dimecres, 5 d’abril del 2023

ESCUELA E INTERACCIÓN SOCIAL: HABLAR PARA PENSAR, PARA APRENDER, PARA SER

SÍNTESI DE LA LECTURA
Aquesta lectura consisteix en reflexions d'interaccions que es reprodueixen a l'aula, essencials per a l'aprenentatge i el desenvolupament, fonamental per als infants. La primera interacció consisteix a fer una discussió on el contingut era el més important, més fins i tot que la solució, cosa que va estranyar a alguns infants "el lenguaje humano es sobre todo creatividad, elaboración, cambio, proceso dinámica, conversación e interacción".
A la segona interacció passa una cosa similar a l'anterior, no hi ha una resposta correcta, la finalitat és que l'infant s'expressi a través de respostes argumentades a partir dels indicis "la interpretación lectora se asemeja a un dialogo interno en el que relacionamos indicios, se discute el sentido i se escenifica socialmente i oralmente sin planificar pero situado y orientado".
Al tercer diàleg discuteixen el com poder començar un text sobre l'edat mitjana i saben que no tots els textos s'escriuen de la mateixa manera, ja són capaços de diferenciar entre gèneres discursius gràcies a la participació i socialització. La importància la té aquesta participació i socialització, més que la introducció en si "hay géneros muy formales que no pueden aprenderse solo por medio de la socialización espontanea, deben ser objeto de una enseñanza explicita"
En relació amb la quarta interacció, relacionada amb l'edat mitjana on discuteixen quina paraula és la més correcta i adient per formar el text prenent consciència de les diferents possibilitats del seu repertori lingüístic fent que s'enriqueixi, cosa molt important, més que la importància d'escriure una paraula o una altra al text "a pesar del rico intercambio, solo una opción puede escogerse al final, y en ocasiones, no necesariamente la más satisfactoria retóricamente"
Per últim, al cinquè i sisè diàleg són dos infants observant un petit fragment de text al costat d'uns dibuixos on un d'ells està ensenyant a l'altre on es veu reflectida la influència de l'escola i els sabers dels adults per potenciar els coneixements dels infants "En el primero, la escuela es la que marca lo que vale como saber homologable, lo que sugiere a la vez que lo que la escuela enseña es lo que se aprende y en el segundo, el alumno sabe hacer una cosa y le da estatuto de conocimiento válido, sin dejarse influir por el peso de la institución escolar o del adulto"
Com a conclusió, podem dir que la socialització juga un paper molt important en l'educació i és fonamental que les persones responsables treballin de la millor manera perquè això sigui possible. Llavors, és una pèrdua d'oportunitats el fet de tancar les escoles en un context de pandèmia global, que suposa la pèrdua d'escolaritat a milions d'infants al món. Hem de valorar i defensar també el paper del docent reflexiu, implicat i capaç de transmetre coneixement i valors per aquest esforç que fa experimentant, compartint i creant materials per gaudir i aconseguir una construcció d'aprenentatge facilitant i connectant experiències.

PREGUNTA A LA LECTURA
- Quina diferència hi ha en la interacció en la primera infància i en la segona infància? Es podria fer una interacció entre aquestes dues per un millor aprenentatge?

COMENTARI PERSONAL SOBRE LA LECTURA
Quan jo era estudiant, sobretot a la primària, recordo que fèiem molt pocs treballs en grup i poques vegades podies interactuar amb els companys perquè l'educació era molt tradicional on la mestra explicava i tots els alumnes estaven asseguts individualment escoltant-la. Quan la mestra ens indicava que faríem un treball en grup ens posàvem molt contents i entusiasmats perquè era una novetat i canviava molt la nostra rutina. A més, treballàvem amb més ganes i motivació, fent que la tasca que la mestra ens encomanava sortia d'allò més bé, gràcies a aquesta retroalimentació amb els companys, però sobretot gràcies a aquest estímul de poder gaudir d'estones amb els companys, la qual cosa era difícil en el nostre dia a dia.

PARAULES CLAU DE LA LECTURA
- Interacció
- Entorn
- Aprenentatge
- Parlar
- Comunicació
FONT: https://agora.xtec.cat/ceiplesmuralles/general/la-rotllana/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...