dilluns, 24 d’abril del 2023

HABITAR L’AULA QUAN LA COMUNICACIÓ ÉS ESENCIAL MERCÈ SEGARRA

https://sites.google.com/site/portafoliomarthadepaulam/la-comunicacion-en-las-inst-educ
 

Resum:

L’aula és un espai de comunicació on la paraula i les persones van donant sentit al món que ens envolta. Dins l’aula els infants s’han de sentir segurs, han de poder mostrar-se tal com són, gestionar les diferències existents amb el grup i treballar els aspectes en comú per tal d’anar fent camí cap a espais imaginaris i científics més desconeguts que el facin créixer en coneixement i en relacions humanes. A l’aula, sorgeixen moltes preguntes sobre la vida, el món, el saber, etc. Cal estar atents als interrogants dels infants, ja que a partir d’aquests es pot anar construint un coneixement comú i generar una cultura d’aula on el llenguatge i la paraula de cadascú permeti  descobrir noves maneres de comprendre i comprendre’ns. Així doncs, l’aula ha de ser un espai d’expressió lliure. Hem de percebre el saber de cadascú i donar-li veu a l’aula perquè tothom se senti reconegut. Gràcies al contrast de sabers, vivències, dubtes, desitjos i anhels podrem construir noves idees sobretot el que ens envolta.

 

Comentari personal:

Al llarg de les diferents etapes escolars viscudes mai he sentit la sensació d’estar en un espai segur on poder expressar-me lliurement sense por a ser jutjada, criticada o reprimenda per  part dels meus companys i companyes o del mateix professorat. L’error sempre ha estat quelcom vist com a negatiu per part dels educadors i això provoca que amb el temps els estudiants deixem d’intentar compartir les nostres observacions, opinions o, fins i tot, sensacions. Em sembla molt interessant tot el que s’exposa a l’article, ja que en els diferents exemples s’intenta fomentar la participació de l’alumnat, que es comparteixin idees, sense por a equivocar-se. Tota situació comunicativa es percep com una oportunitat d’aprenentatge. Això fa que els infants se sentin còmodes i que el clima de l’aula sigui acollidor i agradable. Totes les opinions tenen valor i són escoltades.  

 

Preguntes:

-         Com podem fomentar la comunicació a l’aula?

-         Com podem construir espais on els infants se sentin segurs i inclosos?


Paraules clau:

Aula, comunicació, seguretat, compartir, contrastar, diferència


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...