dilluns, 24 d’abril del 2023

LECTURA 2B: "La asamblea de clase en educación infantil: un espacio para crecer como grupo"

 LECTURA: LA ASAMBLEA DE CLASE EN EDUCACIÓN INFANTIL, UN ESPACIO PARA CRECER COMO GRUPO

Font: Jelpit.com

RESUM DE LA LECTURA
Aquesta lectura es basa en "l'interès de la pràctica de l'assemblea de classe com un espai on desenvolupar de forma interrelacionada la competència social i cívica i la competència lingüística" (Sánchez Rodríguez, González Aragón, 2016, p.113). Fa una explicació del funcionament de l'aula, els aprenentatges i la comunicació amb el grup d'iguals present a l'aula, a més a més, exposa com ha de ser el mestre i quina actitud afavoriria aquestes situacions.


A la lectura, 
Sánchez Rodríguez, González Aragón (2016) diuen
"Els dos cicles de l'etapa d'EI constitueixen un trajecte d'alt valor educatiu i formatiu pels nens."Això és molt rellevant i cert, ja que es tracta de la seva primera experiència en un entorn diferent del de la família i, per tant, suposa el seu primer contacte amb el grup d'iguals. Cal destacar que l'escola suposa una "quantitat d'oportunitats per l'aprenentatge que complementen l'entorn familiar" és a dir, que el centre educatiu va de la mà amb l'entorn familiar, tots dos són contextos d'aprenentatge divers i enriquidor. (p. 135)

Un altre punt rellevant esmenat en la lectura és que "la participació dels nens en una activitat significativa compartida amb els adults o iguals més capaços permet a les criatures anar adquirint, de manera progressiva, diferents coneixements i habilitats" 
(Sánchez Rodríguez, González Aragón, 2016, p.135) que posteriorment apliquen de manera autònoma a la societat. Doncs, és evident que la figura de l'adult o aquell qui té més coneixements, és necessària.

En relació amb aquest últim punt, també s'esmenta que la comunicació compartida és valuosa per al desenvolupament de la cultura d'iguals. "L'adequada gestió de la conversa entre iguals, moderada pel docent, des de l'escolta i la comprensió de les capacitats i necessitats dels nens" 
(Sánchez Rodríguez, González Aragón, 2016, p.137) és una situació que imaginem possible, diu al text, però per a fer-la realitat hem de saber acomplir-la adequadament.

Quan es defineix el concepte clau d'aquesta lectura, l'assemblea, l'autora es basa en l'autor Freinet, el qual diu "és un espai dirigit a promoure l'educació cívica i moral i exigeix als nens una participació ritualitzada" és a dir, una participació de rols. L'assemblea és una eina per posar en comú diverses qüestions, temes, opinions, conflictes, experiències... Encara que les característiques dels infants limitin en certa manera aquest significat tradicional d'assemblea, hi ha altres maneres d'aplicar-ho a l'aula d'EI.

OPINIÓ

He trobat realment interessant la lectura, abarca molta informació útil i convenient per entendre el que s'esta tractant. A més a més, dona estratègies, consells i exemples molt pràctics. Personalment, he relacionat alguns dels casos o exemples que proposaven els autors amb la meva expèriencia a l'escola de pràctiques, on en algun casos la tutora usava les estratègies esmentades a la lectura o per contra, situacions on s'haguessin pogut usar. 

PREGUNTA A L'AUTOR

En el context aula, quina seria la millor actitud davant els conflictes a l'aula?

PARAULES CLAU

- Comunicació
- Assemblea
- Grup
- Creixement i desenvolupament


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...