Explotem els contes!
Reflexió inspirada en la lectura de “lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil”.
Breu resum de la lectura
En la “lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en educación infantil” ens fa esment de com treballar l’oral a partir dels contes. És a dir, aprofitar el recurs dels contes com a eina per aprofitar aquell moment d’explicar-lo i fer-los participar, ja sigui a partir de treure informació de com ho veuen ells, com els agradaria, que en pensen...
D’aquesta manera, a banda de treballar l’oral també anem més enllà perquè convertim els infants en lectors actius i estratègics.
Per aquest motiu gràcies a l’exposició dels conceptes que ens plantegen María Teresa Llamazares Prieto i María Dolores Alonso-Cortés Fradejas, hem pogut veure com a partir d’un recurs podem treballar des de molts àmbits amb els infants.
Alguns interrogants que planteja i que formularíeu a l’autor
Considero que els contes són un recurs molt correcte per treballar dins l’aula, de fet és una de les eines que més m’agrada dur a terme dins l’aula. Ara bé, sovint em plantejo que alhora és una activitat on sóc jo el centre d’atenció. És a dir, sovint acostuma a ser una dinàmica molt dirigida, on la referent és qui dirigeix i els infants van participant. Llavors em plantejo com podem fer ús del conte com a recurs, però sense ser la mestra la protagonista i ser els infants?
Comentari personal: m’ha semblat interessant perquè..., m’ha semblat que un dels aspectes que aborda hauria hagut d’ampliar-se més perquè..., m’ha sorprès que un dels aspectes que explora sigui tan important ja que a la meva experiència...)
M’ha semblat molt interessant, perquè com he comentat anteriorment m’agrada molt fer ús d’aquest recurs del conte i m’ha fet veure i valorar fins a on pot arribar aquesta eina. Per aquest motiu considero que hem d'extreure'n el màxim de profit i valorar. De quina manera? Doncs principalment cuidant la posada en escena, destinant un racó a aula on convidi a fer aquesta acció, convertir en una dinàmica rutinària, proporcionar recursos de contes que puguin ser per als infants… D’aquesta manera enfocarem el conte des del respecte, és a dir si es vol fer aquesta dinàmica tenim un espai, un moment, un material per fer-ne ús, i treballarem de manera còmoda i amb unes pautes i un ordre.
Per aquest motiu m'hauria agradat que s'hagués fet més esment de la posada a la pràctica d’aquest recurs, perquè en el segon cicle està molt treballat, però en el primer cicle d’infantil sovint se’n fa molt poc ús i considero que també s’hauria de treballar. És a dir, anar més enllà dels contes sensorials que els crida l’atenció, si no que tinguin una història al darrere.
Paraules a destacar:
- Compartir
- Resursos
- Investigar
- Visual
- Constancia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada