- Breu resum de la lectura
En aquesta lectura s’exploren dues nocions interessades
en la interacció a l’aula com és la bastida i la parla exploratòria. Així
doncs, se’ns presenta l’escola com un context on hi ha una contínua interacció
verbal, la qual arriba a ser una condició molt important per l’adquisició
d’aprenentatge, entenent aquest com un signe mediador. I en aquest cas, cal
veure als alumnes com un agent actiu que aprèn a través de la interacció amb
els altres en un context concret.
Des de la perspectiva social, ens fa entendre que l’aprenentatge
és un procés de socialització en base de la parla i la manera de comprendre la
cultura en què es troba l’alumnat. Aleshores,
a partir del context i del rol que prenen els alumnes, és quan es crea la zona
de desenvolupament pròxima (ZDP), creada per Vigotski. Ell posa èmfasi a la
interacció que hi ha entre l’infant i l’adult, i és on l’alumne assoleix nivells
nous amb l’ajut de l’adult.
En aquesta perspectiva, tenint en compte el marc escolar,
s’ha de tenir present el paper del docent per el fet que és el que els hi
proporciona qualsevol ajuda als alumnes, tenint en compte que cada nen/a es
troba en un moment evolutiu diferent dels altres.
Seguint les idees que ens mostra l’article, podem veure
que ens explica els dos temes principals que neixen d’aquesta interacció en el
context escolar. Aquests són: la bastida, és l’ajut que rep l’alumne del docent,
en la que s’esdevenen tres moviments segons diverses estratègies, com poden ser
de contingència (respon segons el nivell de l’infant), de retirada gradual
(segons el nivell d’autonomia de l’infant) i de transferència de responsabilitat.
Per altra banda, la parla exploratòria, són diàlegs que sorgeixen per fomentar certes
discussions per poder resoldre, com idees que comparteixen entre companys, a
través d’aquesta i, a més a més, el docent té el rol d’acompanyat i/o guia i és
la persona que s’encarrega d’establir les regles bàsiques que s’han de seguir
en aquest procés.
Aquests conceptes tenen un paper important en aquest
procés d’aprenentatge de l’alumnat, ja que és una base principal que els
alumnes han d’anar adquirint durant la seva etapa escolar i a més, tenir un bon
referent o guia, com és la figura del docent, que els acompanyi i sigui el posi
en relleu la importància del repertori discursiu i que utilitzi el diàleg per
dur a terme aquest desenvolupament intel·lectual.
- Comentari personal
Amb aquesta lectura he pogut relacionar molts conceptes que
he treballat durant aquests anys amb la meva experiència, tan acadèmica com
treballant en aquest àmbit. La relació que ha fet de la teoria de Vygotski amb un
dels temes principals, m’ha semblat una manera útil de fer que el que llegeix l’article
ho entengui d’una millor manera, que si fos més tècnic. Això ho puc veure en el
fet que quan anava a l’escola al principi necessitaves l’ajuda del docent en algunes
de les tasques i a poc a poc anava adquirint aquests coneixements i ho acabava fent
de manera autònoma. Com també m’ha passat treballant amb infants, que m’he
pogut adonar d’aquest fet de veure com ofereixes aquesta ajuda als alumnes i a poc
a poc aquesta ja no la necessiten tant, ja ho fan de manera autònoma. I a més,
per la nostra part és una gran satisfacció.
També m’ha fet adonar-me més de la importància de la parla
en aquesta etapa de l’infant, ja que és un aspecte clau en el procés de l’aprenentatge
i a l’hora de poder adquirir coneixements nous. Nosaltres com a docents tenim
un paper essencial a l’hora de guiar als alumnes i fer-los entendre diversos
coneixements a través d’aquesta parla, d’una manera adequada i en un entorn/espai
on estiguin còmodes. Aquest aspecte de la parla, ha estat molt present durant
tota la meva vida i la meva etapa escolar, a l’hora de treballar i afavorí sempre
aquest aspecte a través de diverses activitats que feia a l’aula i a més la
importància que tenia fer-los amb els companys/es, pel simple fet de compartir idees
i ajudar-nos entre nosaltres.
- Pregunta per l’autor
De quina manera es poden evitar o quines estratègies es podrien adoptar per tal de reduir les dificultats que hi puguin sorgir en el desenvolupament del llenguatge oral de l'infant?
Paraules clau
- Interacció
- Diàleg
- Parla exploratòria
- Bastida
- Marc escolar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada