dilluns, 24 d’abril del 2023

ACTIVITAT 3 - ANÀLISI DEL DISCURS: La parla a casa i a l’escola

Observa aquests diàlegs. Es desenvolupen en dos contextos diferents: a casa i a l'escola. Compareu els següents aspectes 

Activitat 3: La parla a casa i a l’escola 

1. Els torns: qui son els participants?, com intervenen?, qui porta la conversa?, com es desenvolupa?, quin rol hi tenen els adults? 

Els participants en el primer diàleg són l’Ana, el pare, la mare i l’avi i en el segon diàleg parla la mestra, la Laura, el Pedro i l'Andrea.  

 

En el primer diàleg la conversa la porten els pares de l'Ana i en el segon diàleg el porta la mestra.  

 

El primer diàleg es desenvolupa a causa que a l’Ana se li trenca la caixa de música. En el segon mitjançant una entrevista pels pares i mares, l’Ana relaciona que el pare del Miguel és veterinari com el seu avi i cura els animals igual que a la caixa de música. 

 

Els que porten la conversa són els adults, el rol el dels pares. El rol de la mestra és establir torns. 

2. El repertori lèxic: com és el vocabulari?, hi ha problemes d'intercomprensió? 

El vocabulari és diferent en funció de l'edat. Els infants tenen un vocabulari menys desenvolupat quant a tecnicismes, és menys formal. 
 
Hi ha problemes d'incomprensió entre professora i infants i també entre els mateixos infants. 
 
Hi ha algun moment, en que fins i tot la professora exposa que no ho entén: "No sabemos...no entendemos..., pero Ana nolo explica a ver. ¿Q va a arreglar tu abuelo? ¿O es tu abuela?" 
 
Sembla que l'Ana entén el que explica per què és el seu context, i es pensa que tothom l'entén igual, però no és així. Als altres els cal context i una bona explicació per entendre la situació.  

 

3. L’elaboració sintàctica: quina és l'extensió de les oracions?, quin és l'ús dels temps verbals? 

Les oracions que s’observen en els diàlegs són curtes i senzilles sintàcticament pel que fa als personatges que són infants. En canvi, les oracions que fan els adults són més elaborades, extenses i complexes sintàcticament.   

 

En general, en els dos diàlegs el temps verbal que utilitzen és el present, ja que es troben en l’ara i aquí. Tot i això, quan es refereixen a alguna cosa que ha passat anteriorment o que passarà en el futur, utilitzen el temps verbal en passat quan la mara diu: ¡Como cuando fundimos el chocolate el otro día! i, futur quan la mestra diu: ¿por qué llorarán?”. 

4. El context: quin és el context de cada situació?, com aquest context es fa present en cada conversa? 

 

En el diàleg podem trobar dues situacions diferents; a la primera situació apareixen quatre personatges (l’Ana, la mare, el pare i l’avi) i a la segona apareixen la mestra i els alumnes. 

A la primera situació parlen de què s’ha trencat la caixa de música i de com poden arreglar-la i finalment truquen a l’avi per demanar-li si la pot arreglar ell. Acaben la conversa parlant de què l’avi sap arreglar coses i fins i tot curar animals, ja que era veterinari. L’Ana acaba associant que com el seu avi era veterinari podrà “curar” la caixa de música, igual que cura els animals. 

A la segona situació l’Ana és  a l’escola i amb els companys de classe i la mestra van a preparar una entrevista per un pare que és veterinari. En aquest moment, l’Ana explica que el seu avi també és veterinari i que per això “curarà” la seva caixa de música. 

 

 

Per respondre poseu-vos en grups i feu una taula de dobles entrada. Després redacteu les respostes i les envieu a aquest formulari. Dividirem la classe en 4 grups i cadascun d'ells analitzarà les respostes d'una pregunta: aquestes respostes es troben en l'excel resultant. Posarem en comú les observacions i caldrà escriure'n un breu informe que penjarem al blog (recordeu, posant-hi les etiquetes de COGNOM I NOM &  TASCA 3). 

 

COMENTARI CONJUNT RESPOSTA 2: El repertori lèxic: com és el vocabulari?, hi ha problemes d'intercomprensió?

Síntesi general: Quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes? 

Segons el que hem pogut llegir de les respostes dels nostres companys, hem arribat a la conclusió que pel que fa a la segona pregunta, que parla sobre el repertori lèxic dels dos diàlegs a analitzar, és: 

    • El lèxic que utilitzen els infants és menys tècnic i és més reduït.  
    • En les dues situacions (a casa i a l’escola) el registre és col·loquial. 
    • El vocabulari està condicionat pel context. 
    • Els infants tenen problemes de comprensió, ja que el repertori lingüístic dels adults és més ric i els costa comprendre el que diuen a vegades (intercomprensió). 
    • Els infants confonen conceptes i això dificulta als adults entendre el que volen dir 
    • En general fan servir un vocabulari senzill. 
    • Els dos diàlegs són una conversa quotidiana. 
    • Al primer diàleg fan servir algunes paraules específiques del tema que tracten 
    • Necessiten ajuda per expressar-se, ja que encara no saben el significat de moltes paraules i necessiten l’ajuda i la guia del docent per fer les interaccions a l’aula. El docent intervé quan creu que no s'entén el que explica l’alumne fent preguntes per aclarir la conversa i la comprensió. 
    • Les converses són informals i espontànies. 

  1. Paraules clau: Quines 5 paraules clau identificaríem? 

    - Problemes d'intercomprensió.
    - Lèxic reduït. 
  • - Conversa quotidiana.

  • - Context. 

  • - Vocabulari senzill.



Font 1: Som nens de P1: Què podem fer? - EL RACO DEL MENUT. (2016, 7 octubre). Blocs de VilaWeb. https://blocs.mesvilaweb.cat/martaluque/som-nens-de-p1-que-podem-fer/ 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...