- Breu resum de la lectura
A la lectura, del
capítol 4 sobre la “Escuela e interaccción social: Hablar para pensar, para
aprender, para ser”, ens vol fer saber y entendre com a partir de la interacció
social podem obtenir un aprenentatge més enriquidor a través de diferents
factors, tant a l’escola, com al nostre entorn. L’aula és un espai on es pot
donar l’oportunitat de compartir coneixements, fer reflexions i/o debats i on
es pot aprendre entre iguals. Per aquesta raó podríem dir que el pensament
col·lectiu comporta diversos avantatges o beneficis els quals l’infant
s’enriqueix a l’hora de pensar individualment. La lectura, en part, es centra
en el context de diferents tipus de textos, per això s’esmenta el fet de fer
activitats o escrits en grup dona l’oportunitat d’adquirir més vocabulari,
maneres d’escriure, expressions, etc.
Nosaltres com a
docents hem de defensar la idea de l’espai social com aprenentatge y
desenvolupament humà, és a dir, hem de poder i saber transmetre coneixements i
valors a la vegada que dialoguem amb els nostres infants i ells/es poc a poc
van construint el seu aprenentatge i així apropant-los amb experiències diverses
dins d’aquest entorn.
En aquest text ens
mostres diverses propostes educatives que han dut a terme alguns docents amb
infants de diferents edats per tal de treballar aquesta interacció entre els
alumnes i, que com ve deia prèviament, aquestes interaccions i compartir
coneixements els ajuda a aprendre els uns dels altres. Els nens i nenes podem
conèixer diferents textos a través d'aquesta interacció amb els nens, però el
que no podran en aquest cas, és aprendre socialitzant amb els seus companys.
Com que són textos acadèmics, no s'utilitzaran fora de contextos formals.
A l’hora d’escriure
textos en grup pot arribar a implicar que hi hagin diferents maneres de com
expressar alguna idea. Potser cada membre del grup tingui una idea diferent per
a la mateixa idea, que es pot reescriure moltes vegades (“texto como algo que
se mueve”) fins que cadascú trobi la que millor s'adapti al context, ja que
poden haver-hi diferents maneres.
-
Pregunta per l’autor
-
Comentari personal
De totes les
propostes educatives que s’esmenta a la lectura, hi ha una que m’ha sorprès o
m’ha semblat més propera perquè al centre on estic treballant de monitora de
menjador, habitualment és una situació que visc. Aquesta proposta és la de
comentar els contes que llegeixen en aquella petita estona. Sempre s’hi fixen
en el petit text que hi ha y les lletres que surten en majúscula les relacionen
amb les inicial dels noms d’ells i elles. I quan volen escriure alguna paraula
o frase saben les lletres per els noms dels nens i nenes de la classe o del seu
entorn.
Per altra banda, la
proposta de la discussió i del resultat em sembla molt interessant, ja que quan
feia primària, me’n recordo que vaig fer una activitat amb un grup de companys
i companyes, en què havíem d’explicar com feien una manualitat creativa i
consistents, per tal de treballar el projecte del volcans. Per això durant el
procés d’aquesta t’havies de gravar fent el passos i decidint de quina manera
ho feien, per després obtenir el resultat que esperaven o la idea que teníem en
ment. Per aquesta raó, te n’adones que hi ha moltes vegades que és més
important el procés i tenir aquesta “discussió” per tal d’aportar idees,
escoltar als companys/es, debatre, entre d’altres, que si més no el resultat
d’aquesta proposta.
Em sorprèn la importància que té en aquest
factor la discussió i no els resultats. Perquè com a estudiant creia que el més
important era la solució. Gràcies a aquesta lectura, m’he adonat i he après que
la riquesa de l'expressió oral i escrita es pot trobar en la discussió, i no
tant en els resultats.
-
Paraules clau
o
Interacció social
o
Reflexions
o
Discussions
o
Implicació
o
Aprenentatge
o
Escriptura
o
Reflexió metacognitiva
o
Socialització
-
Imatge
Imatge: Interacció social positiva
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada