diumenge, 16 d’abril del 2023

LECTURA 1D: El diàleg a l’aula des de la perspectiva sociocultural. Les nocions de bastida i parla exploratòria

 

-       Breu resum de la lectura

En aquesta lectura s’exploren dues nocions interessades en la interacció a l’aula com és la bastida i la parla exploratòria. Així doncs, se’ns presenta l’escola com un context on hi ha una contínua interacció verbal, la qual arriba a ser una condició molt important per l’adquisició d’aprenentatge, entenent aquest com un signe mediador. I en aquest cas, cal veure als alumnes com un agent actiu que aprèn a través de la interacció amb els altres en un context concret.

 

Des de la perspectiva social, ens fa entendre que l’aprenentatge és un procés de socialització en base de la parla i la manera de comprendre la cultura en què es troba l’alumnat.  Aleshores, a partir del context i del rol que prenen els alumnes, és quan es crea la zona de desenvolupament pròxima (ZDP), creada per Vigotski. Ell posa èmfasi a la interacció que hi ha entre l’infant i l’adult, i és on l’alumne assoleix nivells nous amb l’ajut de l’adult.


En aquesta perspectiva, tenint en compte el marc escolar, s’ha de tenir present el paper del docent per el fet que és el que els hi proporciona qualsevol ajuda als alumnes, tenint en compte que cada nen/a es troba en un moment evolutiu diferent dels altres.

 

Seguint les idees que ens mostra l’article, podem veure que ens explica els dos temes principals que neixen d’aquesta interacció en el context escolar. Aquests són: la bastida, és l’ajut que rep l’alumne del docent, en la que s’esdevenen tres moviments segons diverses estratègies, com poden ser de contingència (respon segons el nivell de l’infant), de retirada gradual (segons el nivell d’autonomia de l’infant) i de transferència de responsabilitat. Per altra banda, la parla exploratòria, són diàlegs que sorgeixen per fomentar certes discussions per poder resoldre, com idees que comparteixen entre companys, a través d’aquesta i, a més a més, el docent té el rol d’acompanyat i/o guia i és la persona que s’encarrega d’establir les regles bàsiques que s’han de seguir en aquest procés.

 

Aquests conceptes tenen un paper important en aquest procés d’aprenentatge de l’alumnat, ja que és una base principal que els alumnes han d’anar adquirint durant la seva etapa escolar i a més, tenir un bon referent o guia, com és la figura del docent, que els acompanyi i sigui el posi en relleu la importància del repertori discursiu i que utilitzi el diàleg per dur a terme aquest desenvolupament intel·lectual.


-        Comentari personal

Amb aquesta lectura he pogut relacionar molts conceptes que he treballat durant aquests anys amb la meva experiència, tan acadèmica com treballant en aquest àmbit. La relació que ha fet de la teoria de Vygotski amb un dels temes principals, m’ha semblat una manera útil de fer que el que llegeix l’article ho entengui d’una millor manera, que si fos més tècnic. Això ho puc veure en el fet que quan anava a l’escola al principi necessitaves l’ajuda del docent en algunes de les tasques i a poc a poc anava adquirint aquests coneixements i ho acabava fent de manera autònoma. Com també m’ha passat treballant amb infants, que m’he pogut adonar d’aquest fet de veure com ofereixes aquesta ajuda als alumnes i a poc a poc aquesta ja no la necessiten tant, ja ho fan de manera autònoma. I a més, per la nostra part és una gran satisfacció.

 

També m’ha fet adonar-me més de la importància de la parla en aquesta etapa de l’infant, ja que és un aspecte clau en el procés de l’aprenentatge i a l’hora de poder adquirir coneixements nous. Nosaltres com a docents tenim un paper essencial a l’hora de guiar als alumnes i fer-los entendre diversos coneixements a través d’aquesta parla, d’una manera adequada i en un entorn/espai on estiguin còmodes. Aquest aspecte de la parla, ha estat molt present durant tota la meva vida i la meva etapa escolar, a l’hora de treballar i afavorí sempre aquest aspecte a través de diverses activitats que feia a l’aula i a més la importància que tenia fer-los amb els companys/es, pel simple fet de compartir idees i ajudar-nos entre nosaltres.


-       Pregunta per l’autor

       De quina manera es poden evitar o quines estratègies es podrien adoptar per tal de reduir les dificultats que hi puguin sorgir en el desenvolupament del llenguatge oral de l'infant?


Paraules clau

  • Interacció
  • Diàleg
  • Parla exploratòria
  • Bastida
  • Marc escolar

I        Imatge




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TASCA 2: L’OFICI D’ENSENYAR

1. El primer text parla de dues maneres d'entendre l'ensenyament? Podries definir cadascuna d'elles breument amb una frase? La p...