El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria
Resum de la lectura
Aquest article aborda la perspectiva sociocultural del diàleg a l'aula i la importància de la interacció social per a l'aprenentatge.
Essent així, el desenvolupament, un procés guiat i social, Fontich posa el repte i afirma que cal acompanyar i guiar els aprenentatges d'es d’un suport real a través de l’ensenyament dialògic que promogui un discurs compartit i horitzontal entre professorat i alumnes sense situacions misterioses on l’alumne hagi d’endevinar què vol el professor o buscar una resposta correcta. A partir d’aquí es comencen a introduir conceptes com “bastida” i “parla exploratòria” per aconseguir aquesta dialogística La bastida és entesa com el suport flexible i dinàmic que s’estableix col·laborativament entre alumnes i professors, on l’acompanyament forma part del procés dotant de progressiva autonomia. Aquest concepte va lligat amb la parla exploratòria, que permet crear una xarxa no restrictiva on la parla esdevé rol importantíssim, i s’ha de fomentar per part del professor, donant lloc a diàlegs reals. En aquesta parla, els alumnes es poden implicar “crítica però constructivament amb les idees dels altres”.
A l’article també es discuteixen els reptes específics de l'entorn escolar i l’autor es planteja com promoure un discurs compartit entre estudiants i professors.
Conclou suggerint que els professors haurien d'establir pautes explícites per a la discussió productiva i dissenyar activitats que promoguin el treball en grup i la reflexió. Apunta també la importància del rol del professor: guiar i facilitar la discussió productiva i crear una comunitat de recerca i aprenentatge.
Pregunta per a l’autor en base al text
Creus que el canvi de paradigma de la parla exploratòria (d’un model restrictiu amb preguntes tancades o falsament obertes al diàleg col·laboratiu i de parla exploratòria) és generacional? O es pot anar introduint progressivament a totes les aules?
Comentari personal
El text proposat m'ha semblat especialment interessant perquè em fa veure que realment l'educació està intentant canviar, i que si ho comparo amb quan jo cursava els estudis obligatoris, sembla que hi ha més interès en construir aprenentatges i no merament "passar de curs" en una oligarquia on els professors imparteixen conceptes, sense tenir en compte els alumnes ni el context en el qual es troben immersos. Un dels aspectes que més m'ha agradat ha estat la part de la parla exploratòria. Des que tinc ús de raó, les aules per mi sempre han estat un lloc tancat, on opinar era mal vist i on les preguntes obertes realment no eren obertes sinó totalment guiades i posteriorment analitzades tant per professorat com alumnat. Penso i defenso que tots aquests rituals restrictius no han fet més que anar tancant aquest aprenentatge en xarxa tant ric. M'ha sorprès positivament que aspectes com aquests avui dia s'estiguin treballant i hi hagi un esforç col·lectiu per canviar cap a millor.
Paraules clau
Bastida
Parla exploratòria
Ensenyament dialògic
Rol docent
Perspectiva sociocultural
Imatge + Enllaç amb la font de la imatge
Cicle, N. (2016). Francesc Trillas: La formiga segueix treballant el dia que la cigala s’estavella. L’Hora. https://www.noucicle.org/lhora/francesc-trillas-la-formiga-segueix-treballant-el-dia-que-la-cigala-sestavella/
Opcional: enllaç a alguna pàgina interessant que tracta el mateix tema
Educa en xarxa, un programa de ràdio de Torelló, el meu poble, que posa sobre la taula tot allò que pot interessar a la comunitat educativa i a les famílies.
Programa n.103: interseccionalitat.
Programa n.112: l’ecosistema educatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada