Analitzem la primera pregunta que se'ns planteja...
1. Síntesi general: quina tendència o tendències suggereixen globalment les respostes?
La majoria de respostes estan agrupades en dos temes. Per una banda, hi ha una petita anàlisi del diàleg 1 i, per una altra banda, del diàleg 2.
Pel que fa al diàleg 1, que és la conversa oral que té lloc a casa de l’Anna, té les següents característiques:
Els participants de la conversa són l’Anna, la mare, el pare i l’avi.
La conversa s’inicia a causa del fet que s’ha trencat la capsa de música i, per tant, el rol de l’adult és el de consolar a la nena per aquest motiu.
És una conversa espontània i tant l’adult com la nena estan en el mateix nivell jeràrquic. Tot i que la mare també fa alguns aclariments quan la nena no comprèn quelcom que diuen.
Pel que fa al diàleg 2, que és la conversa oral que té lloc a l’escola, té les següents característiques:
els participants de la conversa són: la mestra, l’Anna i altres companys com ara (Pedro, Andrea i Laura)
La conversa s’inicia a través de la necessitat de consensuar les preguntes que es faran als familiars que vagin a l’escola pròximament. Per tant, té l’estructura d’una assemblea.
És una conversa una mica més dirigida, ja que la mestra dirigeix les intervencions dels infants. Així mateix, la mestra fa que els infants s’esforcin per expressar-se i millorar la competència lingüística. També resol els dubtes dels infants.
2. Selecció d'afirmacions breus: quines cites seleccionaríem com a il·lustratives d'aquestes tendències?
1r diàleg: (...) No hi ha un guió, és una conversa no dirigida i espontània. No hi ha una persona que intervé de manera imposada sinó que la mare adopta el rol i dirigeix la conversa amb la nena. Es desenvolupa de manera natural i fluida.
2n diàleg: (...) Intervenen de manera dirigida, la mestra dirigeix la conversa i dona pas a les intervencions.
Diàleg 1: (...) Es desenvolupa a partir del trencament de la caixa de música i està enfocada en com arregalar-la, l'Anna està preocupada i els pares plantegen solucions i li expliquen com l'arreglarà. El rol dels adults, per tant, és de consolar a la filla deixant-li saber que el problema serà solucionat aviat.
Diàleg 2: (...) Es desenvolupa a partir de la necessitat de consensuar les preguntes que es farà als familiars que visitaran l'aula pròximament. L'adult té el rol de guiar la conversa, reconduir-la i donar els torns de paraula per assolir l'objectiu de l'assemblea.
Diàleg 1: (...) es tracta d’una conversa oberta on cadascú va afegint informació sense que hi hagi uns torns de paraula establerts (...).
Diàleg 2: (...) la mestra els escolta i els fa preguntes per entendre’ls i indagar més en allò que estan explicant i condueix la conversa per tal que tingui un ordre i un sentit.
3. paraules clau: quines 5 paraules clau identificaríem?
Oral dialògic
Respostes obertes
Orals poc dirigits
Mediar oral
Aprenentatge compartit
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada