divendres, 14 d’abril del 2023

HABILITAR L'AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESSENCIAL

RESUM: 
L’article "Habilitar l'aula quan la comunicació és essencial" de Mercè Segarra, publicat el 2011, ofereix una reflexió sobre la importància de la comunicació en l'aula i la necessitat que els docents adoptin estratègies per afavorir la comunicació efectiva entre els estudiants. No obstant, també si troben diferents exemples d’intervencions a l’aula on s’evidencia el paper de la comunicació. 

La comunicació en l'aula és essencial per a l'aprenentatge i el desenvolupament dels estudiants, ja que els ajuda a compartir idees i coneixements, a resoldre problemes i a construir relacions socials. No obstant, molts estudiants experimenten dificultats per comunicar-se efectivament, especialment si són de diferents orígens culturals o lingüístics. 

Per habilitar l'aula per a la comunicació efectiva, Segarra proposa diverses estratègies pedagògiques que els docents poden adoptar. En primer lloc, els docents han de fomentar l'ús de diferents formes de comunicació, incloent-hi la comunicació oral, escrita i no verbal. Això implica proporcionar als estudiants oportunitats per practicar i desenvolupar aquestes habilitats en diferents contextos d'aula. 

En segon lloc, els docents han de ser conscients de les diferències culturals i llengües dels estudiants i proporcionar suport per ajudar-los a superar les barreres comunicatives. Això pot incloure la traducció de materials d'aula a diferents idiomes, l'ús d'estratègies visuals i la creació d'activitats que fomentin la participació de tots els estudiants. 

En tercer lloc, els docents han de crear un ambient d'aula inclusiu i segur que fomenti la participació i el respecte mutu. Això pot incloure l'ús de jocs de rol i altres activitats que promoguin la comprensió intercultural i la creació d'espais segurs per a la discussió oberta i el diàleg. 

Finalment, Segarra subratlla la importància que els docents rebin formació en comunicació intercultural i en la gestió de conflictes perquè puguin ajudar als estudiants a desenvolupar les seves habilitats comunicatives i resoldre els conflictes que puguin sorgir a l'aula. 

En resum, "Habilitar l'aula quan la comunicació és essencial" de Mercè Segarra és un article que destaca la importància de la comunicació en l'aula i proporciona als docents estratègies per habilitar l'aula per a la comunicació efectiva entre els estudiants, especialment en contextos interculturals i lingüístics diversos.

PREGUNTA A L'AUTORA:

Consideres que la llengua oficial ha d’estar per sobre les altres llengües que es parlen dintre l’aula? O s’ha de potenciar el plurilingüisme?

PARAULES CLAU:

-         -  Llengües

-         -  Cultures

-        -   Diferències

-        -   Comunicació efectiva

-       -    Estratègies

EXEXPERIÈNCIA PERSONAL RELACIONADA AMB LA LECTURA:

      Quan treballava de monitor de menjador hi havia un infant a l’aula que només parlava xinès. L’infant no menjava el que tenia al plat, això feia que les monitores haguessin de parlar amb ell perquè intentes menjar. Com que l’infant només parlava xinès no entenia el que li deien. En observar aquesta situació, vaig buscar per internet diferents frases i paraules amb xinès per comunicar-me eficaçment amb ell i per establir una relació efectiva entre monitor i infant. Al cap dels dies, l’infant havia agafat molta confiança amb mi i menjava el que tenia al plat, tot gràcies a la comunicació efectiva, la qual remarca Mercè Segarra. 

I     IMATGE:







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...