. Rebatien sobre com dir certes paraules, on uns creien que era convenient una manera i els altres un altre. Jo, com a docent, vaig fer-los entendre que cap opció és menys valida que l'altre i que sobretot, amb comunicació i destresa, aconseguirien posar-se d'acord i trobar la paraula que més s'adeqüi al text.

 En resum, m'adono cada vegada més de la gran importància que té l'escola i tots els espais socials en l'aprenentatge i en l’adquisició de coneixements nous i que, com a futura educadora he de tenir clar que, l'entorn ha de propiciar als més petits activitats productives i deliberades en què ells i elles puguin participar per arribar així progressivament a dominar eines i practiques culturals per afavorir el seu desenvolupament. Així doncs, aquesta lectura m’ha fet ser encara més conscient d’aquests aspectes i sobretot, m’ha semblat molt interessant el fet de poder veure cada apartat amb diferents exemples reals.

3.     Formular pregunta.

Com haurien d’influir o ajudar les famílies per tal de fomentar la interacció social en els infants fora de l’escola?

4.     Paraules clau com a termes importants.

a.       Interacció social

b.       Llenguatge

c.       Aprenentatge

d.       Escola

e.    Respecte intelectual

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...