Parlar a classe: Aprendre llengua
En aquesta lectura l’autora, Anna Camps, considera l’aula com un espai d’aprenentatge cooperatiu on es desenvolupen les habilitats discursives dels infants.
Si mirem enrere, abans la gent només sabia parlar, només els més privilegiats es podien permetre aprendre a llegir i escriure i per tant el traspàs de la informació i coneixements depenien únicament de la memòria i de passar-los de generació en generació. En canvi, quan es va estendre l’escriptura a més quantitat de població es van poder emmagatzemar els coneixements en diversos documents escrits que podem consultar en l’actualitat.
Al 1970 el sistema educatiu espanyol i d’altres països propers van reconèixer la importància de l’assoliment de les quatre habilitats comunicatives: parlar, escoltar, llegir i escriure per tal ser una societat alfabetitzada. Aquest fet ens ha portat a que actualment les escoles fomentin l’aprenentatge lingüístic des de ben petits i començar a impartir continguts de lectoescriptura des d’I3.
Per començar, la llengua és l'instrument d'aprenentatge principal dels alumnes. L’escola és l’espai on els infants formen les seves primeres relacions socials i interactuen amb iguals, així com també amb adults fora del seu cercle familiar. Accions com explicar un conte, aixecar la mà per parlar, respectar el torn de paraula dels altres, decidir qui agafa un material primer, demanar permis per fer quelcom... ja estan potenciant l’escolta activa dels infants i enriquint el seu vocabulari.
Els mestres, al principi de l’escolarització, fan servir un registre col·loquial amb els seus alumnes però es va formalitzant a mesura que el nivell instructiu va augmentant. Aquest fet també ajuda a l'alumnat a adquirir nou lèxic i anar augmentant les seves habilitats lingüístiques.
Quan els infants son capaços de llegir i escriure textos, l’autora destaca la importància de que ho facin col·lectivament i no com fa uns anys, que es consideraven activitats individuals que quedaven entre l’alumne i el mestre, fet que recordo de la meva propia escolaritat. És molt important que els alumnes discuteixin sobre el que volen escriure i comparteixin les seves idees. D’aquesta manera es fomenta la socialització i tots aprenen de tots a l'hora que expressen oralment les seves opinions.
Aquestes interaccions també portaran a l’alumnat a anar més enllà i aprendre a escoltar i respectar altres idees i reflexionar sobre aquestes i per tant, també es treballen els valors morals.
En resum, la llengua és un factor que trobem constantment en el nostre dia a dia, és el nostre instrument principal comunicatiu i de ben cert que sense ell, sense interacció, la societat no s’hauria desenvolupat com ho ha fet fins ara.
Per tant, és important que els infants creixin en un ambient que fomenti la interacció i la socialització per així formar persones amb unes habilitats lingüístiques desenvolupades amb les quals puguin manifestar les seves idees i opinions oralment i de forma escrita, respectant a la resta.
Pregunta a l’autora: En quins moments és bo que l'alumnat treballi de manera individual?
Paraules clau: Llenguatge, reflexió, interacció, aprenentatge i cooperació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada