En observar totes les respostes envers la qüestió: “Els torns: qui són els participants?, com intervenen?, qui porta la conversa?, com es desenvolupa?, quin rol hi tenen els adults?”, hem pogut observar que en general només trobem una única tendència, ja que la pregunta és bastant tancada i gairebé tothom ha respost el mateix.
Pel que fa a la primera subpregunta (qui són els participants?), les respostes de tots els grups són la mateixa. Pel que fa als participants que intervenen en el diàleg, s’ha vist que aquests personatges intervenen en dos contextos diferents: la llar i l’escola. En primer lloc, els participants que formen part de la conversa a la llar són: l'Anna, el pare, la mare i l’avi. En segon lloc, els participants que formen part de la conversa a l’escola són: l'Anna, la mestra, la Laura, el Pedro i l'Andrea (companys de classe).
Amb relació a la segona subpregunta (com intervenen?), podem destacar que també ha tingut una resposta tancada, ja que tots els companys han coincidit en el fet que el primer diàleg el lidera la mare, mentre que el segon diàleg el porta la mestra. A més, tenint en compte les respostes obtingudes, podem observar que en el primer diàleg es dona protagonisme a l’Anna perquè es resolen tots els seus dubtes. En canvi, en el segon diàleg hi ha més d’un protagonista, ja que la mestra interactua i respon a les preguntes de la resta de la classe. Per aquest motiu, tal com expliquen els nostres companys, l’adult té un paper de guia de la conversa i és qui modela i dirigeix el discurs.
Pel que fa a la tercera subpregunta (qui porta la conversa?) s’ha respost que en el context de la llar, la conversa s’inicia per iniciativa de l’Anna, però després qui porta la conversa és la mare. En canvi, en el context escolar, en general les respostes diuen que qui porta la conversa és la mestra i fa preguntes per tal que els altres integrants participin en el diàleg. Com bé s’esmenta en aquesta resposta podem veure el portador de la conversa a l’escola:
“La mestra és la persona que inicia la conversa, guia el diàleg i les interaccions, ja que és la persona que pregunta i interacciona amb els seus alumnes”
Respecte a la quarta subpregunta (com es desenvolupa?) es pot veure que a grans trets tothom ha seguit la mateixa línia de resposta. Per tant, tots els grups l’han respost conjuntament amb tercera qüestió, a base d’exemple volem destacar aquestes respostes:
“Es desenvolupa a partir de la intervenció de l’Ana explicant el que va entendre de la conversa amb la família i, continua amb preguntes de la mestra per entendre allò que la nena vol dir”
“La mestra és la persona que inicia la conversa, guia el diàleg i les interaccions, ja que és la persona que pregunta i interacciona amb els seus alumnes”
Tal com es pot veure, expliquen com es desenvolupa el diàleg alhora que expliquen qui porta la conversa (la tercera subpregunta).
Finalment, a la cinquena pregunta (quin rol hi tenen els adults?) cal destacar que com a resposta comuna s’ha dit que el rol que tenen els adults en el primer context, és a dir, el de la llar, la gran majoria de respostes apunten que els adults tenen el rol de resoldre els dubtes de l’Anna. Pel que fa al context educatiu, la mestra té un rol d’indagació, de cohesionar el grup i de dirigir la conversa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada